EmilieG skrev 2011-01-30 12:07:10 följande:
Hallå alla. Jag har syndat en del i helgen jag med faktiskt.
Mer än dig Tussill.
Men jag förstår hur du känner, för framför allt i början av dieten vill
man ju sköta sig till 100% och man får minsta lilla ångest över om man fuskar
eller gör fel. Och det är bra att man får den ångesten för då gör man troligtvis inte om det :)
Jag har som sagt fuskat, jag åt ett par hemma gjorda Pizzabullar med min sambo i Fredags
till middag. Jag har ingen ursäkt till det mer än att jag hjälpte till att göra dom och har aldrig
ätit det förut så jag blev så jävla sugen och föll för frestelsen.
Men igår var det värst, vi var också på Ikea i flera flera timmar så vi bestämde oss för att äta lunch där'
för att orka handla vidare det som skulle handlas.
Jag letade inte änns efter det nyttigaste alternativet eller tog bort eller la till eller nånting
utan jag lyxade till ordentiligt med en Köttbullsmeny med potatis, brunsås och lingonsylt,
efter det åt jag en semla som jag inte kunde motstå för det billiga priset 5kr
och till menyn fick man en liten choklad mousse som jag tog några små skedar utav
och Danne, min sambo, åt upp resten.
Så jag syndade ganska rejält
Det värsta är nog att jag inte direkt känner ångest, det kan vara lite farligt.
Men jag känner lite grann att jag kommit så långt i min diet så jag vet
också att det inte var någon katastrof utan jag kan kompensera det
och straffa mig själv med några proteindagar nu framöver.
Så det kommer jag självklart göra.
Och om lite mindre än en månad så ska min syster-dotter döpas
och då kommer det bjudas på smörgåstårta och cuppcakes.
Så jag kommer nog fuska lite då med och sedan kompensera upp det.
Men annars så måste jag verkligen vara hårdare med mig själv.
Men jag tänker mycket att dieten måste vara uthärdlig och om det betyder att man
fuskar någon gång ibland (men absolut inte gör det till en vana) så är inte det någon katastrof.
Man kan ju kompensera upp det sen.
Jag vet i alla fall med mig själv att jag skulle aldrig klara att hålla tyglarna för hårt,
att aldrig unna sig något och hoppa över roliga tillfällen med kompisar eller familj.
Då skulle jag avsluta dieten här och nu och säga Screw it... Det viktigaste är att man mår bra!
Visst skulle jag kunna hoppa över att äta något alls på dopet, men det tar ju ett antal timmar
med kyrkan och fikat sammanlagt och då hinner man ju bli hungrig och då mår man
ju inte så bra att vara social och glad och super hungrig och se alla äta dessa godsaker.
Nej, det funkar inte för mig.
Så det ända jag säger är, var inte för slappa mer er själva men var heller inte för hårda.
Det är ingen katastrof, men BRA att ni ändå får ångest. Det ska man ha.
Men stryp inte er själva för det misstaget, ta tag i det igen och kämpa vidare.
(sorry för det extremt långa inlägget ;) )
haha det tycker jag lät bra.
Jag tycker också man ska kunna unna sig något gott men inte allt för ofta. Om inte annat vet jag att mitt samvete fungerar hittills. Men du har väl kört dieten längre än mig? klart man ska kunna unna sig lite. Min del var det jobbigt eftersom det är första veckan.
Min vän som jag ska till 3 gången nu har lovat och bjuda på torsk eller kyckling idag, så nu ska jag inte fuska mer för denna vecka hihi.
Får åka handla nytt till veckan som kommer ikväll så att man har mat hemma. Hungern gör att man fattar dåliga beslut.
Gör inget att inlägget ditt vart så långt, gillar och läsa hur ni andra har det.