• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du en apförälder?
  • Plutteli
    1969 skrev 2010-12-02 18:19:28 följande:
    Hmm, det är lite intressant.

Vår förste blev ju en mycket nöjdare bebis när jag började glesa ur amningarna. Inte enligt 3-4 timmarsschema, men så som jag greppade det ur Barnaboken, amma, amma, amma, sen minst 2 timmars uppehåll med jämna mellanrum för sömn. Om han vaknade till efter 20 min (vilket han till en början alltid gjorde) så satsade jag på omsövning istället för amning. Jag har hela tiden tolkat det som att den ökade mängden sömn var grejen, men vem vet, det kanske egentligen var en reglering av mjölkproduktionen som gjorde saken bättre?

Jag vet ju att många "kolik"-bebisar går upp väldigt bra i vikt, vilket båda mina gjort. Nu skrek ju inte vår lille, men han blev pipig om jag ammade för ofta, så då blev det urglesning även för honom.

För mig blev alltså AW:s råd räddningen, men jag har ställt mig väldigt kritisk till en del av hennes andra råd. Så jag blev varken AW:are eller AP:are eller nåt annat särskilt, bara min egen.
    Om man har väldigt mycket bröstmjölk och bebisen äter ofta så är det extremt vanligt att bebisen får i sig bara den söta mjölken först, denna mättar väldigt dåligt men ger lätt gaser och ont i magen. Det ger en ond spiral av att bebisen skriker, man ammar och bebisen får i sig söt mjölk, det blir lugnt ett litet tag, ny söt mjölk produceras, bebisen skriker, man ammar, bebisen får i sig bara den söta mjölken igen och detta ger magknip. Så håller det på så. Då brukar det fungera att dels amma lääänge så att barnet får i sig även den feta mättande mjölken, att pumpa ur lite mjölk precis innan för att den feta mjölken skall komma snabbare samt att glesa ut amningen lite så att det bildas mindre bröstmjölk så att barnet får en chans att komma åt den fetare mjölken :)
    Så jag kan mycket väl tänka mig att det för ditt barn vart kanonbra när han fick amma länge så att han kom åt den feta mjölken som ger bra mättnad och minskar risken för magknip samt att mjölkproduktionen stabiliserade upp sig också.
  • GunnarGunnar
    Plutteli skrev 2010-11-30 23:59:25 följande:
    Det finns viss forskning (om jag kan finna den) som visar på att barn i kulturer där barnbärande hör till kulturen, tex indianer i amazonas som för enkelhetensskull bär sina barn så gott som dygnet runt när de är små med bröstet nära till hands skriker väldigt lite.. 

Sen tror jag också att barn som skriker väldigt mycket (har kolik eller dyl) inte skriker för att de har ovanligt stora behov/high need baby utan för att det är något som för barnet inte stämmer.

Ett "high need" barn tror jag helt enkelt upplever obehag som föräldrarna inte lyckas finna lösningen på, och det kan ju vara väldigt mycker som stör, för ett barn med extra känslig hud kanske det egentligen är något så enkelt som att kläderna skaver lite, för ett annat bar är det gaser i magen som är omöjliga att få bort helt osv.
    Det är så här jag tänker också. Att det finns ett skäl till att barnet skriker och att kalla det kolik kan vara ett sätt att göra sig fri från problemet. Vi rationaliserar fram en logisk förklaring, men i själva verket vet vi inte vad det är många gånger. Kolikbegreppet är i så fall till för, eller används som, ett sätt att lugna föräldrarna!  

Här kommer vi in på frågan om kommunikation. Det finns en tråd där teckenspråk diskuteras som ett sätt att förstå varför barnet skriker innan det kan prata. Problemet är väl att riktigt små barn inte ens kan teckenkommunicera........ 
  • AndersLi
    Plutteli skrev 2010-12-01 22:50:20 följande:
    En av de allvarligaste orsakerna bakom kolik är ju en osund relation mellan barn och föräldrar, dock en av de mest ovanliga.
    Kan du utveckla? Hur kan en osund relation mellan barnet och föräldrarna leda till symptom som man tolkar som kolik?

Och hur får man det till att symptomet är just kolik?

