• viljestarkmamman

Överlevnadsbarn

Hejsan! Vi har en 8 månaders son som redan från början var otroligt krävande. skrek i stort sett hela tiden de 6 första månaderna. Vi trodde det var kolik eftersom han hade problem med magen fram till att han började få riktig mat. och ett tag där så blev humöret bättre men sedan vände det igen. Svårt att beskriva allt men han är ledsen mer eller mindre alltid. kan inte leka eller underhålla sig själv. Är inte trygg med att vara själv. Vill bli buren mest hela tiden men vill inte bara ligga hos en och mysa utan man måste gå runt. Vi har varit på utredningar ang magen och ett gäng ggr på bvc och även bup.det har konstaterats gång på gång att inget är fel och allt är normalt.
    Hur som en kväll för någon vecka sedan när jag satt och googlade på missnöjda ledsna barn så kom jag in på sidor om överlevnadsbarn/high need children mm o kände direkt att de beskrev vår son. dessvärre finns det inte så mycket information om det. Inte en ändaste gång har bvc pratat om det heller? de om någon måste ju veta att vissa barn är så krävande. hade varit så skönt att få bekräftelse. Jag skulle även vilja ha kontakt med andra föräldrar som har överlevarbarn i olika åldrar. För att kanske kunna stötta varandra komma med tips och ideer mm.. kanske någon som vet vart man kan vända sig med barn som kräver all ens uppmärksamhet.

Desperat nu nästan..

• Svar på tråden Överlevnadsbarn
  • viljestarkmamman

Tack för alla svar. Det känns skönt att veta att man inte är den ända med ett krävande barn. Han tar somsagt all min tid och det i sig gör kanske inte så mycket. Det var mest lite chockartat i början när man inte riktigt förstod va det innebar att ge upp all sin fritid och sen har det fortsatt, de andra mammorna man pratar med lyckas baka laga mat och storstäda medan jag får vara glad om jag får på mig kläder, Men det har jag ifs vant mig vid. Det som är det jobbigaste är att sonen är så otroligt svårtillfredställd och mycket mycket ledsen stora delar av tiden. saker och ting är inte roliga mer än ett par minuter även om jag tex är med och leker så har han tröttnat på leken efter ett par minuter och börjar gnälla/gråta. Bärsele fungerar fördetmesta bra och i den kan han komma till ro och sova sålänge jag är i rörelse. försöker jag ställa mig och diska plocka med något blir han arg/ledsen. Han kan ibland sova dagtid om jag ligger hos honom. att sova ensam funkar oftast inte, ibland har jag lyckats smyga ut för att försöka äta lite men har då ofta bara hunnit sätta mig ner innan han är vaken och då har han inte alls fått så mycket vila så på sista tiden har jag inte ens försökt för jag tycker det är viktigare att han känner sig trygg med att sova. Han trivs bättre när pappan också är hemma och tillskilland från många high need så tycker han om att vara hos sin pappa sålänge han blir buren där med. Så det är till stor nytta.

Han hade faktiskt en väldigt traumatisk födelse. Jag hade tidig vattenavgång men förstod inte att vattnet hade gått trodde bara det var en hinnsäck för det var så lite och det sipprade inte efter som jag trodde det skulle göra. (han låg och blockerade resten av vattnet) ringde förlossningen och de tyckte att jag kunde stanna hemma till värkarna kommit igång men 1,5 dygn senare hade jag ännu ej fått regelbundna värkar dock väldigt starka och vi beslöt oss för att åka in. det visade sig att jag var öppen 7 cm men sen hände inget mer på flera timmar så de fick sätta igång värkarna på slutet blev sonens puls låg och det blev mycket brottom att få ut honom.  Och det slutade med sugklocka. Det visade sig att han bajsat i vattnet, de fick suga vatten i en timme ca på upplivningsbordet direkt när han kom ut innan jag fick honom. han var så tagen av förlossningen samt att han fått någon infektion att han inte hade någon lust att amma eller ta flaska så det fick bli sond i några dagar, men vi fick inet honom att ta bröstet däremot så gick han med på flaska så jag fick pumpa.
    så jag tror säkert att det kan ha med det att göra.
    Man bara önskar att man kunde göra något mer för sitt barn så han kunde få känna sig glad och tillfreds med livet. Det är slitsamt att se sin son så ledsen hur mycket man än försöker och försöker, Man ska inte känna sig oduglig, tyvärr är det mycket lätt att göra det när man vänt ut och in på sig själv ett antal ggr för att få allt att funka någerlunda. Tack igen för alla svar och tankar. så skönt att få skriva av sig och få respons.

