• Impartial

Cambridge för viktminskning...

tänkte köra en kur nu (börja lite lätt och köra hårt efter jul). Jättenyfiken på vad ni har för erfarenheter!!
    Hur mycket gick ni ner? Var det jobbigt? Värt pengarna? Etc etc etc.

• Svar på tråden Cambridge för viktminskning...
  • Tokstolla
    Freja07 skrev 2011-01-05 10:35:53 följande:
    Det gick över förväntan! När man passerat de kritiska dagarna så flyter det bara på..Bakade massor av gott, lagade god mat såg andra äta osv UTAN att vara sugen ens. Dock när jag avbröt och börja upptrappning och började kombinera var precis all sug och hunger tillbakaGråterskitjobbigt!

Är inne på dag 3 av ren kur nu och jag vill ner 10 kg..Var ju bara 3 kg från målet när jag avbröt renkur. Kan säga att nu är det SKITJOBBIGT! Önskar jag aldrig hade avbrytit
    !!! endast 3 kg från mål!!! FY! Snacka om att möta "väggen". Men 10 kg har du snart klarat av igen ska du se =)

Jag tycker att nutrilett + naturdiets bars hjälper att hålla suget på en vettigare nivå när man gått ner en del i vikt. Kanske något att testa under upptrappningen?  
  • Tvillingmamma09

Varit hos min konsulent nu och pratat om min träning, han tyckte jag körde för hårt så han rekomenderade inte mig att köra ren kur...så för mig blir de nog att jag kommer äta cambridge till frukost, sallad till lunch och sen cambridge efter träningen de dagar jag tränar samt eventuellt en macka efter träningen oxå. Kommer förmodligen inte hamna i ketos men min konsulent trodde inte de gjorde någon skillnad på mig viktmässigt eftersom jag tränar samtidigt. Dock rekommenderade han mig att låta bli vågen eftersom muskler väger mer än fett och det har jag redan märkt med tanke på att jag enbart gått ner 1 kilo denna vecka :S Fast 3 cm på midjan :) så blir nog enbart midjemått för mig ett tag framåt och sen om några veckor kollar jag vikten :)

Han tyckte jag borde rasa i vikt, men hade mens förra veckan som tog slut i söndags så kan ju förklara oxå att jag inte gått ner mer..

• Chokladflis
    Freja07 skrev 2011-01-05 10:32:40 följande:
    Gått ner 36 kg under 20 v..slutade i november och halv kombinerat och fuskat rätt friskt över jul osv, resultat + 7 kg..jag slutade med ren kur då jag hade ett kraftigt gallstens anfall..
    LÄR er nu alla där ute, kroppen kan OMÖJLIGT må bra av att enbart äta soppor och shakes i 20 veckor! Det är 5 månader, nästen ett halvår!
    Lyssna på kroppen, tänk förnuftigt och fastna inte i extrema dieter för länge.

Varför tror ni att itrim som på pappret är den mest framgångsrika metoden tex sagt att det tar TVÅ ÅR innan man blivit balanserad i vikten efter en viktnedgång?

Det är inte bara att göra en "quick fix" som jag känner att flera av en tenderar att tro.

Ni kan inte hoppa på en extrem diet som Cambridge, itrim eller allt vad de heter, köra det stenhårt alldeles för länge och sedan vara "färdiga" och börja äta som ni gjorde innan. Då är det ju självklart att man hoppar upp 7 kilo eller liknande siffror jättefort.

Kroppen har varit utan fett och socker så länge att börjar man äta normalt direkt så lagrar kroppen ALLT, varenda fettmolekyl för den vet ju inte när den kommer få fettet igen. 

Viktenedgång handlar om ändring av vanor. Punkt. Man måste bryta ett mönster och hitta ett sätt att göra det på som fungerar långsiktigt.
    Även om det är frestande att tro att det "bara är att hålla ut i x antal veckor, sedan kommer jag bli såååå smal och såååå lycklig!". Det fungerar inte så.
    Innan ni vet ordet av så har ni gått upp igen, kanske tom så ni väger ännu mer än innan ni påbörjade kuren. Detta jojo-bantande är jättedåligt för kroppen, det tär något oerhört.