Vad är symptomet egentligen för det man väljer att tolka som kolik? 
  • Plutteli
    AndersLi skrev 2010-12-03 21:43:45 följande:
    Kan du utveckla? Hur kan en osund relation mellan barnet och föräldrarna leda till symptom som man tolkar som kolik?

Och hur får man det till att symptomet är just kolik?

Vad är symptomet egentligen för det man väljer att tolka som kolik? 
    Symtomen för kolik är att barnen minst tre dagar av sju skall skrika i minst 3 timmar i ett sträck utan synbar orsak och barnet är i övrigt fullt frisk.
    Sedan exakt VAD kolik är är det faktiskt ingen som vet exakt, det kan handla om gaser, att barnet lätt blir överstumulerat, att barnet inte tål komjölk osv.

Får barnet en osund relation till sina föräldrar/förälder som gör att anknytningen blir felaktig kan barnet svara med just "kolik". Barnet låter sig helt enkelt inte tröstas av sina föräldrar eftersom barnet inte litar på dem och skriker därför utan synbar anledning tills orken tar slut. Men som sagt, det är en av de sista orsakerna man bör fundera över, oftast rör det sig ju om helt andra bakomliggande skäl till att barnet gråter hysteriskt.
  • vittra

Jag tror inte det är bland de ovanligaste. Jag tror det är bland de vanligaste... efter att ha läst ganska mycket om just denna koppling samt sett en dokumentär om detta som var lite av en eyeopener för mig, så tror jag (tyvärr) att många med kolikbarn skulle få en lugnare bebis om de bara fick lära sig ett bättre sätt att samspela på. Men ett ännu större tyvärr är det att de som borde hjälpa, dvs bvc, inte har något som helst hum om detta. Det märktes bara så alltför tydligt när det enda råd vi fick var 1. Minifom. 2. Amma mindre. Det finns redan nu ett antal svenska studier där man har arbetat aktivt med samspelet hos familjer där bebisen skriker massor, och där de blivit hjälpta av ett sådant "program". De tycker jag talar för sig själva...

Dock inte sagt att det alltid är så, det vore alltför enkelt! Nu vet man ju att somliga reagerar mot komjölken med kolik, men jag tror att kolik har ungefär lika många orsaker som antalet barn som har kolik. Jag tror alltså att anledningarna skiljer sig från barn till barn och just därför finns det inget universellt botemedel...

Har också på senaste börjat fundera över akupunktur som ska göra underverk mot kolik, men har nu läst att många är kritiska och menar att det inte har någon verklig effekt. Med andra ord kanske det är som placebo, och alltså endast har som effekt att förälderns attityd, agerande och bemötande förändras och då upphör koliken. Bara en tanke.

• Plutteli
    vittra skrev 2010-12-03 23:38:08 följande:
    Jag tror inte det är bland de ovanligaste. Jag tror det är bland de vanligaste... efter att ha läst ganska mycket om just denna koppling samt sett en dokumentär om detta som var lite av en eyeopener för mig, så tror jag (tyvärr) att många med kolikbarn skulle få en lugnare bebis om de bara fick lära sig ett bättre sätt att samspela på. Men ett ännu större tyvärr är det att de som borde hjälpa, dvs bvc, inte har något som helst hum om detta. Det märktes bara så alltför tydligt när det enda råd vi fick var 1. Minifom. 2. Amma mindre. Det finns redan nu ett antal svenska studier där man har arbetat aktivt med samspelet hos familjer där bebisen skriker massor, och där de blivit hjälpta av ett sådant "program". De tycker jag talar för sig själva...

Dock inte sagt att det alltid är så, det vore alltför enkelt! Nu vet man ju att somliga reagerar mot komjölken med kolik, men jag tror att kolik har ungefär lika många orsaker som antalet barn som har kolik. Jag tror alltså att anledningarna skiljer sig från barn till barn och just därför finns det inget universellt botemedel...