• Me like coffee

Det jag vill säga med att framhålla att det är ett normaltillstånd för ett barn att vara så är inte på något sätt att slå någon på fingrarna för att de klagar på att de har ett krävande barn. Absolut inte! Tvärtom vill jag med begreppet "normaltillstånd" ge föräldrar till krävande barn en känsla av att de verkligen inte är ensamma och ge dem styrka i att sluta leta efter fel hos sitt barn och istället lägga energin på att hitta bra vägar tillsammans med sitt barn! Jag tycker det är viktigt att man får klaga, får känna att det är skitjobbigt osv. men jag tror att många letar efter "fel" hos sitt barn när det i själva verket faktiskt är ett helt vanligt barn som inte behöver gå på utredningar, som kanske inte har kolik eller som faktiskt tål mjölk osv. Ofta vill föräldrar till dessa krävande barn på något sätt hitta en diagnos på barnet när det faktiskt "bara" handlar om "ett helt vanligt barn". Och i min benämning av "ett helt vanligt barn" ryms oändliga variationer

Sedan kunde jag inte låta bli att skratta när jag läste om detta att inte kunna gå upp och gå på toa på natten för att ens barn vaknar och blir helt hysteriskt... Been there done that så att säga Fan, ibland kan jag ligga och hålla mig och försöka vänta in en stund som jag tror blir bra för att sedan kliva upp och inom 2 sekunder ha ett barn som skriker sig hes Lååååångt ifrån skrattretande egentligen men jag kände verkligen samhörighet med dig Konichiwa girl

• dreamspell

Visst finns det fler med "krävande" barn, jag har två! ; ) Båda hade kolik, ammade 1gång i timmen, den ena sov bara under promenader med vagn och skrek mer eller mindre all sin vakna tid, den andra vägrade ligga i vagn, den minste vaknar minst 5ggr/natt och skriker (16mån och har inte nattammat sen han var 8mån). Båda har hatat att sitta i babysitter, ligga på en filt, bärsele, den minste illvrålade även vid bilåkning till han var ca 5mån. Jag har upplevt spädbarnstiden som ett helvete föra att vara helt ärlig och undrar över vad som hände med det där "mysiga" och tiden alla pratade att man skulle njuta av!  Shit, mina barn var verkligen inga "njutningsbebisar" och har fortsatt vara jättekrävande även efter den första tiden. Men det är inte lätt för folk att förstå..(5åringen har för övrigt i våras fått autism diagnos, så han kräver ju mkt pga det också)

