• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du en apförälder?
  • Plutteli
    Mina 78 skrev 2010-11-28 00:19:06 följande:
    Men då räknas det ju inte som PSD
    Fast det är just det det gör. Om barnet är "oförklarligt död" så räknas det som PSD även om det kan innebära att barnet högs troligt klämts under sömnen, kvävts av ett varmt täcke eller av att inte kunna lyfta huvudet från kudden i sängen om det råkat vända sig över på mage i sin spjälsäng.
    Definitionen av PSD är att man inte vet exakt vad som hänt, det kan finnas troliga orsaker bakom, men säkert kan man inte veta. Således räknas de fall som granskats i forskning som PSD vid samsovning även om det finns troliga förklaringar till varför det skett. Skulle man inte definiera PSD så skulle det faktiskt inte finnas några fall av barn som dött av PSD vid samsovning.
  • Mina 78
    Plutteli skrev 2010-11-28 00:26:14 följande:
    Fast det är just det det gör. Om barnet är "oförklarligt död" så räknas det som PSD även om det kan innebära att barnet högs troligt klämts under sömnen, kvävts av ett varmt täcke eller av att inte kunna lyfta huvudet från kudden i sängen om det råkat vända sig över på mage i sin spjälsäng.
    Definitionen av PSD är att man inte vet exakt vad som hänt, det kan finnas troliga orsaker bakom, men säkert kan man inte veta. Således räknas de fall som granskats i forskning som PSD vid samsovning även om det finns troliga förklaringar till varför det skett. Skulle man inte definiera PSD så skulle det faktiskt inte finnas några fall av barn som dött av PSD vid samsovning.
    Du låter så säker på din sak, men exakt HUR vet du det? Jag menar inte att det är särskilt farligt att samsova, jag menar bara att det faktiskt finns forskning som visar att det inte är det bästa. Som jag tidigare skrev finns det forskning som visar det mesta. 
  • JuliaåRonjasmammis
    Plutteli skrev 2010-11-28 00:23:48 följande:
    Jag tror jag måste hänga lite mer i AP trådar eller dyl här på FL...eller så kanske jag borde låta bli?
    Jag känner inte alls igen mig i tänket som vissa AP föräldrar här tydligen ska ha?

Som sagt, ska man sätta en ettikett på vårat föräldraskap så är både jag och maken AP.
    Vårat förhållninssätt till dottern och kommande barnet är:
    * Vi bär mycket och gärna OM vårat barn vill eftersom vi tror på att primatdelen av oss människor gör att vi är skapta för att bäras när vi är nyfödda. Trikåsjalen är dock självklar i packningen till BB....
    * Jag har ammat och ser det som viktigt och min make lika så, MEN jag tror på intet sätt att det är nödvändigt för att vara AP eller ha en bra anknytning till barnet.
    * Det är en livsnödvändighet för barnet att ha en god anknytning till BÅDA sina föräldrar (och finns det inte en andra förälder i bilden så en mormor/morfar eller någon annan som står mamman nära), i synnerhet utifall något händer mamman som kräver att barnet behöver vara längre perioder utan mamman.
    * Det finns inget possitivt i att låta ett barn gråta/skrika utan tröst, trösten måste inte innebära att ta upp barnet i famnen men vi tror på att det underlättar i synnerhet med små barn som annars har svårt att få ögonkontakt.
    * Varje regel som införs skall ha ett konkret syfte, för att förhindra att barnet skadar sig eller skadar någon annan eller förhindrar förstörelse på något sätt. Att sätta regler bara för att sätta regeler känns meningslöst och inget vi sysslar med.
    * Vårat barn är en självklart del av vårat liv och hör till familjen på alla sätt från dag 1.
    * Vi slutar inte vara man och kvinna när vi fått ett barn och vi tror på att vårat barn mår bra av att se att mamma och pappa tycker om varandra, pussas och kramas (gränsen går vid att bevittna rent sexuella akter, det skulle inte falla mig in att ha sex i samma rum som vårat barn när barnet är äldre än 1 år)
    * Alla känslor är ok att visa, både för vårat barn och för oss. Således kan vi gråta om vi är ledsna, vara arga om vi är arga osv. Det viktiga är att PRATA och FÖRKLARA efteråt så att barnet inte blir rädd eller tar på sig skulden för något som inte är barnets fel!

