Är du en apförälder?
Ja, är du en apförälder? Motivera gärna ditt svar!
www.naraforaldrar.se/vadarnf.htm
Ja, är du en apförälder? Motivera gärna ditt svar!
www.naraforaldrar.se/vadarnf.htm
Nja när barnen var mindre så sov dom alltid hos oss och jag har ammat dom fritt och burit mycket och har en väldigt nära relation med mina barn men jag tror inte på att sätta in sig i ett "fack" utan dom allra flesta gör väl det som man anser är bäst för sitt barn och sin familj?
Jag är inte så mycket för metoder.
Jag har lätt för att uppfatta vad mina barn har för behov så det har fungerat väldigt bra med att vara lyhörd.
Alla tre har varit lugna nöjda som spädbarn och vi har fått sova gott förutom för sista knodden som var allergisk och därför inte sov så bra. Skrek gjorde han däremot inte.
Nej. Eller jag skule kunna säga "annat" också. Jag uppfattar AP som en hög blaha-blaha som först och främst används för att kunna trycka ner andra med.
För egen del kan sen AP-föräldern alltid säga att "hans signaler visade att han ville sova i egen säng/ inte bli buren i sjal/ inte ammas/ ha ett fast schema/ you name it." På så vis kan allt vara AP. Och man kan fortsätta häckla alla som låter sina egna knoddar sova i egen säng/ inte bli buren i sjal/ inte ammas/ ha ett fast schema/ you name it... Eller nej, inte häckla, men säga att man "blir sååå ledsen..."
Och så känner man sig lite bättre än de andra!
Nej jag är ingen apförälder, skulle aldrig kalla mig för det!
Jag är Martina, mamma till fina barn.
Tja, enligt definitionen är jag nog kanske det, men jag sätter inte gärna etikett på mitt föräldraskap. Jag är förälder helt enkelt och det som kännts bäst för oss har varit att bära i sjal, samsova i början osv. Vi tror på att vara lyhörda för våra barn, att de ska få växa och utforska med så få begränsningar som möjligt och ja, vi tror till 100% på att barn varken ska eller behöver tränas i nån form av självständighet genom att sömnmetodas för att de absolut skall sova i eget rum, eller att de ska ignoreras ett tag i sina skrik bara för att lära sig att mamma/pappa inte kommer direkt osv. (Nu tänker jag på små bebisar under året här..)
Ja det är jag enligt de kriterierna på länken, men vi har ingen tro som vi lever efter utan gör det som känns bäst för oss allihopa. Han ammas inte utan får flaska men ligger på amningskudden både när jag och sambon ger flaska. Sen sover han i säng brevid oss ibland men oftast i soffan för han vill vara nära. När vi är ute sitter han ofta i mitt knä.
Det funkar nu för oss men det funkar säkert inte för alla.