• Anonym

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Jag har nu kört Dukan dieten i en vecka, har redan förlorat 3 kg!!! Förstår ju att det mesta är vätska, men det är otroligt motiverande.

Jag var lite seg i kolan de tre första dagarna samt lätt illamående men nu mår jag toppen! Har INGET sötsug what so ever och jag är verkligen godisgrisen number one i vanliga fall. Känns som en otrolig befrielse!

Är nu nyfiken på om det finns någon där ute som har kört denna diet under en längre period? Hur har det fungerat?

Mvh

• Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?
  • Anonym

För mig går det ganska seeeegt just nu, vikten står stilla på -4kg och min motivation tryter.

Men jag inser följande:

1. Det är egentligen sjukt bra att ha gått  ner 4kg på 2½ vecka.
    2. Jag är normalviktig enligt BMI nu (23.7) och det är trivselkilona som är svårast att bli av med, alltså är det helt naturligt att det tar längre tid nu.
    3. Det är vanligt med platåer i viktnedgång.

Öuuhm.. i alla fall, jag sitter och tänker sådanna tankar samtidigt som jag inser att motivationen förmodligen tryter även för att jag har noll matintresse just nu, orkar inte laga, orka inte tänka och planera så det blir mycket samma mat vilket så klart är trist i längden. Till familjen gör jag vanlig mat, lasagne osv som jag inte kan äta. Antar att jag borde planera mer på så vis att vi kan äta mer eller mindre samma.

Kul att vi börjar bli så många! =)

Förresten, hittade en atkinschoklad på hälsokosten som innehåller extremt lite kolhydrater (typ 2g tror jag det var), ett tips när man inte kan stå emot godissuget. Väldigt goda är dom oxå! Kanske ett bättre alternativ när man vill välja något dåligt? Förutsatt att man inte är rädd för sötningsmedel. Håller på att surfa runt lite på denna sida också, http://www.carbzone.se/, har dock inget att säga om den ännu men den verka lovande!

• Beatrissan

Måste tipsa om

Arlas Yoggi lågkalori mindre än <1% fett med jordgubb/citron hiiiiimla god!! (ät inte frukterna bara...)

Sen tänkte jag på en grej

Stod o jämförde havrekli med vetekli i affären förut och min tolkning av innehållsförreckningen  visar att vetekli är bättre än havrekli? Vetekli innehöll mindre kalorier/100g mer kostfibrer,mindre kolhydrater och mindre varav sockerarter. Jag köpte därför vetekli.

Nån annan som märkt det?

• missypissy

Här hoppar jag in! Börjar min attack fas idag och är sjukt peppad. Det svåraste för mig blir att döda sötsuget, jag är verkligen sockerberoende så det kommer nog att bli några jobbiga dagar nu i början. Men det går över, det vet jag ju, så det är bara att stå ut! Och snart ska jag fixa lite lax med keso, mums!

Ni får gärna dela med er av fler recept här så man får lite inspiration!

• Anonym (jag med)

Med tanke på att man får äta "allt" utom grönsaker och spannmål, så är det ju egentligen bara fantasin som såtter gränser. Ni som måste laga mat åt övriga familjen kan ju laga så att ni kan ta köttdelen men hoppa över t ex salladen och potatisen. Kolla in den här länken proteindieten.blogg.se/

• Yarrow
    Beatrissan skrev 2010-11-17 13:12:13 följande:

Måste tipsa om

Arlas Yoggi lågkalori mindre än <1% fett med jordgubb/citron hiiiiimla god!! (ät inte frukterna bara...)

Sen tänkte jag på en grej

Stod o jämförde havrekli med vetekli i affären förut och min tolkning av innehållsförreckningen  visar att vetekli är bättre än havrekli? Vetekli innehöll mindre kalorier/100g mer kostfibrer,mindre kolhydrater och mindre varav sockerarter. Jag köpte därför vetekli.

Nån annan som märkt det?

Jag stog också och valde mellan dem två och valde tillslut vetekli jag med. Funderar på om det är någon speciell anledning till att det skall vara just havrekli?
  • mamita64
    Anonym (jag med) skrev 2010-11-17 14:40:51 följande:
    Med tanke på att man får äta "allt" utom grönsaker och spannmål, så är det ju egentligen bara fantasin som såtter gränser. Ni som måste laga mat åt övriga familjen kan ju laga så att ni kan ta köttdelen men hoppa över t ex salladen och potatisen. Kolla in den här länken proteindieten.blogg.se/
    Liten fråga
    Blir det inte himla dyrt
  • Christina7531

har inte testat, men ska testa! det här verkar ju vara jätte bra! :p
    innan har jag testat mig på "danska riskhospitales ämnesomsättnings-diet"
    jag klarade 13 dagar, men jag ville inte ens äta mat, jag fick tvinga i mig maten som skulle ätas.

den här verkar jättebra för att man själv får välja beroende på vad man tycker om, men sen tycker jag personligen som inte kan laga mat, att det kan vara lite svårt med recept och sånt :p men ska nog ändå testa! 

jag undrar jag också som mamita64 om det inte blir dyrt?

• mamita64
    Christina7531 skrev 2010-11-17 18:26:08 följande:
    har inte testat, men ska testa! det här verkar ju vara jätte bra! :p
    innan har jag testat mig på "danska riskhospitales ämnesomsättnings-diet"
    jag klarade 13 dagar, men jag ville inte ens äta mat, jag fick tvinga i mig maten som skulle ätas.

den här verkar jättebra för att man själv får välja beroende på vad man tycker om, men sen tycker jag personligen som inte kan laga mat, att det kan vara lite svårt med recept och sånt :p men ska nog ändå testa! 

jag undrar jag också som mamita64 om det inte blir dyrt?
    Ja för det blir ju en del kött / kycklig / lax om man ska bli mätt

Ok jag medger, jeg är dålig på det där med att äta två lagade mål om dagen. Har problem nog med att orka laga ett, oftast gör jag så mkt att det räcker nästa dag också.
    I vårt grannland äter man en gång om dan ( norge) eller så har det åtminstone varit
Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?