Är du en apförälder?
Ja, är du en apförälder? Motivera gärna ditt svar!
www.naraforaldrar.se/vadarnf.htm
Ja, är du en apförälder? Motivera gärna ditt svar!
www.naraforaldrar.se/vadarnf.htm
De sju punkterna (eller i vart fall 1-6 efterspm vi inte har så mycket avlastning att tillgå men vi är nog rätt bra på att avlasta avrandra) kvalar vi nog in på som föräldrar men jag skulle inte kalla oss för AP ändå (röstade annat). Vi går mycket på känsla men läser samtidigt en del och försöker bilda oss en uppfattning om vad som passar våra barn och oss. En punkt där vi skiljer oss från "gängse AP-föräldrar" är t.ex. att vi har satt våra barn på dagis relativt tidigt (16 resp. 15 månader). Ingen av oss är någon "hemmaförälder" i grund och botten. Med det inte sagt att vi inte uppskattar att tillbringa tid med våra barn.
Nej jag ammar inte och samsover inte. Däremot bär jag mycket och "skämmer bort" mina barn på det sättet som en del kallar det. ÄVen min stora tjej bär jag en del mest för att vi tycker det är mysigt. Och vi pussas och kramas och gör väldigt mycket tillsammans.
...sorry för alla skrivfel (ligger höggravid i soffan och skriver och det är lätt att halka på tangenterna
).
Alltså... hon verkar ju lite snurrig den tanten... Vi lät bara tösen få sova när hon har behövt att sova... hennes egen klocka och det faktum att vi skapade trygga sovrutiner för kvällen skötte resten. Tror alla bran har lite olika sömnbehov vissa lite mer än andra, det blir ju konstigt med schemalagda tider.. som kognitionsvetare t'nker jag på att människan har en naturlig biologisk rytm.. det ordnar sig bara barnen får ro och trygghet.
Jag är inte AP-förälder. Man kan inte vara AP
. Jag tycker dock att AP är ett förhållningssätt som jag absolut delar och försöker tillämpa
. AP är ingen metod, därför finns det heller inget som säger att man måste bära i sjal exempelvis, eller amma heller för den delen. Många som gillar AP bär och ammar för att de är rätt enkla redskap att använda sig av för att skapa en nära relation till sitt/sina barn när de är nyfödda. Jag personligen älskar att bära.....och det har gjort vår vardag så grymt mycket enklare och stressfri på många sätt
...liksom att samsova och amma
. För mig är AP varken amning, samsovning, eller sjalbärande.....det handlar om att bygga relationer som bygger på närhet, respekt och lyhördhet. Det är SVÅRT!
Glömde:
I länken du hänvisar till TS så hänvisas det till "The baby book" av Sears. Om jag ska vara ärlig så tror jag mycket få svenska föräldrar inte skulle dela det som sägs i den. Den tar upp amning OCH flaskmatning, samsovning OCH sova i egen säng etc. Det handlar alltså inte om att man SKA amma eller samsova utan hur man möter sitt barn....och det som sägs är verkligen inte särskilt kontroversiellt på något vis.