• Anonym

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Jag har nu kört Dukan dieten i en vecka, har redan förlorat 3 kg!!! Förstår ju att det mesta är vätska, men det är otroligt motiverande.

Jag var lite seg i kolan de tre första dagarna samt lätt illamående men nu mår jag toppen! Har INGET sötsug what so ever och jag är verkligen godisgrisen number one i vanliga fall. Känns som en otrolig befrielse!

Är nu nyfiken på om det finns någon där ute som har kört denna diet under en längre period? Hur har det fungerat?

Mvh

• Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?
  • Cindra
    Anonym skrev 2010-11-22 14:25:09 följande:
    Det här brödet ska jag prova på! 

www.gilivsstil.com/gi-brod-utan-kolhydrater-r... 
    Ja, det verkar också superbra!!
    Men, undrar vad för FORM som åsyftas i receptet, jag tänkte först såklart en vanlig avlång brödform, men brödet på fotot verkar ju mer platt...
  • Anonym (jag med)
    Anonym skrev 2010-11-22 10:33:34 följande:
    Heja, heja allihopa! Hur går det för er? 

Jag ballade ur lite i helgen och åt både det ena och det andra, tyvärr. Men nu är jag på banan igen! Tycker det är intressant hur mycket man äter när man äter kollisar och hur lite man blir mätt på när man är utan dem. Har ni tänkt på det?

Om jag tidigare åt mackor med ägg på, så var jag hungrig snart igen. Nu när jag bara äter två ägg till frukost så kan jag stå mig hur länge som helst. Jag har börjat göra olika omeletter till lunch, det går snabbt och är gott! Igår blandade jag i överbliven laxfilé i omeletten och kryddade med citronpeppar, blev verkligen kanongott! Annat jag blandat i tidigare är stekt köttfärs, tonfisk, kasslerbitar, skinka, lövbiff osv.. allt funkar utmärkt! *tips*
    Ja det är konstigt. Att man blir mättare trots att man tagit borten del från talriken. Skumt..

Har hört att man även blir mer lättpåverkad av alkohol. Något att tänka på..

Ungstekt lax med cayennepeppar och en klick youghurt med rivet limeskal till var jättegott, även lax med lite riven parmesan i lättcremefraishe på mummms :)
  • Anonym (jag med)
    Beatrissan skrev 2010-11-22 10:57:38 följande:
    Måste testa ta en kaffe nu o kolla vad som händer =)
    Jag skulle egentligen börja med fas2 igår, men jag mår så äckligt bra nu i fas1 så jag latar mig med att gå över... Max 10 dagar iaf...

Hur kommer det sig egentligen att allt känns så himla bra, man äter ju bara protein (inget fett, inget nåt alls)?

Jag har ju fattat att man hamnar i ketos i denna diet med, har som "kul" är ketosstickor hemma så jag testade när jag klarat dag 3, då var jag halvt in på ketos och igår dag 6 så var jag helt i ketos, de e väl därför jag mår så bra!! =-) Tack TS för att du skrev om denna diet hade aldrig legat 2,5kg minus på vågen idag annars!!  Solig 
    Var hittar man ketosstickor? Varför mår man bra av att vara i ketos?
  • Anonym (jag med)
    Beatrissan skrev 2010-11-22 10:57:38 följande:
    Måste testa ta en kaffe nu o kolla vad som händer =)
    Jag skulle egentligen börja med fas2 igår, men jag mår så äckligt bra nu i fas1 så jag latar mig med att gå över... Max 10 dagar iaf...

Hur kommer det sig egentligen att allt känns så himla bra, man äter ju bara protein (inget fett, inget nåt alls)?

Jag har ju fattat att man hamnar i ketos i denna diet med, har som "kul" är ketosstickor hemma så jag testade när jag klarat dag 3, då var jag halvt in på ketos och igår dag 6 så var jag helt i ketos, de e väl därför jag mår så bra!! =-) Tack TS för att du skrev om denna diet hade aldrig legat 2,5kg minus på vågen idag annars!!  Solig 
    Föresten varför får man bara köra attackfasen i max 10 dagar? Ngn som läst boken?
  • Beatrissan

Oj va hände liksom..
    Fick lite reklam från Ikea ang JULBORD oh my god önskar jag aldrig såg den!!

Jo jag åkte o hämta sambon efter jobbet och vi for till Ikea för Julbordsmiddag- dem hade massor av saker..
    De blev julskinka, köttbullar, prinskorv, revben, ägg, rödkål (Jag vet att jag inte ska äta köttbullar eller prinskorv eftersom det är massa fett i och att man ska ha rent kött) men jag va tvungen och det blev bara några st..

Men sen då, Jo då blev de 4 msk ris a´la malta, som tur va. va den inte heller så jättegod och jag kom plötsligt på att det e fullt av grädde och socker så jag spottade ut sista skeden...

Nån som ätit nåt sockersött så här mittupp i allt som verkligen hållt sig riktigt till dieten?
    Jag kände iaf en sjukkänsla i hela kroppen, blev äckelmätt direkt och sockersmaken gjorde nåt konstigt i munnen, kan inte förklara... aja förövrigt har det bara blivit lättyoughurt till frukost och 1 kycklingfilé till lunch...

Imorn är sförsta dagen med grönsaker.... Min dag 7!

• Anonym
    Anonym (jag med) skrev 2010-11-22 23:10:28 följande:
    Var hittar man ketosstickor? Varför mår man bra av att vara i ketos?
    När man har ketoner i blodet så mår man tydligen bättre, har mindre ångest och lättare att stressa ner osv. Tycker det märks tydligt på alla här inne som efter 3-4 dagar i attackfasen upplever segerkänslor där allt går lätt.

Ketosstickor hittar du på apoteket.  

Jag TROR, obs verkligen TROR, att när man är i ketos så blir ph-värdet i blodet surt. Detta kompenserar kroppen med att tillföra kalk till blodet. Det ska visst vara omtvisstat var denna kalk kommer ifrån, men om det är från skelettet så kan man ju bara spekulera i vad det innebär för framtiden om man under för långa perioder befinner sig i ketos? Kanske är därför man bara ska befinna sig med extrem LC-diet under bara en begränsad period? 
  • Anonym
    Knallen12 skrev 2010-11-22 23:42:46 följande:
    Vilken yoghurt är på 0,01 fett? Kan bara hitta på1%.
    Det är, vad jag har kunnat hitta bara fruktyoghurtar som är 0,01% i, så jag undrar också då dessa yoghurtar innehåller mer kollisar än vanlig naturell yoghurt? Jag köper arlas naturella lättyoghurt som är 0,5% fett. 
Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?