Snälla alla ni härinne, ta hand om er!!
    Lyssna på era kroppar och herreminjesus, använd ert sunda förnuft!

PS. Inget illa menat mot dig Freja07, ditt inlägg fick mig bara så extremt ledsen då jag inte vill att någon som går ner i vikt ska må dåligt och drabbas av det du drabbades av.
  • Chokladflis
    Tvillingmamma09 skrev 2011-01-05 12:00:41 följande:
    Varit hos min konsulent nu och pratat om min träning, han tyckte jag körde för hårt så han rekomenderade inte mig att köra ren kur...så för mig blir de nog att jag kommer äta cambridge till frukost, sallad till lunch och sen cambridge efter träningen de dagar jag tränar samt eventuellt en macka efter träningen oxå. Kommer förmodligen inte hamna i ketos men min konsulent trodde inte de gjorde någon skillnad på mig viktmässigt eftersom jag tränar samtidigt. Dock rekommenderade han mig att låta bli vågen eftersom muskler väger mer än fett och det har jag redan märkt med tanke på att jag enbart gått ner 1 kilo denna vecka :S Fast 3 cm på midjan :) så blir nog enbart midjemått för mig ett tag framåt och sen om några veckor kollar jag vikten :) Han tyckte jag borde rasa i vikt, men hade mens förra veckan som tog slut i söndags så kan ju förklara oxå att jag inte gått ner mer..

Låter som om du har en väldigt klok konsulent, följ hans råd. Frestas inte av andras resultat härinne, jag väger mig tex inte alls utan går enbart på kroppens signaler och på hur kläderna passar.

Långsiktiga ändringar tar längre tid och går inte lika fort, tänk på att varje kilo du förlorar, förlorar du för alltid. Chansen att de inte kommer tillbaka är mycket mindre om man rasar i vikt på ett sådant ohälsosamt sätt som andra konsulenter verkar uppmuntra. 
  • Freja07
    Chokladflis skrev 2011-01-05 12:47:05 följande:
    LÄR er nu alla där ute, kroppen kan OMÖJLIGT må bra av att enbart äta soppor och shakes i 20 veckor! Det är 5 månader, nästen ett halvår!
    Lyssna på kroppen, tänk förnuftigt och fastna inte i extrema dieter för länge.

Varför tror ni att itrim som på pappret är den mest framgångsrika metoden tex sagt att det tar TVÅ ÅR innan man blivit balanserad i vikten efter en viktnedgång?

Det är inte bara att göra en "quick fix" som jag känner att flera av en tenderar att tro.

Ni kan inte hoppa på en extrem diet som Cambridge, itrim eller allt vad de heter, köra det stenhårt alldeles för länge och sedan vara "färdiga" och börja äta som ni gjorde innan. Då är det ju självklart att man hoppar upp 7 kilo eller liknande siffror jättefort.

Kroppen har varit utan fett och socker så länge att börjar man äta normalt direkt så lagrar kroppen ALLT, varenda fettmolekyl för den vet ju inte när den kommer få fettet igen. 

Viktenedgång handlar om ändring av vanor. Punkt. Man måste bryta ett mönster och hitta ett sätt att göra det på som fungerar långsiktigt.
    Även om det är frestande att tro att det "bara är att hålla ut i x antal veckor, sedan kommer jag bli såååå smal och såååå lycklig!". Det fungerar inte så.
    Innan ni vet ordet av så har ni gått upp igen, kanske tom så ni väger ännu mer än innan ni påbörjade kuren. Detta jojo-bantande är jättedåligt för kroppen, det tär något oerhört.

Snälla alla ni härinne, ta hand om er!!
    Lyssna på era kroppar och herreminjesus, använd ert sunda förnuft!