• chokladkaffe

Jag läste också om detta begrepp för ett tag sen, i sällskap med min svägerska som ska få barn. Hon tyckte typ det var det löjligaste begrepp hon sett, varför kategorisera in barn på det viset? Jag kände mer, aha, nu fattar jag. Jag har aldrig nånsin kunnat sitta med sonen i famnen och han varit nöjd med att titta sig omkring. Det var gå med honom i sele, eller helst på armen så man kunde byta runt positionen. När han var 18mån slutade vi natta honom genom att promenera honom i selen, det är nu 3mån sen och det tar 45min för honom att varva ner. Han har aldrig legat på filt, han började skrika i frustration. Ett tag när han tränade på att vända sig gick det en liten liten stund. Han gillar inte barnvagn, vägrade åka bil osv. Jag har gjort om min bild av barn lite efter att ha fått ett sånt "vilt barn". Jag har mer accepterat att han är som han är och bara att läsa att det finns andra gjorde saken lättare. När jag som Peap säger, började tänka att det är naturligt att de inte vill bli ifrånlagda, vill amma ofta, vill vara nära osv känns det också lättare. Det jag kan säga som kanske är lite tröst är att nu när han är äldre än din tycker jag han är extremt trygg av sig. Han kan leka själv vissa stunder, han kan somna om på egen hand (eftersom jag sover oavbrutet mellan 00 och 06), han tyr sig gärna till andra människor på ett sunt sätt, han ger intryck av att förutsätta att vi alltid vill honom väl, han kramar andra familjemedlemmar och dagisfröknar osv. För mig känns det som en otrolig bekräftelse efter att ha mött hans "highneed" behov att det gjort honom så trygg som han verkar vara nu. Jag får för mig att om jag kämpat emot med inställningen att "han minsann ska kunna ligga still som andra barn", nekat honom amning, samsovning, bärande och annat hade han varit mer otrygg.

• k girl
    Me like coffee skrev 2010-11-30 12:45:47 följande:

Det jag vill säga med att framhålla att det är ett normaltillstånd för ett barn att vara så är inte på något sätt att slå någon på fingrarna för att de klagar på att de har ett krävande barn. Absolut inte! Tvärtom vill jag med begreppet "normaltillstånd" ge föräldrar till krävande barn en känsla av att de verkligen inte är ensamma och ge dem styrka i att sluta leta efter fel hos sitt barn och istället lägga energin på att hitta bra vägar tillsammans med sitt barn! Jag tycker det är viktigt att man får klaga, får känna att det är skitjobbigt osv. men jag tror att många letar efter "fel" hos sitt barn när det i själva verket faktiskt är ett helt vanligt barn som inte behöver gå på utredningar, som kanske inte har kolik eller som faktiskt tål mjölk osv. Ofta vill föräldrar till dessa krävande barn på något sätt hitta en diagnos på barnet när det faktiskt "bara" handlar om "ett helt vanligt barn". Och i min benämning av "ett helt vanligt barn" ryms oändliga variationer

Sedan kunde jag inte låta bli att skratta när jag läste om detta att inte kunna gå upp och gå på toa på natten för att ens barn vaknar och blir helt hysteriskt... Been there done that så att säga Fan, ibland kan jag ligga och hålla mig och försöka vänta in en stund som jag tror blir bra för att sedan kliva upp och inom 2 sekunder ha ett barn som skriker sig hes Lååååångt ifrån skrattretande egentligen men jag kände verkligen samhörighet med dig Konichiwa girl då

Tack Skruttpåväg, jag antog nog att du menade något sådant. Ja, jag håller med om att det är viktigt att framhålla att det är ett normaltillstånd, och att det inte nödvändigtvis behöver vara "fel" på barnet eller att man har "gjort" så att barnet blivit som det blivit bara för att man bär mycket, samsover etc. Men jag tycker också att det är viktigt att framhäva att det visserligen är normalt, men att det givetvis finns barn som är mer krävande än andra - för att säga på det sättet, "är inte alla barn så?", är onödigt skuldbeläggande på föräldrarna, i min mening. I så fall handlar det ju inte om att barnet är svårtillfredsställt, utan bara om föräldrarnas intällning ("varför tycker jag att det är jobbigt när andra tycker att det är så himla mysigt?")

