• viljestarkmamman

Överlevnadsbarn

Hejsan! Vi har en 8 månaders son som redan från början var otroligt krävande. skrek i stort sett hela tiden de 6 första månaderna. Vi trodde det var kolik eftersom han hade problem med magen fram till att han började få riktig mat. och ett tag där så blev humöret bättre men sedan vände det igen. Svårt att beskriva allt men han är ledsen mer eller mindre alltid. kan inte leka eller underhålla sig själv. Är inte trygg med att vara själv. Vill bli buren mest hela tiden men vill inte bara ligga hos en och mysa utan man måste gå runt. Vi har varit på utredningar ang magen och ett gäng ggr på bvc och även bup.det har konstaterats gång på gång att inget är fel och allt är normalt.
    Hur som en kväll för någon vecka sedan när jag satt och googlade på missnöjda ledsna barn så kom jag in på sidor om överlevnadsbarn/high need children mm o kände direkt att de beskrev vår son. dessvärre finns det inte så mycket information om det. Inte en ändaste gång har bvc pratat om det heller? de om någon måste ju veta att vissa barn är så krävande. hade varit så skönt att få bekräftelse. Jag skulle även vilja ha kontakt med andra föräldrar som har överlevarbarn i olika åldrar. För att kanske kunna stötta varandra komma med tips och ideer mm.. kanske någon som vet vart man kan vända sig med barn som kräver all ens uppmärksamhet.

Desperat nu nästan..

• Svar på tråden Överlevnadsbarn
  • vittra
    trollmorsan skrev 2011-01-13 12:36:19 följande:
    Men är inte det som ni beskriver som "överlevnadsbarn" eller "high need" helt normala barn? Vad ska man då kalla barn som verkligen har särskilda behov? "Super high need children" eller "Beyond spirited"? Förstår liksom inte vitsen med det hela. Era barn är ju varken handikappade eller utåtagerande. De är ju bara barn.
    Var tvungen att skratta när jag läste sista meningen! Haha nej de är inte handikappade, fattar inte hur du kopplar samman detta? Varför skulle man kalla barn med särskilda behov för något annat än just vad de är? Om ett barn har autism säger man ju autism, om ett barn har adhd så säger man ju adhd. Barn med "särskilda behov" har ju kommit att bli en vedertagen benämning för barn med alla de olika funktionshinder osv som finns, men det har ju inget med detta att göra! Här handlar det ju om temperament och medfödda variationer hos normalutvecklade barn och vissa är naturligtvis betydligt mer krävande än andra, på grund av sina anlag! Då kan det vara både väldigt skönt och väldigt angeläget att få en förklaring på varför just mitt barn är så mycket svårare att ha att göra med än de flesta andra. Kan också innebära en välbehövlig hjälp i hur man kan hantera barnets beteende på bästa sätt.
  • trollmorsan

Ursäkta om jag trampat någon på tårna. Jag kikade in i tråden för att jag trodde att den handlade om en annan sorts "överlevnadsbarn". Min ena dotter föddes nämligen med ett ovanligt kromosomfel och läkarna bedömde henne som icke livsduglig. Man avbröt all livsuppehållande behandling när hon var en vecka gammal och jag och min man förberedde oss på att ta farväl. Men mot alla odds så överlevde hon och vi fick åka hem med vår dotter istället. Hon är gravt utvecklingsstörd, har svår epilepsi, är synskadad och har nedsatt hörsel, men hon lever och verkar trivas. Så jag har alltid kallat henne för ett "överlevnadsbarn" och visste inte att det också var en benämning på helt normala barn. Vad jag menar med "bara barn" är att barn med särskilda behov aldrig är "bara barn". Det beror på att  det aldrig funkar att "bara"  vara förälder till ett sådant barn. Man måste också vara sjuksköterska, sjukgymnast, speciallärare, tolk etc. Om jag gjort någon full i skratt så får jag väl bjuda på det...

• Kuben

Hej!
    Jag sitter och läser Dr Sears bok "Fussy baby book" och det verkar rackanemig som om han beskriver min dotter rakt upp och ned!

Vår tjej är nu nästan 5 år och jag är totalt dränerad nu och har sökt BVC för att få hjälp, men det verkar inte som om någon psykolog eller läkare känner till fenomenet.... Har någon av er tips på kontaktperson i Stockholmsnärhet som är klok och kunnig inom området?

Tack!!

• viljestarkmamman
    Kuben skrev 2011-01-14 22:45:18 följande:
    Hej!
    Jag sitter och läser Dr Sears bok "Fussy baby book" och det verkar rackanemig som om han beskriver min dotter rakt upp och ned!

Vår tjej är nu nästan 5 år och jag är totalt dränerad nu och har sökt BVC för att få hjälp, men det verkar inte som om någon psykolog eller läkare känner till fenomenet.... Har någon av er tips på kontaktperson i Stockholmsnärhet som är klok och kunnig inom området?