PS. Inget illa menat mot dig Freja07, ditt inlägg fick mig bara så extremt ledsen då jag inte vill att någon som går ner i vikt ska må dåligt och drabbas av det du drabbades av.
    Blir ju riktat mot mig när du citerar eller hur?

Tro mig jag VET allt det där du skrivit, bara för att man är överviktig är man inte dum och jag kan gissa att flera av oss lusläser allt om kost och näringslära. 
    Jag vet varför jag gick upp nu denna månad, men HUR många av sveriges befolkning har inte gått upp över helgerna? Jag är omöjligt ensam och med tanke på att jag endast ätit 470 kcl i 20 veckor vore det väldigt knasigt om jag inte gick upp med tanke på hur jag ätit. Kroppen strävar efter att att nå ursprungsvikten. Jag vet allt detta!
    Jag sa redan innan att på jul ska jag äta, det jag vill ha. För jag vet att risken är stor att man överkonsumerar annars. jag var inte mentalt inställd på att lägga av när jag fick gallsten men jag blev jävligt rädd eftersom det kunde bero på för snabb viktminskning och jag mådde ej bra på massa mediciner och ingen "mat". jag började upptrappning i nästan 3 veckor..En "normal" upptrappning är betydligt kortare men eftersom jag ätit så länge rent rekommenderade "huvudkontoret" mig att trappa upp 1 v med protein, 1 v med proetin/ grönsaker och sen tillsätta kolhydrater.
    Dock så är december en svår tid att motstå allt och det kunde inte jag..Så tro mig jag vet varför jag gått upp.
    Föresten blir man inte lyckligare för att man är smal..
    Freja 070515 My 081208
  • Syster C

Detta är en pepptråd för oss som valt att testa detta ett tag.
    Alla här inne har ett eget ansvar för sitt eget liv och sin egen kropp.

Andra kommentarer än uppmuntrande undanbedes vänligt men bestämt!

( f.ö är jag på 5e dagen och har just gått en lång promenad i snön. Hade jag aldrig fixat på dag 2 , så det känns kanon att det vänder nu!)

HEJJA ALLA OSS!!

• Tokstolla
    Syster C skrev 2011-01-05 13:03:16 följande:
    ...

Andra kommentarer än uppmuntrande undanbedes vänligt men bestämt!

...
    HEJJA ALLA OSS!!
    Många Plus 
  • gladare

Syster c gillar ditt inlägg 106 detta är en pepptråd. Jar hade lite otur så jag har varit på akuten med min son i snart ett dygn så blev att äta igår o idag men imorgon blir det bara ckpåsar igen. Hur löser ni de situationerna? Borde jag kanske inte ätit? Nåja jag gjorde det nu. Min syster åt ren ckkur i 6.5 månader o hennes läkare o konsulent sa att ck är den enda vlcd man kan äta länge om man är frisk! O jag tror att vi alla är medvetna om att nån form av livsstillförändring behövs göras till man börjar äta normalt igen. Om du är emot detta varför går du själv på itrimdiet? Släpp det själv för du blir inte trovärdig att gå på din pulverdiet o klanka ner på andra sen. Freja jag tycker du är otroligt duktig o är ett föredömme för du fixat det så länge o visst får även vi överviktiga gå upp under jul o nyår precis som alla andra Ni är enormt duktiga alla

• Lady Magoo
    Freja07 skrev 2011-01-05 05:32:57 följande:
    Grattis till fin viktminskning!

Själv har jag kört 20 veckor på ren kur och mått kanonbra, enligt min konsulent är det ingen fara så länge man är frisk. Vi har även varit i kontakt med "huvudkontoret"..

Alternativet är ju att gå över på kombinerad ett tag sen köra ren kur igen men av egen erfarenhet VET jag att det är skitjobbigt att komma tillbaka på ren kur!
    Lycka till hur du än gör!
    Hur mycket har du gått ner på den tiden?
Svar på tråden Cambridge för viktminskning...