Ja, jag har börjat dra mig för att gå upp och kissa. När sonen var liten fick jag till och med en mild UVI för att jag alltid fick stressa på toa (och hålla mig så förbaskat). Är nog inte riktigt där att jag kan skratta åt det, dock!
  • Prodin
    Makadam skrev 2010-11-30 10:50:03 följande:
    "High need babies har tolv kännetecken, de:
    1) är intensiva 

2) är hyperaktiva

3) är uttröttande

4) vill äta ofta (amma alltså) 

5) är krävande

6) vaknar ofta  

7) är svårtillfredsställda  

8) är oförutsägbara  

9) är känsliga

10) är svåra att lägga ifrån sig  

11) tröstar sig inte själva 

12) har separationsångest"

Nu hittade jag ingen åldern då barnen beskrivs vara så här - men, är inte alla barn så här?
    Kanske inte alla punkter, men... Jag har svårt för då jag kommer över och föräldrar beskriver sina barn som "krävande" - och jag kanske inte har en aaaaaning om hur ni andar har det - så därför är jag nyfiken på att höra mer, så jag tassar tillbaka och kommer fortsätta snegla på den här tråden.
    Bebisa/barn vill vara med, vara nära, amma ofta - för mig är det ursprungligt.
    Samma här, min son är visserligen bara 5,5 månad men så är det här alltid. Jag har alltid sagt att vi har ett lite krände barn, att  vi har haft sån tur. Bara 2 gånger har han gråtit otröstligt i mer än några minuter. Det var två kvällar i rad när han var ca en månad. Han hade blivit övertrött och grät hysteriskt och inget hjälpte. Vi bar och bar och efter nån timme somnade han.
    Nu gråter han i stort sett aldrig, för att vi inte låter honom. Vill han bli buren, bär vi. Vill han ha tutten i munnen hela natten får han det.
    Det är inte snack om att ligga några långa stunder på golvet eller liknande. Jag äter när han sover. Nu sover han i mitt knä och pcn ligger bredvid.
    Det är först nu sedan han lärt sig sitta som vi kan äta mat samtidigt utan att en av oss har en unge i knäet. Nu kan han sitta ett tag bredvid oss vid bordet i sin stol och leka med grejer medan vi äter.

Men det är ju så, jag har inte kopplat tidigare att detta är nåt annat än normalt. Det är ju ändå så man vill ha det, att barnet är med.

Jag har inga problem med att gå på toa med publik. Och jag är bara glad åt att gå runt med ungen på armen, det är ju fantastiskt att han vill vara med mig. Fantastiskt och självklart.
    Och nu vaknar ungen =) haha
  • Prodin

Oj vad arrogant jag låter inser jag nu.
    Kontentan av det hela är i alla fall att jag tror få barn faktiskt är sådär medgörliga och självständiga som alla vill ha det till. Det går lite prestige i att ha en bebi som kan göra allt själva och att kunna säga att vi daltar inte, blablabla.
    Skit i det, lyssna på ditt barn och fortsätt göra som du gör och när det är tungt och jävligt tänk på hur ditt barn utvecklas som får vara med och se altl du gör, de flesta barn är nog såhär, men det är bara en liten del av livet.

Dessutom blir man stark av att plocka ur diskmaskin med knäböjsmetoden och bebi på armen, och skitsamma om du inte hinner sopa golv varje dag, det är så mycket viktigare med den lilla mjuka klump som hänger fastklistrad på dig.

• k girl
    Prodin skrev 2010-11-30 13:31:48 följande:
    Samma här, min son är visserligen bara 5,5 månad men så är det här alltid. Jag har alltid sagt att vi har ett lite krände barn, att  vi har haft sån tur. Bara 2 gånger har han gråtit otröstligt i mer än några minuter. Det var två kvällar i rad när han var ca en månad. Han hade blivit övertrött och grät hysteriskt och inget hjälpte. Vi bar och bar och efter nån timme somnade han.
    Nu gråter han i stort sett aldrig, för att vi inte låter honom. Vill han bli buren, bär vi. Vill han ha tutten i munnen hela natten får han det.
    Det är inte snack om att ligga några långa stunder på golvet eller liknande. Jag äter när han sover. Nu sover han i mitt knä och pcn ligger bredvid.
    Det är först nu sedan han lärt sig sitta som vi kan äta mat samtidigt utan att en av oss har en unge i knäet. Nu kan han sitta ett tag bredvid oss vid bordet i sin stol och leka med grejer medan vi äter.

