• Anonym

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Jag har nu kört Dukan dieten i en vecka, har redan förlorat 3 kg!!! Förstår ju att det mesta är vätska, men det är otroligt motiverande.

Jag var lite seg i kolan de tre första dagarna samt lätt illamående men nu mår jag toppen! Har INGET sötsug what so ever och jag är verkligen godisgrisen number one i vanliga fall. Känns som en otrolig befrielse!

Är nu nyfiken på om det finns någon där ute som har kört denna diet under en längre period? Hur har det fungerat?

Mvh

• Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?
  • Anonym
    MajaVira skrev 2010-11-11 20:16:53 följande:
    Man ska inte ha två DAGAR i veckan då man äter vad som helst, utan två helt valfria MÅLTIDER i veckan.
    Men valfria måltider? Jag äter väl valfria måltider hela tiden när jag får lägga till pasta osv bara att jag tänker på mängd? Förklara mer!!
  • Cindra

Hej!
    Blev jätteinspirerad och ska sätta igång med detta nu! Har beställt boken, men kommer nog att "tjuvstarta" redan i morgon! Finns det en separat receptbok? Var hittar jag den? 
    Men vad äter man under attackfasen mer än rent kött/fisk och Keso? Känns som det blir svårt att variera.
    Får man dricka kaffe under den första fasen? Om inte, får man det senare?

• Yarrow

Jag blev också inspirerad att börja denna dieten efter att läst denna tråden :) Började idag med kyckling och kall kesosås till, blandade keso med lite lättcremefrech och kryddor.

Men jag har himla svååårt att hitta exakt vad man får äta och inte.

Är kryddor okej? Salt, örtsalt, havssalt? Grillkrydda?

• Anonym (jag med)

Började för en vecka sen, men jag mådde så dåligt bara efter en dag att jag bestämde mig för att mjukstarta för att vänja kroppen långsamt. Blev helt energilös men det var inte det värsta utan att jag mådde dåligt psykiskt. Kände mig jättedeprimerad och arg. Min kille tom undrade vad det var med mig då jag var så grinig mot honom. Så jag kör frukost, lunch och mellis men äter som vanligt på kvällen.

Det pratas ju mycket om havrekli i den här dieten, men vet du om man "får" äta det under attackfasen eller är det senare? Brukar köra keso med kanel till frukost, till lunch blir det oftast lax med två kokta ägg. Man blir förvånansvärt mätt av bara lite protein men som sagt jag mådde extremt dåligt psykiskt så jag antar att jag är extremt sockerberoende. Hur mådde du TS. När gick det jobbiga över? 

• Anonym
    Anonym (jag med) skrev 2010-11-15 20:46:25 följande:
    Började för en vecka sen, men jag mådde så dåligt bara efter en dag att jag bestämde mig för att mjukstarta för att vänja kroppen långsamt. Blev helt energilös men det var inte det värsta utan att jag mådde dåligt psykiskt. Kände mig jättedeprimerad och arg. Min kille tom undrade vad det var med mig då jag var så grinig mot honom. Så jag kör frukost, lunch och mellis men äter som vanligt på kvällen.

Det pratas ju mycket om havrekli i den här dieten, men vet du om man "får" äta det under attackfasen eller är det senare? Brukar köra keso med kanel till frukost, till lunch blir det oftast lax med två kokta ägg. Man blir förvånansvärt mätt av bara lite protein men som sagt jag mådde extremt dåligt psykiskt så jag antar att jag är extremt sockerberoende. Hur mådde du TS. När gick det jobbiga över? 
    Jag var mest lite seg och slö i mina reaktioner samt lite lätt illamående, inget annat. Vad jobbigt att du kände dig så pass dålig? Konstigt? Jag var också en extrem sötgris, käkade godis och maxade pasta osv varje dag innan jag började med detta. Är du säker på att du drack tillräckligt med vatten? MINST 1½liter dricker jag varje dag, annars mår jag dåligt. Havrekli innehåller ju mycket proteiner, men har ingen aning om det är okej att äta det även under attackfasen. Jag trodde det mest var till för att hålla magen i trim och sänka kolestrolet? Men vad vet jag? =)
  • Anonym
    Yarrow skrev 2010-11-15 20:14:43 följande:
    Jag blev också inspirerad att börja denna dieten efter att läst denna tråden :) Började idag med kyckling och kall kesosås till, blandade keso med lite lättcremefrech och kryddor.

Men jag har himla svååårt att hitta exakt vad man får äta och inte.

Är kryddor okej? Salt, örtsalt, havssalt? Grillkrydda?
    Kryddor är okej, men grillkrydda och andra blandkryddor skulle jag vara försiktig med, de innehåller inte sällan socker.
  • Anonym
    Cindra skrev 2010-11-13 20:06:35 följande:
    Hej!
    Blev jätteinspirerad och ska sätta igång med detta nu! Har beställt boken, men kommer nog att "tjuvstarta" redan i morgon! Finns det en separat receptbok? Var hittar jag den? 
    Men vad äter man under attackfasen mer än rent kött/fisk och Keso? Känns som det blir svårt att variera.
    Får man dricka kaffe under den första fasen? Om inte, får man det senare?
    Man får dricka osötat kaffe men tänk på att det är vätskedrivande så överdriv inte konsumtionen.
  • Cindra
    Anonym skrev 2010-11-15 21:20:37 följande:
    Man får dricka osötat kaffe men tänk på att det är vätskedrivande så överdriv inte konsumtionen.
    Puh, vilken tur att kaffe är ok, hade kännts svårt annars!
    Har börjat idag och mår bara fint, taggad att fortsätta nu. Attackfasen ska jag hålla på med minst till fredag.
  • Anonym (jag med)
    Anonym skrev 2010-11-15 21:17:28 följande:
    Jag var mest lite seg och slö i mina reaktioner samt lite lätt illamående, inget annat. Vad jobbigt att du kände dig så pass dålig? Konstigt? Jag var också en extrem sötgris, käkade godis och maxade pasta osv varje dag innan jag började med detta. Är du säker på att du drack tillräckligt med vatten? MINST 1½liter dricker jag varje dag, annars mår jag dåligt. Havrekli innehåller ju mycket proteiner, men har ingen aning om det är okej att äta det även under attackfasen. Jag trodde det mest var till för att hålla magen i trim och sänka kolestrolet? Men vad vet jag? =)
    Dricker mycket vatten. Antar att jag väldigt lätt får sockerabstinens :) Har läst att vissa mår dåligt psykiskt då kolhydrater behövs för seretoninet i hjärnan.. Hursomhelst så kör jag en mjukstart så jag snart klarar en hel dag. Läste att havrekli sväller 20 ggr sin volym och därför ger mättnadskänsla plus att det absorberar fett och toxiner. Brukar blanda det i yoghurt till frukost eller mellis. Vill lära mig fler rätter så att man kan variera menyn mer :)
  • Yarrow

Jag har ett recpt som verkar spännande! Chilistekta räkor. Man blandar räkor med färska kryddor och hackad chili. Sedan fräser man på det och serverar med en klick lättcremefresh med lite vitlök i.
    Kan man sitta och doppa lite. Jag gillar att doppa :)

Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?