Sen finns det mycket mycket mer också, men det är iaf några saker...
    Ja, i det du skriver kan jag nog hålla med om nästan allt, och har även praktiserat nästan allt. Är det att betrakta som AP, då skulle jag kanske kunna kalla mig själv det också.

Att lyssna på barnet har varit en självklarhet, men även att se till familjen som helhet. Sjal har vi aldrig använt, däremot sele från tidig ålder, liksom barnen ofta legat i nåns famn. Amningen, tja. Jag har ammat (varvat med att maken gett bröstmjölk i flaska redan tidigt), har inte haft några fasta tider utan gått efter när ungen varit hungrig. Vi har aldrig kört med SHN, 5 mm eller annan sömnträning, försökte en gång med äldsta sonen och klarade inte av ens nån minut. Samsov har vi gjort just under amning eftersom det underlättade, men de har även alltid haft sin egen säng. Å andra sidan har vi aldrig nekat en unge som kommit och vill krypa ner med oss, oavsett ålder. Vi har delat föräldraskapet från början, och varit väldigt fysiska både med barnet och med varandra. I could go on...

Men... det gills tydligen inte, enligt vissa, när man inte anammar hela konceptet sas. Inte för att det spelar så stor roll för mig vad människor på nätet tycker och tänker, men det känns som sagt ändå synd att det blir ett "vi och dom"-tänk där vissa tar sig friheten att kasta skit på andra.

Kanske är det där stenålderstänket som ställer till det, för det har jag lite svårt att ta till mig. Och det kanske är huvudsaken, jag vet inte?
    Don't mess with my integrity!
  • Plutteli
    Mina 78 skrev 2010-11-28 00:39:31 följande:
    Du låter så säker på din sak, men exakt HUR vet du det? Jag menar inte att det är särskilt farligt att samsova, jag menar bara att det faktiskt finns forskning som visar att det inte är det bästa. Som jag tidigare skrev finns det forskning som visar det mesta. 
    Jag har läst en hel del av den forskning som de flesta artiklar byggt på, den senaste som det slogs på stora trumman kring (En brittisk undersökning) visade just på att det är ungefär lika vanligt att barn dör sovandes i sin helt egna säng som att barn dör sovandes med sina föräldrar (med typ 2% fler som dött sovandes i egen säng). Jag anser inte att det går att säga att det finns ett samband mellan att sova med sina föräldrar och PSD om det faktiskt är lika vanligt att barn som sover i egen säng dör i PSD. Isåfall är det ju en lika stor risk med barn sovandes i egen säng, och vart ska barnen sova då egentligen?
    I USA lyfter man fram samsovning som ett sätt att FÖREBYGGA PSD förutsatt att man då följer riktlinjerna för säker samsovning, dvs att inte röka, inte använda någon form av drog eller alkohol inför sovandet, att ha det svalt i rummet och att inte dela ett stort täcke med barnet som barnet kan få över huvudet, om barnet gå med på det allra helst ha någon form av "baby nest" som barnet sover i mellan föräldrarna.
    Som sagt, det finns forskning åt båda håll, den som säger att Samsovning motverkar PSD och den som säger att det är en risk, ihopslaget blir iaf min uppfattning att risken för PSD är lika stor vid samsovning som om barnet sover i egen säng och att man därför bara kan välja vad som passar just den enskilda familjen bäst.
  • MammaG

Jag hade aldrig hört talas om detta förut, men efter att ha läst igenom det måste jag svara "Ja". Jag har hela tiden i mitt föräldraskap följt mina instinkter, och när min son var spädbarn bar jag honom ständigt i famnen och lät honom aldrig någonsin gråta "för att han inte tog skada av det", barn kan inte bli bortskämda av närhet. Har alltid tyckt att föräldraskapet varit väldigt okomplicerat pga att jag lyssnat in både honom och mig själv.
    Vid sex års ålder sover han fortfarande i dubbelsängen, enda problemet är väl att jag ibaldn vaknar av en fot mellan ögonen.