Men det är ju så, jag har inte kopplat tidigare att detta är nåt annat än normalt. Det är ju ändå så man vill ha det, att barnet är med.

Jag har inga problem med att gå på toa med publik. Och jag är bara glad åt att gå runt med ungen på armen, det är ju fantastiskt att han vill vara med mig. Fantastiskt och självklart.
    Och nu vaknar ungen =) haha
    Min son tillbringade sina första månader i livet skrikande, trots konstant bärande och vaggande dag- och nattetid.

Min son har aldrig legat några långa stunder på golvet innan han lärde sig sitta, det har det aldrig varit tal om här heller. Han har skrikit så fort man ens har gjort en antydan att lägga ner honom där.

Jag har aldrig kunnat äta när han har sovit, om jag nu inte skulle ha ätit liggande förstås. Det kan jag inte nu heller. Möjligen kan jag gå och hämta en kopp kaffe, men den hinner jag i regel inte dricka upp.

Jag har aldrig lämnat min son ensam för att gå på toa, inte nu heller eftersom vi bor i ett tvåvåningshus och har toan på övervåningen. Men det är rätt bra att ha händerna fria för att torka sig, och eftersom sonen även har skrikit i sjal och sele... ja, vad gör man?
  • k girl
    viljestarkmamman skrev 2010-11-30 12:39:11 följande:
    Tack för alla svar. Det känns skönt att veta att man inte är den ända med ett krävande barn. Han tar somsagt all min tid och det i sig gör kanske inte så mycket. Det var mest lite chockartat i början när man inte riktigt förstod va det innebar att ge upp all sin fritid och sen har det fortsatt, de andra mammorna man pratar med lyckas baka laga mat och storstäda medan jag får vara glad om jag får på mig kläder, Men det har jag ifs vant mig vid. Det som är det jobbigaste är att sonen är så otroligt svårtillfredställd och mycket mycket ledsen stora delar av tiden. saker och ting är inte roliga mer än ett par minuter även om jag tex är med och leker så har han tröttnat på leken efter ett par minuter och börjar gnälla/gråta. Bärsele fungerar fördetmesta bra och i den kan han komma till ro och sova sålänge jag är i rörelse. försöker jag ställa mig och diska plocka med något blir han arg/ledsen. Han kan ibland sova dagtid om jag ligger hos honom. att sova ensam funkar oftast inte, ibland har jag lyckats smyga ut för att försöka äta lite men har då ofta bara hunnit sätta mig ner innan han är vaken och då har han inte alls fått så mycket vila så på sista tiden har jag inte ens försökt för jag tycker det är viktigare att han känner sig trygg med att sova. Han trivs bättre när pappan också är hemma och tillskilland från många high need så tycker han om att vara hos sin pappa sålänge han blir buren där med. Så det är till stor nytta.

