• Anonym

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Jag har nu kört Dukan dieten i en vecka, har redan förlorat 3 kg!!! Förstår ju att det mesta är vätska, men det är otroligt motiverande.

Jag var lite seg i kolan de tre första dagarna samt lätt illamående men nu mår jag toppen! Har INGET sötsug what so ever och jag är verkligen godisgrisen number one i vanliga fall. Känns som en otrolig befrielse!

Är nu nyfiken på om det finns någon där ute som har kört denna diet under en längre period? Hur har det fungerat?

Mvh

• Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?
  • Anonym

Juste, jag dricker mycket vatten till varje måltid, runt 1½liter / dag, minst

• Shorona

Det låter ju inte så tråkigt! Ägg och yoghurt äter jag mycket av redan!
    Det blir att köra detta nästa vecka!
    Keso och kesella har jag dock aldrig smakat.. Hur smakar det?

• MitaB

Hej...
    Har fastnat för denna typen av viktminskning. Har ca 5 kg att gå ner för att komma ner till min vikt innan graviditet men sen även ca 5-6 trivselkilo efter det =)
    Ni som testat.
    Kan ni inte vara jättegulliga att dela med er av lite meny tips? Har så svårt för att veta vad man får och inte får äta nu så här innan man börjar. Vill försöka göra upp en plan på några veckor framåt och verkligen ge järnet....

Mycket tacksam för hjälp... O ett stort lycka till, till er andra som kämpar på =)

Life is not about how many breaths you take, it´s about the moments that takes your breath away
  • Anonym
    MitaB skrev 2010-11-10 16:20:49 följande:
    Hej...
    Har fastnat för denna typen av viktminskning. Har ca 5 kg att gå ner för att komma ner till min vikt innan graviditet men sen även ca 5-6 trivselkilo efter det =)
    Ni som testat.
    Kan ni inte vara jättegulliga att dela med er av lite meny tips? Har så svårt för att veta vad man får och inte får äta nu så här innan man börjar. Vill försöka göra upp en plan på några veckor framåt och verkligen ge järnet....

Mycket tacksam för hjälp... O ett stort lycka till, till er andra som kämpar på =)
    Tråkigt kanske men jag äter i princip alltid ägg/keso/tonfisk till lunch bara för att det är så smidigt när man är på språng med barnvagnen. Är också föräldraledig och försöker bli av med de sista kilona. Till middag varierar jag mig mer dock.

Har so far ätit:
    Torsk i ung med lätt creme fraiche/olika varianter på kryddningar
    Chilistekta räkor med keso
    Fläskytterfilé med tzatziki
    Köttfärsbiffar (gjorde med ägg) med tzatziki
    Köttfärsås med keso som tillbehör
    Tonfisksås med keso
    Kassler med yoghurtsås (kan oxå kryddas i oändlighet)
    Lövbiff med tzatziki
    Kycklingfilé i ugn med keso

Ööhum, det är de middagar jag kan komma på nu att jag har käkat. Mycket keso, jag gillar keso och det är enkelt att slänga till. Verkligen ingen svält eller överdriven fett diet med andra ord. Tzatziki på lätt yoghurt är oxå ett bra tips, mycket smak och mättande. Gott till all sorts kött.

Ser alltid till att ha med mig kokade ägg i väskan, för att kunna ta till om suget kommer. Har även en vattenflaska med mig på vagnen som är på ½ liter vatten, den ska jag dricka upp varje dag. Sedan ställer jag in 1liter vattenkaraff i kylskåpet för att verkligen vara säker på att få i mig vatten. Är dålig på det annars.

Måste verkligen säga det igen, jag mår SÅ BRA! Inga humörsvallningar, aldrig panikhungrig, inte svårt att stå emot godissug. Jag känner mig dunderstark!
  • MitaB

Vad härligt!!! Du gör mig verkligen super taggad!!! =) Tror jag låter veckan gå MEN på måndag!! Då börjar mitt nya liv =)
    Tack för tips och inspiration... Jag fortsätter att titta in i tråden sen... Kanske kan vi tipsa varandra om nya mat vi kommer på!!??
    Ha det så bra och TACK igen!!

Life is not about how many breaths you take, it´s about the moments that takes your breath away
  • malin1974

Har också läst om denna diet... har nu beställt hem boken och receptboken... Kommer att köra igång måndagen den 22/11 och har ca 10 kg som jag vill få bort från mina 2 graviditeter... 

Emma 020728 Julia 100105 Mina barn, mitt liv, mitt allt!
  • Anonym
    malin1974 skrev 2010-11-11 17:15:09 följande:
    Har också läst om denna diet... har nu beställt hem boken och receptboken... Kommer att köra igång måndagen den 22/11 och har ca 10 kg som jag vill få bort från mina 2 graviditeter... 
    Spännande med receptbok, du får komma med lite goda förslag sen! =)
  • mamita64

I tzatziki har jag alltid gurka, kan man ha det här eller är det bara yoghurt?
    Lök och vitlök var ok, finns det nåt annat?

• mamita64
    MitaB skrev 2010-11-10 16:20:49 följande:
    Hej...
    Ni som testat.

Ja Jag vill också¨ha menytips
    Kan inte något alls om sånt här och vill kunna planera inför att jag ska handla
  • MajaVira
    Anonym skrev 2010-11-08 07:47:36 följande:

Det är fyra faser man går igenom, jag går nu igenom "attackfasen". Den går ut på att man i 7-10 dagar enbart äter protein, men inte massa fett. Lagom helt enkelt. Jag har ätit tonfisk, fläskytterfilé, köttfärsbiffar, torsk, chilistekta räkor, massor av ägg osv. Lättyoghurt och lätt keso osv är okej oxå, så det är de jag äter till mina biffar osv. Man får krydda och använda lök samt vitlök oxå.

Efter denna fas börjar man sedan lägga till grönsaker i fasen som följer. antingen äter man då proteiner+grönsaker i fem dagar, och sedan fem dagar med bara protein eller så kör man varannan dag grönsaker+protein/protein enbart. Denna fas följer man tills man nått önskad vikt. Under denna fas ska man ta 20min promenad varje dag och aldrig välja hiss eller rulltrappa. Detta gäller sedan livet ut så klart.

När man sedan nått önskad vikt börjar man lägga till pasta, bröd, vin ibland osv men med måtta.. När man lyckats med detta så går man in i sista fasen, i denna fas är det de vanliga livet som man ska leva som gör sig gällande. Man har två helt fria unnardagar, exempelvis fredag & lördag, varje vecka, då får man äta allt man vill utan att tänka på att göra bra val. Resten av dagarna ska du göra bra val inom rimliga gränser lixom, enkelt. Det som ska göra att man sedan håller vikten ändå är att man en dag i veckan fortsätter ha en dag med bara proteiner. Doktor Dukan rekommenderar torsdagar, men för min del blir det nog måndagar.

Man ska inte ha två DAGAR i veckan då man äter vad som helst, utan två helt valfria MÅLTIDER i veckan.
Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?