Är du en apförälder?
Ja, är du en apförälder? Motivera gärna ditt svar!
www.naraforaldrar.se/vadarnf.htm
Ja, är du en apförälder? Motivera gärna ditt svar!
www.naraforaldrar.se/vadarnf.htm
Jag har aldrig hört talas om det där förut men oj vad det stämmer in på mig. Läs artikeln så har du en vanlig dag för mig och min ettåring :)
Vet inte riktigt om jag/vi skulle räknas som AP har inte läst så mycket om själva AP men av länken i TS tycker jag ändå mycket stämmer in....
vi lyssnar alltid in våra barns signaler och utgår ifrån det vilket har resulterat i att vi tex samsover med ett barn och det andra visar tydligt att hon vill sova själv så då får hon göra det. Första barnet bar vi väldigt mycket, med andra barnet varierar vi bärandet med vagn. Första barnet ammades bara helt ett litet tag och sedan fick han även ersättning och vi slutade amma vid 4 månader. Barn nummer två helammades i nästan 4 månader och delammas fortfarande nu vid dryga 6 månader..... De är väldigt olika våra barn så för oss känns det naturligt och viktigt att känna in och "lyssna av" vad som passar bäst för vilket barn.
Angående samsovning.
En artikel (på engelsa) om varför det är bra att samsova:
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article1083020.ece
En artikel på svenska som reder ut den Europeiska statistik som nuvarnade råd är baserande på:
http://ltarkiv.lakartidningen.se/2006/temp/PC0955
Slutsatsen är att om normalviktiga, friska och nyktra föräldrar, som inte använder mediciner, samsover med sina barn i sin säng (inte soffa eller annan plats) så är risken för plötslig spädbarnsdöd betydligt lägre än om barnet sover i egen säng.
Ja, eller AP-light kanske
Ammade bara i drygt ett år, sen ville inte sonen mer.
Samsov helt till alldeles nyligen (han fyller 4 snart), nu sover han ungefär halva natten i sitt rum och halva i min säng. (också hans eget val)
I övrigt är jag nog ganska mycket AP-förälder.

Citat från artikeln: I en studie från Afrika visade det sig att det var just de barn som skrek mest som hade störst chans att överleva sitt första år. Alla de barn i studien som med våra ögon sett var lugna och snälla, dog.
Det där tror jag inte på. det kanske gäller om det handlar om att överleva men knappast i ett modernt samhälle. Ett skrikande barn måste vara ett stressat barn eller?