• Anonym

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Jag har nu kört Dukan dieten i en vecka, har redan förlorat 3 kg!!! Förstår ju att det mesta är vätska, men det är otroligt motiverande.

Jag var lite seg i kolan de tre första dagarna samt lätt illamående men nu mår jag toppen! Har INGET sötsug what so ever och jag är verkligen godisgrisen number one i vanliga fall. Känns som en otrolig befrielse!

Är nu nyfiken på om det finns någon där ute som har kört denna diet under en längre period? Hur har det fungerat?

Mvh

• Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?
  • mamita64
    CHARLATAN skrev 2011-01-30 20:34:22 följande:
    Jag var också och handlade idag, och tyckte jag såg att Valios kvarg har typ 0,3% fetthalt?
    Hur smakar kvarg? Vilken konsistens har det? Som creme fraiche kanske ?
  • EmilieG
    Mysgosmys skrev 2011-01-30 14:07:52 följande:
    Jadu jag hade läst detta på sidan: 
    www.mydukandiet.com/dieting/attack-phase.html

You can eat as much as you want as long as it is on the allowed foods list.
    Allowed Foods Lean beef, veal or rabbit (mince under 10%, avoid ribs) Chicken and turkey (except skin and outside part of the wings) Ham (low fat and lean) Beef, veal, or chicken liver Any fish (except canned in oil or sauce) Shellfish and crustaceans Eggs (up to two per day, unlimited egg whites but watch the yolks if you have high cholesterol) Dairy products (low fat, below 5% fat) Sweeteners (except fructose based), vinegar, mustard, spices, herbs, garlic, onion (as spice), lemon juice (only as spice, not for drinking), sugar free natural ketchup (in moderation), sugar free chewing gum
    Alltså "Mjölkprodukter (låg fetthalt, under 5% fett)"... Nu blir ju jag förvirrad =P
    Självklart är det ju bra om man har så låg fetthalt som möjligt, så 0,1 är ju inte fy skam ändå =)

Jag har läst i andras bloggar att man ska ha 0% fett, men det går ju inte så helst under 1%
    men eftersom det står på dukans sida att upp till 5% så lär ju det stämma.
    bara skönt i så fall att det är ok, då kan man nog hitta lite mer variation på såser osv :)
  • EmilieG
    mamita64 skrev 2011-01-30 23:08:21 följande:
    Hur smakar kvarg? Vilken konsistens har det? Som creme fraiche kanske ?
    ja precis, kvarg är i princip samma som creme fraiche, samma konsistens :)
  • EmilieG
    Mayda skrev 2011-01-30 14:01:17 följande:
    jag fick för mej att saltet binder vattnet i kroppen...
    man får ha lite salt, men inte en överdriven mängd.
    annars gällande annan krydda får man krydda precis som man vill :)
  • EmilieG
    tussill skrev 2011-01-30 13:45:37 följande:
    Då kan vi konstatera att det är Ikeas felTungan ute haha det tycker jag lät bra.
    Jag tycker också man ska kunna unna sig något gott men inte allt för ofta. Om inte annat vet jag att mitt samvete fungerar hittills. Men du har väl kört dieten längre än mig? klart man ska kunna unna sig lite. Min del var det jobbigt eftersom det är första veckan.
    Min vän som jag ska till 3 gången nu har lovat och bjuda på torsk eller kyckling idag, så nu ska jag inte fuska mer för denna vecka hihi.
    Får åka handla nytt till veckan som kommer ikväll så att man har mat hemma. Hungern gör att man fattar dåliga beslut.
    Gör inget att inlägget ditt vart så långt, gillar och läsa hur ni andra har det.
    Jaa, vi skyller på Ikea Skrattande 
    Så bra att det inte blev värsta långtråkiga novellen jag skrev då ;)
    Tycker också det är roligt att läsa om andra, det är ju därför man är här liksom :)
    Jag har kört dieten i drygt 2 månader, så ja jag har hållt på lite längre än dig Tungan ute
  • Anonym (Wohoo)

Idag har jag gjort oopsies, eller ja, min variant av oopsies ;)

Sätt ugnen på 150 grader.