• Mina 78
    Plutteli skrev 2010-11-28 00:49:56 följande:
    Som sagt, det finns forskning åt båda håll, den som säger att Samsovning motverkar PSD och den som säger att det är en risk, ihopslaget blir iaf min uppfattning att risken för PSD är lika stor vid samsovning som om barnet sover i egen säng och att man därför bara kan välja vad som passar just den enskilda familjen bäst.
    Det var ju egentligen det som var min poäng, att forskning mycket sällan är entydig särskilt inte när det gäller så svåra saker som PSD. Det jag vände mig mot i ditt ursprungliga inlägg var att du  så bergsäkert slog fast att ALL forskning stödjer AP och så tycker jag inte riktigt att det ärGlad. Om man vill kan man hitta forskning som stödjer vilken sorts uppfostran man än förespråkar
  • babbelina

Ja om man ska utgå från vad som står på den sidan, förutom amningen (hade tyvärr inte tillräckligt med mjölk pga en bröstförminskning )
    Men det har aldrig varit ett medvetet val, för mig är det självklarheter.

• Plutteli
    Mina 78 skrev 2010-11-28 00:58:55 följande:
    Det var ju egentligen det som var min poäng, att forskning mycket sällan är entydig särskilt inte när det gäller så svåra saker som PSD. Det jag vände mig mot i ditt ursprungliga inlägg var att du  så bergsäkert slog fast att ALL forskning stödjer AP och så tycker jag inte riktigt att det ärGlad. Om man vill kan man hitta forskning som stödjer vilken sorts uppfostran man än förespråkar
    Haha, ja det blir kanske en tolkningsfråga. Jag skrev att jag inte stött på någon forskning som går emot grundtänket inom AP, så som jag ser grundtänket. Sen kan ju iof andra se det annorlunda.
    Eftersom jag ser grundtanken inom AP som att lyssna på barnets behov i alla lägen så ser jag ju inte samsovning som ett krav för att vara AP (vår dotter samsov i 3 månader sedan har hon haft egen säng i vårat sovrum och kommit över till vår säng nån gång nu och då när hon inte velat sova ensam), jag tror iof de allra flesta barn mår bra av att samsova, men inte alla! Således måste man ju lyssna in sitt eget barn och om denne trivs med att samsova, plus att man måste lyssna in sig själv, fungerar det inte alls att samsova för egen del även om barnet gillar det är det ju bättre att skita i det om barnet kan fås att sova i egen säng på ett vettigt sätt.

Kort och gott kan jag väll säga såhär: Jag har aldrig stött på en forskning som säger att det är fel att lyssna på barnets behov, att ge mycket fysisk närhet om barnet önskar det och att det är fel att trösta ett gråtande barn oavsett orsak.
    Att just jag inte stött på det betyder ju dock inte att det inte finns, jag skulle inte alls bli förvånad om någon trots allt lyckats få till någon forskning som visar på att barn måste få skrika och gråta i ensamhet lite nu och då för att bli bra självständiga mogna vuxna....
  • Plutteli
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-11-28 00:45:41 följande:
    Ja, i det du skriver kan jag nog hålla med om nästan allt, och har även praktiserat nästan allt. Är det att betrakta som AP, då skulle jag kanske kunna kalla mig själv det också.

Att lyssna på barnet har varit en självklarhet, men även att se till familjen som helhet. Sjal har vi aldrig använt, däremot sele från tidig ålder, liksom barnen ofta legat i nåns famn. Amningen, tja. Jag har ammat (varvat med att maken gett bröstmjölk i flaska redan tidigt), har inte haft några fasta tider utan gått efter när ungen varit hungrig. Vi har aldrig kört med SHN, 5 mm eller annan sömnträning, försökte en gång med äldsta sonen och klarade inte av ens nån minut. Samsov har vi gjort just under amning eftersom det underlättade, men de har även alltid haft sin egen säng. Å andra sidan har vi aldrig nekat en unge som kommit och vill krypa ner med oss, oavsett ålder. Vi har delat föräldraskapet från början, och varit väldigt fysiska både med barnet och med varandra. I could go on...

