Är du en apförälder?
Ja, är du en apförälder? Motivera gärna ditt svar!
www.naraforaldrar.se/vadarnf.htm
Ja, är du en apförälder? Motivera gärna ditt svar!
www.naraforaldrar.se/vadarnf.htm
Appropå det här med skrikande och "krävande" barn. Sears tar ju upp det i begreppet "high need baby".
Angående artikeln om skrikande barn så är det väl logiskt att barnen som skrek var överlevarna. De fick garanterat mer mat och omvårdnad än de "snälla" barnen. I dagens samhälle spelar det kanske mindre roll, men jag inbillar mig att dagens "skrikbarn" får mer närhet och vuxentid än de som är "snälla" och nöjda.
Jag är nog inte AP, även om jag annammar endel av tänket. Vi samsover och bär, men min minsting får även åka en hel del vagn, till och med framåtvänd ibland (vilket han iofs inte har något emot). Jag skulle inte vilja långtidsamma själv utan är rätt nöjd efter 1-1,5 års amning. Barnen har fått börja dagis tidigt (vid 15-16 månader). Vi kör med belöningssystem a ´la Supernanny och beteendemodifikation (mest pga av diagnosbarn, men även de normalstörda får sig en släng av detta). Men viktigast av allt är att barn ska behandlas med respekt vilket exkluderar time out och liknande metoder.
Får jag bara hoppa in med en liten fråga, vad är beteendemodifikation?
Aldrig hört talas om förut :S
Jag får känslan att skrikiga barn faktiskt skriker för att de lider snarare än för att de är "needy".
Varför diskuteras inte det mer bland experterna? är tanken för obehaglig att barn skriker för att de lider?
Det skrämmer mig att ha ett barn som skriker för mycket, för många dagar utan att jag vet varför.
En sak till finns det några undersökningar som visar om apungar skriker mer/mindre än människobarn?
Det kanske inte är jämförbart.
Om det inte är jämförbart skulle jag vilja veta om barn i vissa uppväxtkulturer skriker mer än i andra uppväxtkulturer, om och så, varför? Finns det kulturer där barn skriker väsentligt mindre än tex "den svenska kulturen"?
NÅGON måste ha forskat på detta.
Får jag bara hoppa in med en liten fråga, vad är beteendemodifikation?
Aldrig hört talas om förut :S