• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du en apförälder?
  • Bellans mamma

Nja när barnen var mindre så sov dom alltid hos oss och jag har ammat dom fritt och burit mycket och har en väldigt nära relation med mina barn men jag tror inte på att sätta in sig i ett "fack" utan dom allra flesta gör väl det som man anser är bäst  för sitt barn och sin familj?

• Mina 78
    Rundabullar skrev 2010-11-26 14:38:41 följande:
    Jag har trott att det är det som själva "nära föräldraskapet" går ut på. Att INTE köpa koncept, utan alltid lyssna in och försöka hitta en väg som passar för ens eget barn och familj?

Jag röstade inte alls, väntar första barnet. Men jag är helt mot alla former av färdiga lösningar,  annat än som inspiration och idéer såklart. Sen måste man prova sig fram..fast jag kanske kan få vara så naiv ändå till förlossningen i varje fall. Flört 
    Ja det tror jag också, men här på FL blir det lätt en kamp tycker jag, många som dömer andra. Detta gäller så klart inte bara självutnämnda AP-experter 
  • The Hermit

Jag är inte så mycket för metoder.
    Jag har lätt för att uppfatta vad mina barn har för behov så det har fungerat väldigt bra med att vara lyhörd.

Alla tre har varit lugna nöjda som spädbarn och vi har fått sova gott förutom för sista knodden som var allergisk och därför inte sov så bra. Skrek gjorde han däremot inte. 

Den förstår inte mycket som bara förstår det som låter sig förklaras.
  • Krake

Nej. Eller jag skule kunna säga "annat" också. Jag uppfattar AP som en hög blaha-blaha som först och främst används för att kunna trycka ner andra med.

För egen del kan sen AP-föräldern alltid säga att "hans signaler visade att han ville sova i egen säng/ inte bli buren i sjal/ inte ammas/ ha ett fast schema/ you name it." På så vis kan allt vara AP. Och man kan fortsätta häckla alla som låter sina egna knoddar sova i egen säng/ inte bli buren i sjal/ inte ammas/ ha ett fast schema/ you name it... Eller nej, inte häckla, men säga att man "blir sååå ledsen..." 

Och så känner man sig lite bättre än de andra!

Moster, inte monster.
  • Martina1

Nej jag är ingen apförälder, skulle aldrig kalla mig för det!

Jag är Martina, mamma till fina barn.

• MalinEddie
    Flickan och kråkan skrev 2010-11-26 14:36:06 följande:
    Jag är inte AP-förälder. Man kan inte vara AP . Jag tycker dock att AP är ett förhållningssätt som jag absolut delar och försöker tillämpa .
    Jag är inte AP-förälder. Man kan inte vara AP . Jag tycker dock att AP är ett förhållningssätt som jag absolut delar och försöker tillämpa . AP är ingen metod, därför finns det heller inget som säger att man måste bära i sjal exempelvis, eller amma heller för den delen. Många som gillar AP bär och ammar för att de är rätt enkla redskap att använda sig av för att skapa en nära relation till sitt/sina barn när de är nyfödda. Jag personligen älskar att bära.....och det har gjort vår vardag så grymt mycket enklare och stressfri på många sätt ...liksom att samsova och amma . För mig är AP varken amning, samsovning, eller sjalbärande.....det handlar om att bygga relationer som bygger på närhet, respekt och lyhördhet. Det är SVÅRT!
    Menar du att man inte kan kalla sig apförälder? Jag har sett att många gör det i alla fall.
  • MalinEddie
    . AP är ingen metod, därför finns det heller inget som säger att man måste bära i sjal exempelvis, eller amma heller för den delen.
    Det kanske därför jag har lite svårt att greppa vad det handlar om egentligen trots att jag läst en bok i ämnet. Det känns som att det mesta kan vara ap så länge man har barnets bästa framför ögonen.
  • Bonanza
    MalinEddie skrev 2010-11-26 19:13:21 följande:
    Det kanske därför jag har lite svårt att greppa vad det handlar om egentligen trots att jag läst en bok i ämnet. Det känns som att det mesta kan vara ap så länge man har barnets bästa framför ögonen.
    Om man inte kallar sig för apförälder, för då är allt som är annorlunda mot att bära bära bära, samsova och amma länge helt fel. Oavsett barn.
  • Plutteli

Tja, enligt definitionen är jag nog kanske det, men jag sätter inte gärna etikett på mitt föräldraskap. Jag är förälder helt enkelt och det som kännts bäst för oss har varit att bära i sjal, samsova i början osv. Vi tror på att vara lyhörda för våra barn, att de ska få växa och utforska med så få begränsningar som möjligt och ja, vi tror till 100% på att barn varken ska eller behöver tränas i nån form av självständighet genom att sömnmetodas för att de absolut skall sova i eget rum, eller att de ska ignoreras ett tag i sina skrik bara för att lära sig att mamma/pappa inte kommer direkt osv. (Nu tänker jag på små bebisar under året här..)

• t0va

Ja det är jag enligt de kriterierna på länken, men vi har ingen tro som vi lever efter utan gör det som känns bäst för oss allihopa. Han ammas inte utan får flaska men ligger på amningskudden både när jag och sambon ger flaska. Sen sover han i säng brevid oss ibland men oftast i soffan för han vill vara nära. När vi är ute sitter han ofta i mitt knä. 

Det funkar nu för oss men det funkar säkert inte för alla.  

Svar på tråden Är du en apförälder?