• Anonym

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Jag har nu kört Dukan dieten i en vecka, har redan förlorat 3 kg!!! Förstår ju att det mesta är vätska, men det är otroligt motiverande.

Jag var lite seg i kolan de tre första dagarna samt lätt illamående men nu mår jag toppen! Har INGET sötsug what so ever och jag är verkligen godisgrisen number one i vanliga fall. Känns som en otrolig befrielse!

Är nu nyfiken på om det finns någon där ute som har kört denna diet under en längre period? Hur har det fungerat?

Mvh

• Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?
  • tussill

Deppad över helgen!
    Ska inte svära så vi säger piiiiiiip kebab! Är ingen bra nödlösning och föll för en tvix med igår.
    Har som sagt lovat en vän och hjälp till med möbler, därav ikea incidenten haha.
    Ikea ligger 4 mil bort, min vän bor 2 mil bort i en håla med en pizzeria som har öppet så sent.
    Ska absolut inte skylla på något annat än mig själv och så dum man kan vara.
    Tänker återgå till attack fasen någon dag till och få ordning på det här.
    Jag som hade tänkt gå över till fas 2 igår och fortsatt varit duktig.

Tack stina62 för peppningen, skulle behöva hålla mig online dygnet runtGråter

• tussill
    Anonym (jag) skrev 2011-01-29 14:27:14 följande:
    Jag är inne på tredje dagen i attack fasen , ärligt talat så fattar jag inte vad man får äta . 
    Finns inte mycket alternativ.
    Hjälp mig med recept !!!!
    Min engelska är lite halv taskig annars så skulle jag köpa boken.
    Recept önskas.... 
    Vad jag förstår så är det ok med nötkött, kyckling, fisk, skaldjur och lätta mejeri produkter med fett under 0,5%
    Jag har under veckan stekt köttförsbiffar, kycklingfile och fisk (innan helgens dumma fusk)
    Tzatziki är väldigt goJtt till, keso om man tycker om det, lätt kesella/kvarg, mini yogurth mm jo ägg får man äta med!
    Kan lätt kännas lite tråkigt men jag tycker maten i sig har smakat jätte gott med lite sås till. Fisken stekte jag först och salta med lite malen havssalt och lite peppar. La fisken i en form med hackad rödlök ovanpå och lätt kesella som täcke. Värmde på ca 20 min, vart gott.
  • tussill

I min desperation var jag tvungen och väga mig, phuuuuuuh vågen visar -3kg än!Förvånad
    Nu är jag taggad igen och kom på ett glädje fnatt här mitt i allt! Ska få hem mina nya glasögon i veckan!
    Haha det behövs inte mycket för mig och hitta glädje glimtar så här i vardagen hihi
    Man lär sig av sina misstag brukar det heta! Min mage gilla inte kebaben ändå, det borde jag ha förstått.
    (Jag har alltså ibs så jag ska inte äta fet mat i sig ändå) Det är därför jag inte klarar av frukosten heller och blir lätt deppig och vill unna mig godsaker.
    Ska säga det att det känns så piiiiiiiiiiiiiip skönt och kunna skriva ärligt, att man har fuskat! Jag menar, det hade ingen annan vetat. Men jag tror på att man ska vara ärlig mot sig själv med om man ska köra en diet.

Jo ni som kör fas 2 och har affärer som säljer mat av märket garant! Prova deras krossade tomater med vitlök och örter! Jag har aldrig ätit så goda krossade tomater! Detta kommer jag äta när jag får, så himla gott.

• Mamma060812

Kikar in en runda medans maken är & handlar 

Går jättebra här faktiskt, fuskade lite igår då vi hade gäster & åt lite glass, men tro det eller ej, vågen visade faktiskt -0,1 idag iaf.

Är idag inne på min 7e dag & har gått ner 3.3Kg men då skall tilläggas att ajg inte rört på mig ett dyft pga halsont & förkylning.

Skall köra på med Attackfasen tills på onsdag & sen går jag över till nästa. Kommer nog försöka köra 5 dagar protein & 5 dagar grönsaker . Men jag skall börja med grönsaker för jag är sjukt sugen nu !!

