Makadam skrev 2010-12-03 10:06:59 följande:
Konichiwa:
Du har i en annan tråd skrivit följande ang er krävande son;
"Jag inser förstås att det inte är sonen som är det egentliga problemet, utan att det har blivit en skevhet i skötseln av sonen. Det är för mycket att göra här hemma, och jag tror inte att min man riktigt pallar att sonen börjar gnälla efter mig när han är med honom. Dessutom är huset ett enda stort renoveringsprojekt - det skulle egentligen ha varit färdigt när sonen kom, men det blev försenat i över ett halvår - och vi vill ju bli färdiga någon gång. Jag borde fara iväg och göra någonting alldeles själv - men å andra sidan finns ju det jag vill göra här hemma (sy, baka, formge, skriva). Ibland beordrar jag honom att gå ut med sonen, eller fara iväg med honom. Jag borde göra det oftare, men då blir det å andra sidan väldigt lite gjort här hemma. Var man än vänder sig finns rumpan bak."
samt beskrivit att han från sex månader kunde (kan fortfarande?) sova 30/ 45 min när du lagt ner honom.
Med det känner jag att är det sonen som är krävande (dränerande, jobbig) eller kan det beskrivas på något annat sätt?
Vittra: jag anser att det finns skillnader mellan människor, och därmed även sagt att det finns skillnader mellan barn för jag anser att barn är människor.
------------------------
I min värld så blir det ett skuldbeläggande på bebisen/barnet att det beskrivs som krävande. Det finns vissa av er som säkert inte säger det högt över huvudet på barnet inför släkt, grannar, vänner men det finns säkert lika många som gör det.
Jag har sett att barn är olika, precis som föräldrar är olika, och jag har sett många snälla barn som sitter tysta och lätt apatiska i sina barnvagnar, babysitters och babyskydd medan föräldrarna är upptagna med annat.
Faktum är att jag skrev så här i den tråden:
Vid sex månader började jag kunna lägga ifrån mig honom på soffan bredvid mig och han sover ganska gott i en halvtimme-fyrtiofem minuter. Möjligen kan jag hinna gå på dass. Men ofta vill han ha omedelbar tillgång till bröstet. Så är det dagtid också. Men jag är glad att jag äntligen kan sitta och surfa, eller - om jag har tur - sitta och skriva lite. Det går oftast inte eftersom hans sömn är så bruten. Jag hinner inte tänka färdigt.
I samma tråd har jag skrivit:
Fram till för någon månad sedan sov han under dagtid enbart om jag låg bredvid honom och vid några
enstaka tillfällen i vagnen så länge jag gick. Klev jag upp ur sängen vaknade han på några minuter. Kvällstid låg han på amningskudden och sov, jag var alltså rätt låst i soffan. Om min man försökte ta över vaknade sonen och blev helt utöver sig. Jag tycker att det är en DRÖM att både dag- och kvällstid kunna lägga ifrån mig honom i soffan bredvid mig, och tvärt kunna hämta en kopp kaffe och sitta och läsa en tidning eller en bok.
Jag har också beskrivit honom som en "high need-baby" i samma tråd, skrivit att jag nog hade uppfattat honom som mindre krävande om han sovit i ett bärhjälpmedel och konstaterat att inte alla barn är så närhetstörstande som han.
Men om det inte framgick kan jag beskriva det lite bättre:
Dagtid. Sonen somnar vid bröstet. Jag försöker lägga ner honom. Han börjar gråta. Han får ligga vid bröstet i en tjugo minuter ytterligare, sedan kan jag lägga ner honom. Han vaknar om han inte har fysisk närhet till mig, alltså ligger han med benen på mina knän. Därefter sitter jag så stilla jag bara kan, för han vaknar om jag rör på mig för mycket och han vaknar om jag reser mig upp. Jag har laddat med vatten, vattenglas och en kaffekopp som vid det laget är ljummen. Efter en halvtimme vaknar han, jag tar upp honom, lägger honom till bröstet. Han sover resterande timme i famnen med bröstet i munnen och vaknar om jag försöker lägga ner honom.
Jag tycker att det låter som en fruktansvärt stor skillnad mot din dotter som, enligt din egen utsago, sover på egen hand i soffan eller er säng. Beskriver du henne som "apatisk"?
Och för att svara på det du skriver i övrigt.
Ja, det är självklart att min son inte är ett
problem. Det är däremot ett problem att jag har så otroligt lite tid för mig själv och att jag blir ganska låst, vilket i sin tur beror på att sonen är som han är. Återigen, det är inte han som är problemet men jag kan ju inte sticka under stol med att problemet skulle vara mindre om han kunde sova dagtid på egen hand. Jag sitter i vår soffa under sex av dygnets tjugofyra timmar, jag skulle vilja säga minst fyra timmar med honom i famnen (om jag inte lägger mig och sover i sängen med sonen, tre timmar under dagen uppdelat på två sovtillfällen och från det att han somnar tills vi går och lägger oss). Övrig tid ägnar jag åt att försöka hålla sonen tröstad och nöjd, och det är - som sagt - inte överdrivet enkelt. Min man är hemma 2 timmar innan sonen somnar, två iskalla och becksvarta timmar och "mammamammammamma"-inomhus-timmar. En del av lösningen på problemet - att jag har så lite tid för mig själv och att jag blir väldigt låst - ligger naturligtvis i att min make tar sonen mer.
Jag har för övrigt aldrig sagtatt min son är dränerande eller jobbig, jag har däremot beskrivit situationen som dränerande och jobbig.