Han hade faktiskt en väldigt traumatisk födelse. Jag hade tidig vattenavgång men förstod inte att vattnet hade gått trodde bara det var en hinnsäck för det var så lite och det sipprade inte efter som jag trodde det skulle göra. (han låg och blockerade resten av vattnet) ringde förlossningen och de tyckte att jag kunde stanna hemma till värkarna kommit igång men 1,5 dygn senare hade jag ännu ej fått regelbundna värkar dock väldigt starka och vi beslöt oss för att åka in. det visade sig att jag var öppen 7 cm men sen hände inget mer på flera timmar så de fick sätta igång värkarna på slutet blev sonens puls låg och det blev mycket brottom att få ut honom.  Och det slutade med sugklocka. Det visade sig att han bajsat i vattnet, de fick suga vatten i en timme ca på upplivningsbordet direkt när han kom ut innan jag fick honom. han var så tagen av förlossningen samt att han fått någon infektion att han inte hade någon lust att amma eller ta flaska så det fick bli sond i några dagar, men vi fick inet honom att ta bröstet däremot så gick han med på flaska så jag fick pumpa.
    så jag tror säkert att det kan ha med det att göra.
    Man bara önskar att man kunde göra något mer för sitt barn så han kunde få känna sig glad och tillfreds med livet. Det är slitsamt att se sin son så ledsen hur mycket man än försöker och försöker, Man ska inte känna sig oduglig, tyvärr är det mycket lätt att göra det när man vänt ut och in på sig själv ett antal ggr för att få allt att funka någerlunda. Tack igen för alla svar och tankar. så skönt att få skriva av sig och få respons.
    TS, för mig har det varit en tröst att inse att sonen faktiskt är som jag - jag är ju också krävande, vill ha utmaningar, bli stimulerad. Sådan har jag alltid varit. Jag ogillade skolan tills jag fick lite mer att bita i.

Finns det något som gör din son nöjd? Min son vill bli stimulerad hela tiden. Nya intryck.  Han är som nöjdast när vi är på något nytt ställe och det finns folk man kan se på, numera också när han pekar ut saker som vi får namnge och berätta om. Jag försöker att komma ut rätt mycket, på babysång, bara åka och handla. Då händer det tillräckligt mycket för att han ska vara nöjd även när det är slentrian här hemma. Vi har satt upp ett fågelbord utanför köksfönstret som han tycker är jättekul att stå och titta på, och så berättar jag vad fåglarna heter. Många böcker här hemma, han gillar när man pratar om bilderna. Kort sagt: vår son gillar att stimuleras mentalt, då är han nöjd. Jag tar det som ett tecken på att han är intelligent. Och ju mer han rör på sig, desto mer kan han utforska världen för sig själv. Vi låter honom vara nyfiken och utforska i väldigt hög grad, istället för att säga nej.

Vad gäller sömnen försöker jag gilla läget. Det är lite tufft ibland att den enda tid jag har till att göra något annat, det är egentligen om helgen när min man kan ta ut sonen någon timme i pulkan (som han, peppar peppar, gillar att åka i - fram tills i höst blev han missnöjd så fort han kunde känna doften av frisk luft). Jag
    passade/passar själv på att sova när han ska sova.

Det enda som egentligen gör mig bekymrad, det är hur det ska funka med barnomsorg när det blir dags för det. Innan dess hoppas jag att han får en lugnare och mindre ytlig sömn och inte behöver ligga och sova i famnen hos någon.
  • Prodin
    k girl skrev 2010-11-30 13:49:16 följande:
    Min son tillbringade sina första månader i livet skrikande, trots konstant bärande och vaggande dag- och nattetid.

Min son har aldrig legat några långa stunder på golvet innan han lärde sig sitta, det har det aldrig varit tal om här heller. Han har skrikit så fort man ens har gjort en antydan att lägga ner honom där.

Jag har aldrig kunnat äta när han har sovit, om jag nu inte skulle ha ätit liggande förstås. Det kan jag inte nu heller. Möjligen kan jag gå och hämta en kopp kaffe, men den hinner jag i regel inte dricka upp.

Jag har aldrig lämnat min son ensam för att gå på toa, inte nu heller eftersom vi bor i ett tvåvåningshus och har toan på övervåningen. Men det är rätt bra att ha händerna fria för att torka sig, och eftersom sonen även har skrikit i sjal och sele... ja, vad gör man?
    Nej det är precis det jag menar. Vi har kunnat undvika gråt och skrik med hjälp av enkla grepp såsom massa bärande, ammande och samsoving = vi har haft tur att få ett "lätt" barn om man får säga så.

En eloge till alla som har skrikbarn och klarar av att fortsätta höra sitt barn och vårda sitt förhållande och inte bli galen själv!
Svar på tråden Överlevnadsbarn