6 st äggvitor
    5 st äggulor 
    En burk Icas lättkvarg
    En msk mini keso
    Några matskedar vetekli
    En tsk kokosflingor
    Lite linfrön
    Lite psylliumfrön
    1tsk bikarbonat

Gör såhär:
    Vispa äggvitorna stela.

Lägg äggulorna i en mixer tillsammans med övriga ingridenser (inte äggvitorna). Mixa.
    Vänd försiktigt ner äggulesmeten i äggvitesmeten, rör inte om, vispa inte, utan rör försiktigt ner smeten. Detta för att behålla luftigheten.

klicka ut på en plåt med ugnspapper på. Dräll på lite sesamfrön. In i ugnen i 25 minuter, låt sedan vara därinne på eftervärme i 20 minuter.

Mina står i ugnen nu och ska snart tas ut, då ska jag provsmaka en med lite vitlökssås som smör och chili keso på :)
    Man kan säkert ha en mager ost eller så på, men har ingen hemma nu. Imorgon blir det med ägg o kaviar på. :) 

• Beatrissan

Ny vecka

frukosten blev 2 kokta ägg
    Yoggi mini lågkalori med smak av vanilj,persika och ca 1 msk vetekli på det!

Kyckling till lunch och troligtvis bara en vanlig grönsallad till (kanske lite fetaost) ;P

• Mamma060812
    Anonym (Wohoo) skrev 2011-01-30 23:53:35 följande:
    Idag har jag gjort oopsies, eller ja, min variant av oopsies ;)

Sätt ugnen på 150 grader.

6 st äggvitor
    5 st äggulor 
    En burk Icas lättkvarg
    En msk mini keso
    Några matskedar vetekli
    En tsk kokosflingor
    Lite linfrön
    Lite psylliumfrön
    1tsk bikarbonat

Gör såhär:
    Vispa äggvitorna stela.

Lägg äggulorna i en mixer tillsammans med övriga ingridenser (inte äggvitorna). Mixa.
    Vänd försiktigt ner äggulesmeten i äggvitesmeten, rör inte om, vispa inte, utan rör försiktigt ner smeten. Detta för att behålla luftigheten.

klicka ut på en plåt med ugnspapper på. Dräll på lite sesamfrön. In i ugnen i 25 minuter, låt sedan vara därinne på eftervärme i 20 minuter.

Mina står i ugnen nu och ska snart tas ut, då ska jag provsmaka en med lite vitlökssås som smör och chili keso på :)
    Man kan säkert ha en mager ost eller så på, men har ingen hemma nu. Imorgon blir det med ägg o kaviar på. :) 
    Låter ju nästan så som jag gjorde mina, men jag hade i Brödkrydda oxå, men det var inte speciellt gott

Tycker Oopsies  smakar lustigt, är liksom ingen konsistens på dom, dom är bara mjuka o fluffiga, skulle vilja ha nåt som mer liknar bröd.

Du som har boken, finns det inget bra recept på nåt brödliknande i den ?  
  • Meddelande borttaget
  • tussill
    Mayda skrev 2011-01-30 14:01:17 följande:
    Tussill: jag fick för mej att saltet binder vattnet i kroppen...
    Ja det gör det ju men jag har inte avstått från det pga att kroppen tömmer ju vätskedepoerna rätt mycket i början vad jag förstod. Och så är det nödvändigt för kroppen att hålla balansen med salter, syra och så.
    Jag kanske gör helt fel som kör med salt men jag har oftast i lite halvssalt istället och inga mängder.
    Det här är ju nytt för mig så jag kan som sagt ha fel, men har ändå gått ner 3kg hittills.
Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?