• viljestarkmamman

Överlevnadsbarn

Hejsan! Vi har en 8 månaders son som redan från början var otroligt krävande. skrek i stort sett hela tiden de 6 första månaderna. Vi trodde det var kolik eftersom han hade problem med magen fram till att han började få riktig mat. och ett tag där så blev humöret bättre men sedan vände det igen. Svårt att beskriva allt men han är ledsen mer eller mindre alltid. kan inte leka eller underhålla sig själv. Är inte trygg med att vara själv. Vill bli buren mest hela tiden men vill inte bara ligga hos en och mysa utan man måste gå runt. Vi har varit på utredningar ang magen och ett gäng ggr på bvc och även bup.det har konstaterats gång på gång att inget är fel och allt är normalt.
    Hur som en kväll för någon vecka sedan när jag satt och googlade på missnöjda ledsna barn så kom jag in på sidor om överlevnadsbarn/high need children mm o kände direkt att de beskrev vår son. dessvärre finns det inte så mycket information om det. Inte en ändaste gång har bvc pratat om det heller? de om någon måste ju veta att vissa barn är så krävande. hade varit så skönt att få bekräftelse. Jag skulle även vilja ha kontakt med andra föräldrar som har överlevarbarn i olika åldrar. För att kanske kunna stötta varandra komma med tips och ideer mm.. kanske någon som vet vart man kan vända sig med barn som kräver all ens uppmärksamhet.

Desperat nu nästan..

• Svar på tråden Överlevnadsbarn
  • viljestarkmamman

Känns som vi e många ändå med överlevnadsbarn. Önskar att det fanns någonstanns man kunde vända sig för att få profisionell hjälp att orka med. Jag älskar min son såklart mer än livet självt men jag kan bli så frustrerad när man försöker med allt och inget hjälper. Känner att tålamodet tar slut och jag kan känna mig irriterad på sonen. även om jag anstränger mig för att inte visa det så tror jag att han känner det, men min kraft är på väg att ta slut och jag skulle verkligen behöva hjälp/någon att prata med som kan stötta en. Svårt att få bvc och liknande att förstå och de borde verkligen ha erfarenhet av detta känner man. Hur har ni blivit bemötta av bvc/läkare mfl? Någon som har kännt igen  och förklarat för er om överlevnadsbarn eller ni har som jag fått läsa om det på nätet?

• vittra
    viljestarkmamman skrev 2011-01-02 20:45:38 följande:
    Känns som vi e många ändå med överlevnadsbarn. Önskar att det fanns någonstanns man kunde vända sig för att få profisionell hjälp att orka med. Jag älskar min son såklart mer än livet självt men jag kan bli så frustrerad när man försöker med allt och inget hjälper. Känner att tålamodet tar slut och jag kan känna mig irriterad på sonen. även om jag anstränger mig för att inte visa det så tror jag att han känner det, men min kraft är på väg att ta slut och jag skulle verkligen behöva hjälp/någon att prata med som kan stötta en. Svårt att få bvc och liknande att förstå och de borde verkligen ha erfarenhet av detta känner man. Hur har ni blivit bemötta av bvc/läkare mfl? Någon som har kännt igen  och förklarat för er om överlevnadsbarn eller ni har som jag fått läsa om det på nätet?
    Nej vi har inte fått någon som helst förståelse från de olika bvc vi haft, jag har helt läst mig till informationen genom mina studier och genom internet. De på bvc ryckte mest på axlarna, och ännu värre var att de tyckte att vi helt skulle gå emot hennes mycket tydliga behov. De tyckte tex att vi skulle använda 5mm vid 4 månaders ålder eftersom jag brukade amma henne innan hon somnade (!) och de menade också att vi måste truga i henne smakisar och fast föda trots att hon inte ville ha och tydligt visade att hon inte var mogen. Då anser jag inte att man har särskilt bra koll ens på spädbarns naturliga behov, och än mindre de skillnader i temperament och känslighet som finns.
  • vittra
    Lea74 skrev 2010-12-22 11:37:30 följande:
    Hej! Lever denna tråd? Hittade denna idag. Har haft kontakt med Vittra tidigare i trådar och inbox så hon känner ju till mig . Jag passar definitivt in här! Tänkte bara fråga om hur ni har upplevt utvecklingsfaserna och tandsprickning m.m. Jag tycker nämligen att min sons beteende går i "skov" typ någon månad är allt frid och fröjd och sedan kommer några riktigt besvärliga veckor. Nu började hans missnöjdhet för ett par veckor sedan och han är aldrig nöjd och skriker vid på- och avklädning, blöjbyte mer än vanligt, vill upp ur vagnen ofta när vi är ute och vill inte krypa runt på golvet utan upp i famnen hela tiden. Och blir förstås arg när han inte får som han vill. Starka reaktioner blir det.... Men det jag reagerar mest på är att han inte verkar glad och inte är lika gosig och kramig som vanligt... Någon annan som har upplevt detta vid precis ett år... Blir alltid lite rädd för att perioderna inte ska gå över....
    Vi hade en jobbig och klängig period när dottern var kring året, den var också rätt långdragen har jag för mig... har det blivit lugnare hos er nu? Du behöver inte vara rädd att det inte ska gå över, bara man försöker tillgodose det för tillfället ökade behovet av närhet så kommer de att utvecklas till självständiga individer. Jag lovar
  • mkvp

Känns bra att ha hittat den här tråden! Vi har två barn som båda är Överlevare. Det enda som inte stämmer är det med nya ställen och oro, våra barn är helt översociala, de älskar nya platser och när det händer mycket omkring dem...  Tänkte passa på att fråga er med överlevnadsbarn, för jag har hört att de barnen är/ har ett högre iq... kan det stämma?

• vittra
    mkvp skrev 2011-01-03 08:56:18 följande:
    Känns bra att ha hittat den här tråden! Vi har två barn som båda är Överlevare. Det enda som inte stämmer är det med nya ställen och oro, våra barn är helt översociala, de älskar nya platser och när det händer mycket omkring dem...  Tänkte passa på att fråga er med överlevnadsbarn, för jag har hört att de barnen är/ har ett högre iq... kan det stämma?
    Nej det låter mycket osannolikt
    Men det kanske är bekvämt att tro det, hehe
  • mkvp
    vittra skrev 2011-01-03 09:30:48 följande:
    Nej det låter mycket osannolikt
    Men det kanske är bekvämt att tro det, hehe
    Äh, jag kommer att fortsätta att tro det
  • thelifesaviour

Jag har någon gång hört ett talesätt som säger "krävande barn är begåvade barn", men jag tror inte det ligger så mycket i det egentligen. Men jag brukar trösta mig med det ibland. ;D

• viljestarkmamman
    thelifesaviour skrev 2011-01-03 15:03:39 följande:
    Jag har någon gång hört ett talesätt som säger "krävande barn är begåvade barn", men jag tror inte det ligger så mycket i det egentligen. Men jag brukar trösta mig med det ibland. ;D
    Ja men det känns bra på något vis. Myckeet stimulans för att mätta hungriga hjärnor;)
  • augustisten
    thelifesaviour skrev 2011-01-03 15:03:39 följande:
    Jo, jag var tydligen själv ett väldigt krävande barn så jag tror nog att det är sant och riktigt :)
  • thelifesaviour
    augustisten skrev 2011-01-05 11:03:46 följande:
    Jo, jag var tydligen själv ett väldigt krävande barn så jag tror nog att det är sant och riktigt :)
    Haha, ja, samma för mig. Jag var tydligen precis som min egen dotter och jag hävdar att jag är mycket begåvad. ;D
Svar på tråden Överlevnadsbarn