Är du en apförälder?
Ja, är du en apförälder? Motivera gärna ditt svar!
www.naraforaldrar.se/vadarnf.htm
Ja, är du en apförälder? Motivera gärna ditt svar!
www.naraforaldrar.se/vadarnf.htm
Jag tror inte det är bland de ovanligaste. Jag tror det är bland de vanligaste... efter att ha läst ganska mycket om just denna koppling samt sett en dokumentär om detta som var lite av en eyeopener för mig, så tror jag (tyvärr) att många med kolikbarn skulle få en lugnare bebis om de bara fick lära sig ett bättre sätt att samspela på. Men ett ännu större tyvärr är det att de som borde hjälpa, dvs bvc, inte har något som helst hum om detta. Det märktes bara så alltför tydligt när det enda råd vi fick var 1. Minifom. 2. Amma mindre. Det finns redan nu ett antal svenska studier där man har arbetat aktivt med samspelet hos familjer där bebisen skriker massor, och där de blivit hjälpta av ett sådant "program". De tycker jag talar för sig själva...
Dock inte sagt att det alltid är så, det vore alltför enkelt! Nu vet man ju att somliga reagerar mot komjölken med kolik, men jag tror att kolik har ungefär lika många orsaker som antalet barn som har kolik. Jag tror alltså att anledningarna skiljer sig från barn till barn och just därför finns det inget universellt botemedel...
Har också på senaste börjat fundera över akupunktur som ska göra underverk mot kolik, men har nu läst att många är kritiska och menar att det inte har någon verklig effekt. Med andra ord kanske det är som placebo, och alltså endast har som effekt att förälderns attityd, agerande och bemötande förändras och då upphör koliken. Bara en tanke.