Kommer bli mycket Thai/Kina mat känner jag, mycket wookade grönsaker med kyckling/kött/fisk osv. Har kollat & soya är ju gjort på bönor, så det borde ju vara helt ok. Så länge det inte innehåller socker så Vilket innebär en helt ny värld av godsaker...mmmm ser fram emot torsdag !!

Nu är det dax att ta tag i målningen uppe så det blir klart !

• tussill
    Mamma Cia skrev 2011-01-30 11:44:53 följande:
    Kikar in en runda medans maken är & handlar 

Går jättebra här faktiskt, fuskade lite igår då vi hade gäster & åt lite glass, men tro det eller ej, vågen visade faktiskt -0,1 idag iaf.

Är idag inne på min 7e dag & har gått ner 3.3Kg men då skall tilläggas att ajg inte rört på mig ett dyft pga halsont & förkylning.

Skall köra på med Attackfasen tills på onsdag & sen går jag över till nästa. Kommer nog försöka köra 5 dagar protein & 5 dagar grönsaker . Men jag skall börja med grönsaker för jag är sjukt sugen nu !!

Kommer bli mycket Thai/Kina mat känner jag, mycket wookade grönsaker med kyckling/kött/fisk osv. Har kollat & soya är ju gjort på bönor, så det borde ju vara helt ok. Så länge det inte innehåller socker så Vilket innebär en helt ny värld av godsaker...mmmm ser fram emot torsdag !!

Nu är det dax att ta tag i målningen uppe så det blir klart !

Tror jag hakar på dig och förlänger min attack fas till onsdag/torsdag. Kul och höra att även din våg visar minus trots lite glass.
    Vilket bra förslag med thai/kina mat! Det som är så gott och jag hade inte alls tänkt på det. Nu blir man ju mer peppad igen och det känns inte som att det kommer kännas tråkigt.
  • Bakeapple

Alla ni som äter tzatziki under attackfasen, hur gör ni den?? Gurka får man ju inte lägga till förrän i fas 2, gör ni bara creme fraiche sås med vitlök och kryddor i då?

• EmilieG

Hallå alla. Jag har syndat en del i helgen jag med faktiskt.
    Mer än dig Tussill.
    Men jag förstår hur du känner, för framför allt i början av dieten vill
    man ju sköta sig till 100% och man får minsta lilla ångest över om man fuskar
    eller gör fel. Och det är bra att man får den ångesten för då gör man troligtvis inte om det :)

Jag har som sagt fuskat, jag åt ett par hemma gjorda Pizzabullar med min sambo i Fredags
    till middag. Jag har ingen ursäkt till det mer än att jag hjälpte till att göra dom och har aldrig
    ätit det förut så jag blev så jävla sugen och föll för frestelsen.

Men igår var det värst, vi var också på Ikea i flera flera timmar så vi bestämde oss för att äta lunch där'
    för att orka handla vidare det som skulle handlas.
    Jag letade inte änns efter det nyttigaste alternativet eller tog bort eller la till eller nånting
    utan jag lyxade till ordentiligt med en Köttbullsmeny med potatis, brunsås och lingonsylt,
    efter det åt jag en semla som jag inte kunde motstå för det billiga priset 5kr
    och till menyn fick man en liten choklad mousse som jag tog några små skedar utav
    och Danne, min sambo, åt upp resten.
    Så jag syndade ganska rejält  Rynkar på näsan

Det värsta är nog att jag inte direkt känner ångest, det kan vara lite farligt.
    Men jag känner lite grann att jag kommit så långt i min diet så jag vet
    också att det inte var någon katastrof utan jag kan kompensera det
    och straffa mig själv med några proteindagar nu framöver.
    Så det kommer jag självklart göra.

Och om lite mindre än en månad så ska min syster-dotter döpas
    och då kommer det bjudas på smörgåstårta och cuppcakes.
    Så jag kommer nog fuska lite då med och sedan kompensera upp det.

