• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du en apförälder?
  • Helene70

Jag svarade tidigare att jag är ap-förälder men efter att ha följt tråden och läst runt ytterligare på olika länkar så känner jag mig lite kluven.

Jag trodde att AP-skap innebar att man lyssnar till sitt barns signaler och tillgodoser hanshennes behov snarare är att bocka av en lista med ett antal punkter som man måste uppfylla. Skulle jag t.ex. tvinga mitt barn till samsovning så skulle det innebära att jag gick emot hans behov men däremot tillgodose mina egna. Jag har alltid velat att han ska sova hos oss eftersom det är urmysigt men han sover hellre och bättre i sin spjällsäng så därför får det bli så. 

Hittade även följande text om amning och AP:
    "Breastfeeding is promoted because it enhances the mother's natural instincts to respond to her baby through physical closeness, hormonal influences and promotion of attentiveness."

Detta håller jag inte alls med om eftersom det låter mer som "attachment-mothering" snarare än "attachment-parenting". I våran familj är både jag och min man lika engagerade och angelägna att tillgodose vår sons behov och så har det varit sedan dag ett.

• Flickan och kråkan
    Helene70 skrev 2010-11-27 15:45:05 följande:

"Breastfeeding is promoted because it enhances the mother's natural instincts to respond to her baby through physical closeness, hormonal influences and promotion of attentiveness."

Detta håller jag inte alls med om eftersom det låter mer som "attachment-mothering" snarare än "attachment-parenting". I våran familj är både jag och min man lika engagerade och angelägna att tillgodose vår sons behov och så har det varit sedan dag ett.

Hur kan du få det till det?
  • Helene70
    Flickan och kråkan skrev 2010-11-27 16:12:44 följande:
    Hur kan du få det till det?
    Jag reagerade på att det talas om att "öka moderns naturliga instinkt". I min värld heter det föräldrainstinkt och då inkluderar det modern såväl som fadern. Jag anser att föräldrainstinkten infinner sig naturligt om föräldern är engagerad i barnet och sörjer för det på alla vis.

Det här är kanske lite OT men det var något som jag inte kunde ta till mig. Det innebär inte att det är rätt eller felGlad
  • vi5

ha ha fattade inte först tänkte apförälder nä jag är en människoförälder tänkte jag hahha trodde apa

• 1969
    Helene70 skrev 2010-11-27 15:45:05 följande:

Hi, hi, det tycker jag var ganska tänkvärt.

Man har ju visserligen visat ett samband mellan amning och anknytning. En tolkning är att amningen främjar god anknytning. Men en invändning mot den analysen, som jag läst, är att det lika gärna kan vara så att mammor som har en bättre anknytning i högre grad ammar. Andra mammor/barn med god anknytning flaskar
  • Plutteli
    Mina 78 skrev 2010-11-27 11:34:38 följande:
    Jag har träffat en del AP-föräldrar i verkliga livet också. En av de saker jag vänder mig mot med konceptet är att man alltid ska lita mer på sin instinkt än forskning vilket för mig är lite märkligt. Sen upplever jag att många av dem som kallar sig AP-föräldrar här inne skriker "anknytning" så fort någon ställer en fråga om att lämna sina barn med barnvakt, när man diskuterar dagis, eller när man på något sätt antyder att barn mår bra av att bli självständiga och få ta ansvar (och då pratar jag INTE om bebisar). Men det är inte AP som fenomen utan att många verkar använda det som ett koncept (även om Frösöblomster menar att det inte är det).
    Å andra sidan har jag faktiskt aldrig stött på forskning som inte stödjer grundtänket inom AP, så det borde ju gå på ett ut då?
    Fast jag har heller aldrig stött på en AP förälder som anser att man inte ska lyssna på forskning, tvärt om. Alla de AP föräldrar jag känner är väääldigt många om att läsa forskning,ta till sig vad som står och utvärdera den på olika sätt. Tycker de flesta AP föräldrar jag känner vet betydligt mer om forskning kring barn och barns hälsa än de föräldrar jag känner som inte är AP och mer eller mindre kör på devisen "har BVC sagt så är det sant"....
  • Mina 78
    Plutteli skrev 2010-11-27 18:43:28 följande:
    Å andra sidan har jag faktiskt aldrig stött på forskning som inte stödjer grundtänket inom AP, så det borde ju gå på ett ut då?
    Fast jag har heller aldrig stött på en AP förälder som anser att man inte ska lyssna på forskning, tvärt om. Alla de AP föräldrar jag känner är väääldigt många om att läsa forskning,ta till sig vad som står och utvärdera den på olika sätt. Tycker de flesta AP föräldrar jag känner vet betydligt mer om forskning kring barn och barns hälsa än de föräldrar jag känner som inte är AP och mer eller mindre kör på devisen "har BVC sagt så är det sant"....
    Visst kan det vara så...jag upplever också att många som kallar sig AP-föräldrar läser en hel massa teorier och forskning, men det första som står på sidan som TS hänvisar till är ju att man ska lyssna på sig sjäv och inte på experter. Sen finns det väl forskning som visar att amsovning ökar risken för plötslig spädbarnsdöd, att napp minskar risken för detsamma och att barn mår bra av att lära sig somna på egen hand. Som vi alla vet finns det forskning som visar på det mesta och all forskning är ju dessutom kontextberoende.