Men... det gills tydligen inte, enligt vissa, när man inte anammar hela konceptet sas. Inte för att det spelar så stor roll för mig vad människor på nätet tycker och tänker, men det känns som sagt ändå synd att det blir ett "vi och dom"-tänk där vissa tar sig friheten att kasta skit på andra.

Kanske är det där stenålderstänket som ställer till det, för det har jag lite svårt att ta till mig. Och det kanske är huvudsaken, jag vet inte?
    Tja, jag tar väll till mig bitar av det där med stenålderstänket, som att det inte är meningen att en bebis skall lämnas att skrika eftersom det varit rena dödsfällan på stenåldern vad gäller rovdjur tex.
    Andra bitar bryr jag mig inte om eftersom jag inte tror att allt var direkt optimalt för våran mentala hälsa på stenåldern då allt handlade om ren överlevnad och inte så mycket om att dessutom må bra och förverkliga sig själv och sina drömmar osv.

Men tja, enligt det mest strikta tänket antar jag att inte ens jag är AP, trots att jag hänger på ett forum med mycket fokus på nära föräldraskap och anser mig helt ha AP tänket som grund i mitt föräldraskap, i synnerhet som jag anser att själva filosofin inom AP är just att lyssna, lyssna, lyssna och kommunicera med sitt barn, sen vad barnet faktiskt uttrycker och vill kan skilja sig åt jättemycket och därför tycker jag det blir galet att säga att man "måste" vissa saker för att räknas som AP ifall ens barn faktiskt inte uppskattar det hela. För jag anser ju iaf att om man tvingar sitt barn till vissa saker som inte är nödvändiga (som att tex bära i sjal eller sele fast barnet inte vill) så går man ju direkt emot grunstommen som hela AP bygger på.
  • JuliaåRonjasmammis
    Plutteli skrev 2010-11-28 01:16:10 följande:
    Tja, jag tar väll till mig bitar av det där med stenålderstänket, som att det inte är meningen att en bebis skall lämnas att skrika eftersom det varit rena dödsfällan på stenåldern vad gäller rovdjur tex.
    Andra bitar bryr jag mig inte om eftersom jag inte tror att allt var direkt optimalt för våran mentala hälsa på stenåldern då allt handlade om ren överlevnad och inte så mycket om att dessutom må bra och förverkliga sig själv och sina drömmar osv.

Men tja, enligt det mest strikta tänket antar jag att inte ens jag är AP, trots att jag hänger på ett forum med mycket fokus på nära föräldraskap och anser mig helt ha AP tänket som grund i mitt föräldraskap, i synnerhet som jag anser att själva filosofin inom AP är just att lyssna, lyssna, lyssna och kommunicera med sitt barn, sen vad barnet faktiskt uttrycker och vill kan skilja sig åt jättemycket och därför tycker jag det blir galet att säga att man "måste" vissa saker för att räknas som AP ifall ens barn faktiskt inte uppskattar det hela. För jag anser ju iaf att om man tvingar sitt barn till vissa saker som inte är nödvändiga (som att tex bära i sjal eller sele fast barnet inte vill) så går man ju direkt emot grunstommen som hela AP bygger på.
    Ja men precis! Och då blir det väldigt förvirrande ibland när man får höra (precis som MalinEddie skrev tidigare) att man har problem med anknytningen bara för att ens barn inte beter sig exakt som de mest strikta AP:arna tycker att barn _ska_ bete sig, och att detta alltid kan lösas genom exvis amning, samsovning eller bärande _mot_ barnets vilja eftersom det är "barnets vilja egentligen".

Rörigt? Ja, en aning!
    Don't mess with my integrity!
Svar på tråden Är du en apförälder?