Har också på senaste börjat fundera över akupunktur som ska göra underverk mot kolik, men har nu läst att många är kritiska och menar att det inte har någon verklig effekt. Med andra ord kanske det är som placebo, och alltså endast har som effekt att förälderns attityd, agerande och bemötande förändras och då upphör koliken. Bara en tanke.
    Jag tror vi tänker på lite olika saker nu...
    Tex: Ett barn som lätt blir överstimulerat börjar skrika av trötthet på kvällen, föräldrarna finner ingen orsak till skrikandet och pga att de inte kan naturligt eller fått visat för sig ett bar sätt att lugna övertrötta barn så blir föräldrarna stressade, stressen känner barnet av och blir mer ledsen och oroad och det blir en ond spiral. Barn och föräldrar kan ha en skitbra anknytning men just där går det snett och utbrottet av trötthet som hade kunnat bemötas om föräldrarna vetat hur blir inte bemött rätt och barnet diagnostiseras med kolik.

Det jag pratat om handlar om de barn där föräldrarna och barnet från första början inte har en bra anknytning, tex att pappan inte finns med i bilden alls och mamman fått en förlossningsdeprition och inte orkar ta till sig barnet. I det fallet blir det relationen till föräldern/föräldrarna som utlöser koliken och även gör det omöjligt för föräldrarna att lugna barnet, istället för att det är relationen till föräldrarna som gör att koliken inte kan stoppas när den startat av annan orsak.

Vet inte om jag lyckas göra mig förstådd just nu dock...
  • angelina244
    Plutteli skrev 2010-12-03 23:19:21 följande:
    Men som sagt, det är en av de sista orsakerna man bör fundera över, oftast rör det sig ju om helt andra bakomliggande skäl till att barnet gråter hysteriskt.
    Men vilka är dessa andra bakomliggande skäl? Om det inte är gaser i magen vilket det inte verkar vara. 
  • AndersLi
    Plutteli skrev 2010-12-03 23:19:21 följande:
    Symtomen för kolik är att barnen minst tre dagar av sju skall skrika i minst 3 timmar i ett sträck utan synbar orsak och barnet är i övrigt fullt frisk. 
    Sedan exakt VAD kolik är är det faktiskt ingen som vet exakt, det kan handla om gaser, att barnet lätt blir överstumulerat, att barnet inte tål komjölk osv. 
    Helt jäkla otroligt. Det ante mig. Man vet alltså inte varför barn skriker så där mycket. 

Det måste betyda att man inte letat på rätt ställe för att finna ett svar.  

Låt oss sammanfatta vad så kallad kolik kan vara:

Intolerans mot mjölksocker, fetter, protein om komjölk
    Intolerans mot bröstmjölk
    Otrygghet, generellt
    Rädsla för något specifikt
    Bristande förtroende till en av eller båda föräldrarna
    Någon form av allergi men inte relaterad till mjölk
    Lidande pga yttre faktor

lägg gärna till fler orsaker 
  • AndersLi
    vittra skrev 2010-12-03 23:38:08 följande:
    Kritiken mot akunpunktur tror jag är ointresant för den kommer alltid från samma håll. Funkar det så funkar det. Kineserna jobbar med empriri. De har testat vad som funkar i flera tusen år och vissa saker funkar även om de inte har den vetenskapliga teorin som stöttar. Men strunt i det.

Jag tror din sista tanke kan vara en ledtråd. Du skriver även att varje kolikbarn har sin lösning individuellt. Absolut. Eftersom läkarna tycks ha skapat begreppet kolik för att samla ihop 100 skäl till varför ett barn skriker betyder det att det finns just 100 anledningar till skrikandet och därmed kanske upp till 100 lösningar som måste hittas.
  • Plutteli
    angelina244 skrev 2010-12-04 12:05:39 följande:
    Men vilka är dessa andra bakomliggande skäl? Om det inte är gaser i magen vilket det inte verkar vara. 
    Kan vara massor. Kolik är liksom ett samlingsnamn för alla former av långvariga skrikperioder hos spädbarn som till synes är fullt friska.

Är det inte gaser kan det vara magknip av annan orsak, allergi tex.
    Är det inte det kan det vara överstimulans som gör barnet trött och oroad.
    Är det inte det kan det vara att barnet känner sig otrygg.

Osv. osv.
Svar på tråden Är du en apförälder?