Ibland får jag dock uppfattningen att man här på FL överanvänder anknytningsbegreppet och använder det som ett slagträ. Att knyta sina barn för hårt till sig är definitivt inte god anknytning. 
  • Helene70
    1969 skrev 2010-11-27 18:07:29 följande:
    Hi, hi, det tycker jag var ganska tänkvärt.

Man har ju visserligen visat ett samband mellan amning och anknytning. En tolkning är att amningen främjar god anknytning. Men en invändning mot den analysen, som jag läst, är att det lika gärna kan vara så att mammor som har en bättre anknytning i högre grad ammar. Andra mammor/barn med god anknytning flaskar
    Jag har hört den tolkningen tidigare men jag har lite svårt för att ta till mig tolkningar och teorier som inte baseras på empirisk fakta. Sedan beror det även på hur man definier "bättre/god anknytning".  Livet hade nog varit lite enklare om det kritiska tänkandet kunde ta semester då och dåGlad

Angående anknytning till sitt barn så är det ju ändå närheten och engagemanget som främjar just anknytningen vilket är något som inte endast vi mammor kan ge trots att vi många gånger vill se oss som oumbärliga   
  • MalinEddie
    Mina 78 skrev 2010-11-27 19:06:30 följande:
    Visst kan det vara så...jag upplever också att många som kallar sig AP-föräldrar läser en hel massa teorier och forskning, men det första som står på sidan som TS hänvisar till är ju att man ska lyssna på sig sjäv och inte på experter. Sen finns det väl forskning som visar att amsovning ökar risken för plötslig spädbarnsdöd, att napp minskar risken för detsamma och att barn mår bra av att lära sig somna på egen hand. Som vi alla vet finns det forskning som visar på det mesta och all forskning är ju dessutom kontextberoende.
    Finns det forskning som säger att även säker samsovning ökar risken för PSD?
    När jag fick mitt första barn så frågade jag om nappens vara eller icke vara när jag var hos MVC. Jag fick dock inga bra svar eftersom min BM började bråka med eleven som gjorde praktik där om detta. Min BM menade att napp skulle förstöra min amning och eleven pratade om dessa studier som hade visat att den minskar risken för PSD vilka min BM menade var felaktiga. Det var en heljobbig situation för mig som osäker förstagångsmamma. Idag är jag mer säker på mig själv och läser hellre på själv än frågar BVC om det inte gäller medicinska frågor eftersom BVC ofta ger råd som är baserade på deras egna åsikter. Jag är ingen AP-förälder men kom att tänka på detta när jag läste ditt inlägg.
  • Hertha

Jag är nog en PA-förälder snarare. Dvs pragmatisk förälder. Jag gör det som funkar bäst för vår familj och struntar högaktningsfullt i vad andra kallar det och hur andra ser på det. Som PA-förälder har våra två barn haft mycket skilda spädbarnsår.

Svar på tråden Är du en apförälder?