Men annars så måste jag verkligen vara hårdare med mig själv.
    Men jag tänker mycket att dieten måste vara uthärdlig och om det betyder att man
    fuskar någon gång ibland (men absolut inte gör det till en vana) så är inte det någon katastrof.
    Man kan ju kompensera upp det sen.
    Jag vet i alla fall med mig själv att jag skulle aldrig klara att hålla tyglarna för hårt,
    att aldrig unna sig något och hoppa över roliga tillfällen med kompisar eller familj.
    Då skulle jag avsluta dieten här och nu och säga Screw it... Det viktigaste är att man mår bra!
    Visst skulle jag kunna hoppa över att äta något alls på dopet, men det tar ju ett antal timmar
    med kyrkan och fikat sammanlagt och då hinner man ju bli hungrig och då mår man
    ju inte så bra att vara social och glad och super hungrig och se alla äta dessa godsaker.

Nej, det funkar inte för mig.

Så det ända jag säger är, var inte för slappa mer er själva men var heller inte för hårda.
    Det är ingen katastrof, men BRA att ni ändå får ångest. Det ska man ha.
    Men stryp inte er själva för det misstaget, ta tag i det igen och kämpa vidare. Skrattande

(sorry för det extremt långa inlägget ;) )

• Mayda

saltar ni maten??
    kycklingfärsen var inte någon hit utan salt...

• Mysgosmys
    tussill skrev 2011-01-30 11:13:07 följande:
    Vad jag förstår så är det ok med nötkött, kyckling, fisk, skaldjur och lätta mejeri produkter med fett under 0,5%
    Jag har under veckan stekt köttförsbiffar, kycklingfile och fisk (innan helgens dumma fusk)
    Tzatziki är väldigt goJtt till, keso om man tycker om det, lätt kesella/kvarg, mini yogurth mm jo ägg får man äta med!
    Kan lätt kännas lite tråkigt men jag tycker maten i sig har smakat jätte gott med lite sås till. Fisken stekte jag först och salta med lite malen havssalt och lite peppar. La fisken i en form med hackad rödlök ovanpå och lätt kesella som täcke. Värmde på ca 20 min, vart gott.
    Jag har läst att man får äta allt som har mindre än 4% fett, så var fick du 0,5 ifrån?? =P

Jag har klarat mig rätt bra tycker jag ändå, inne på 7e dagen nu och hade gått ner 3,3kg i fredags.. I fredags blev det några glas vin och några öl, vi hade ju dejt! Och gick sedan på födelsedagsfest. :)
    Men jag fuskade inget med maten utan åt troget min keso och kött.. :)

Igår var jag väldigt bakis, och brukar då kasta i mig chips och godis i gigantiska mängder. Det blev kött, räkor, kvarg, tonfisk och cola zero istället den här gången! Väldigt stolt över mig själv! Imorgon ska jag väga mig igen, har ju bestämt att bara väga mig på måndagar men vägde mig ändå i fredags för att kolla om alkoholen förstörde nåt. Det får jag ju svar på imorgon :P

Gick ut och gick varje dag den här veckan förutom igår och idag. Tyvärr så stukade jag min fot ganska kraftigt i fredags, så nu vet jag inte när jag kan gå ut och gå igen... :S 
  • tussill
    Mysgosmys skrev 2011-01-30 13:17:15 följande:
    Jag har läst att man får äta allt som har mindre än 4% fett, så var fick du 0,5 ifrån?? =P

Jag har klarat mig rätt bra tycker jag ändå, inne på 7e dagen nu och hade gått ner 3,3kg i fredags.. I fredags blev det några glas vin och några öl, vi hade ju dejt! Och gick sedan på födelsedagsfest. :)
    Men jag fuskade inget med maten utan åt troget min keso och kött.. :)

Igår var jag väldigt bakis, och brukar då kasta i mig chips och godis i gigantiska mängder. Det blev kött, räkor, kvarg, tonfisk och cola zero istället den här gången! Väldigt stolt över mig själv! Imorgon ska jag väga mig igen, har ju bestämt att bara väga mig på måndagar men vägde mig ändå i fredags för att kolla om alkoholen förstörde nåt. Det får jag ju svar på imorgon :P

Gick ut och gick varje dag den här veckan förutom igår och idag. Tyvärr så stukade jag min fot ganska kraftigt i fredags, så nu vet jag inte när jag kan gå ut och gå igen... :S 
    Jag tyckte någon skrev det? Minns jag helt fel nu? Jaha om det var 5% då finns det ju massor man kan äta!
    Sorry jag har nog uppfattat fel
Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?