Fenna skrev 2010-12-04 23:59:33 följande:
Hur ska BVC hjälpa föräldrarna menar du? Jag tycker att vi fick bra hjälp, med undantaget att jag inte vet om jag tycker att man ska låta ett spädbarn genomlida den smärta som vår son antagligen kände. Samtidigt förstår jag att man inte vill ge preparat till små barn. Jag tycker att det är lättvindigt att skylla en utveckling av kolik på föräldrarna. Det är en attityd jag bara har mött hos AP föräldrar.
Vi började för övrigt inte använda vagn förrän han var några månader.
Vi tycker däremot att vi fick usel hjälp för vår dotter som också hade kolik, i 6 månader. Minifom. Minifom. Minifom. Eller: jamen alla skriker ju... Och just ja, det värsta av allt:
amma mer sällan (trots att hon var jätteliten och smal)
Ett vet jag i alla fall, och det var att hennes mage reagerade mycket starkt och var väldigt känslig. Sen om det var orsaken till koliken vet jag fortfarande inte, men efter ett års ålder slutade vi med laktos och först då började hon äta ordentligt och först då blev hennes mage normal. Hon skrek fast vi bar henne i sjal och samsov. Men kanske om vi hade fått vettig hjälp istället för att få rådet att glesa ut amningen som jag tyvärr lyssnade till, kanske hon aldrig hade skrikit?
Jag säger inte att kolik inte finns och det tror jag inte plutteli gör heller. Bara att många blir (och fler kan bli) hjälpta med sitt eget beteende och attityd eftersom det
också är en anledning till kolik-liknande skrik. Och det är
inte en attityd som bara finns hos "AP" det har varit allmänt vedertaget väldigt länge men något som varit väldigt hysch hysch. Nu har vi dock fått väl utvecklade program just för detta syfte, som har börjat att så smått användas inom den svenska barnavården. Men än så länge (tror jag) är det bara de familjer vars föräldrar uttryckligen kommer och ber om sådan hjälp som blir erbjuden det. Annars blir det "skuldbeläggande" på föräldrarna om någon ens föreslår det...