Tack!!
    Jag har också försökt hitta någon som kan hjälpa och stötta en men här i sverige så verkar sån hjälp inte finnas!? Jättekonstig för bvc och bup borde verkligen stöta på överlevnadsbarn ganska ofta eller iallafall då och då eftersóm det helt klart bevisligen förekommer. Jag har funderat på att besöka vanlig psykolog för jag måste verkligen få stöd och få prata av mig, men känner ändå att jag skulle vilja prata med någon som förstår barn och som kan stötta en i problematiken som förekommer. Intisiviteten och  missnöjet kan ju verkligen ta kål på en. Funderar också på att läsa dendär boken:)

jag har fått intrycket att det kan variera när våra barn slutar vara high need. Vissa verkar få det lättare när de kan sätta ord på sina känslor medan andra fortsätter att vara oroliga längre..
  • cruz

BUP ska ta emot "vanliga" barn också, det behövs inga diagnoser (fast hur det funkar med spädbarn vet jag inte). Vi har iaf samtalskontakt på BUP som gäller vår icke autistiska tvilling. Vi har träffat både barnpsykolog och kurator och de menat att det är relativt vanligt att föräldrar till normalstörda barn kommer dit, tex när man fått ett litet syskon och det blir svartsjuka etc. Antingen går man via bvc eller så ringer man BUP själv (så funkar det i vår kommun). Eventuellt kan man behöva skriva en egenremiss.

• puss

men en åttamånaders kan man väl inte begära av att den ska "underhålla sig själv"?

up yours
  • RosaNapp

Har inte läst hela tråden, men har läst lite om high need children och tror min ena kille är en. Har också läst att det ibland kan komma sig av en traumatisk start på livet, att det liksom sitter i minnet då.

Hur var era förlossningar med era barn? Min pojk höll på att kvävas, hade navelsträngen två varv runt halsen, varje gång jag krystade drogs den åt mer. Dom stod redo för urakut ks och jag hade bara 15 minuter på mig när dom beordrade mig att börja krysta (inte det lättaste att krysta utan krystvärkar, men jag fick ut han på 7 minuter, tack o lov för att jag har "lätt" för att föda barn). En igångsättning som gick från noll till 100 på lite mer än 1½ h. Han var lite stressad i magen, hade bajsat i vattnet (vattenavgång utan värkar) så därför blev det en igångsättning.

Sen hade han kort tungband och kunde inte äta ordentligt, var konstant småhungrig. Det klipptes när han var 6 månader, sen var skillnaden i ätandet enorm. Dom 4 första månaderna levde han i sjal på mig, i princip kostant. Satt han inte sjal bar pappan honom.
    Han har inte lärt sig något under det första året utan att skrika sig till det, blev nöjd på golvet först när han kunde krypa ordentligt, men det började när han kunde åla runt ordentligt. Han pratade i långa meningar och massor när han var 20 månader, började prata när han var 16 månader. Första ordet kom innan han var 1 år, gurka .

Han är väldigt verbal, alltid behövt sova mycket (vet inte om det enbart beror på hans personlighet, han är under utredning för allergi), sov oroligt fram till 1½ år (slutade då med nattvälling till honom).

Han har häftigt temperament, svårt att styra sig, kan knappt sitta still, lägger sig och sover på fläcken om han är trött, tål inte motgångar när han är trött, är beroende av jämn blodsockernivå, rutiner och att veta vad som ska hända. Han hänger efter mest hela tiden, men mer och mer så gör han eget på annat håll, men då i sällskap av syskon.
    Vill gärna se film, men har inte koncentration att se en hel, kan däremot lyssna på en saga som läses, en kortare.

Han närmar sig 4 år och nu är jag ju van och ser det inte som ett problem, gäller bara att planera och vara väldigt ärlig och öppen med honom och  låta han vara med.

• vittra
    Kuben skrev 2011-01-14 22:45:18 följande:
    Hej!

Tack!!
    Att det finns skillnader i det medfödda temperamentet är grundläggande utvecklingspsykologi så det bör de absolut känna till! Men de kanske inte vet just vad "överlevnadsbarn" eller "fussy babies" är, för det är ju bara påhittade begrepp.
  • vittra
    puss skrev 2011-01-15 14:41:26 följande:
    men en åttamånaders kan man väl inte begära av att den ska "underhålla sig själv"?
    Läste du ens TS?
  • vittra
    trollmorsan skrev 2011-01-14 20:02:48 följande:
    Ursäkta om jag trampat någon på tårna. Jag kikade in i tråden för att jag trodde att den handlade om en annan sorts "överlevnadsbarn". Min ena dotter föddes nämligen med ett ovanligt kromosomfel och läkarna bedömde henne som icke livsduglig. Man avbröt all livsuppehållande behandling när hon var en vecka gammal och jag och min man förberedde oss på att ta farväl. Men mot alla odds så överlevde hon och vi fick åka hem med vår dotter istället. Hon är gravt utvecklingsstörd, har svår epilepsi, är synskadad och har nedsatt hörsel, men hon lever och verkar trivas. Så jag har alltid kallat henne för ett "överlevnadsbarn" och visste inte att det också var en benämning på helt normala barn. Vad jag menar med "bara barn" är att barn med särskilda behov aldrig är "bara barn". Det beror på att  det aldrig funkar att "bara"  vara förälder till ett sådant barn. Man måste också vara sjuksköterska, sjukgymnast, speciallärare, tolk etc. Om jag gjort någon full i skratt så får jag väl bjuda på det...
    Då förstår jag lite mer varför du skrev som du gjorde!
Svar på tråden Överlevnadsbarn