• Reglementet

Pussa barn

Tänk dig att du ser en förälder, mor eller far, med ett barn i två-treårsåldern. De pussas, på munnen. Vad tycker du?

*Kommersiellt budskap*
  • Svar på tråden Pussa barn
  • Lady Dahmer
    Ringtail skrev 2010-12-16 12:55:19 följande:
    Det är rätt spännande för mig, som inte alls vuxit upp med att pussa familjemedlemmar på munnen, hur många som tycker att det är helt självklart att man gör så. Är min familj verkligen den enda där det här inte förkommit alls? Jag har pussat mina föräldrar godnatt när jag var liten, men då endast på kinden. Skulle inte komma på tanken att pussa eventuella framtida egna barn på munnen heller.
    min familj var känslokall och det var inte mycket kramar och pussar alls.

Och jag vill gärna att mitt barn får det annorlunda så för mig är det självklart att fysiskt visa min kärlek för ungarna!
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Skruttis

Ja och kommer göra så länge hon vill det!

Pussar både mina syskon, mamma och pappa på munnen fortfarande med...är 34 år!

*Dotter -08, skrutt i magen med BF 18/7-11 *
  • La Lola
    Det är rätt spännande för mig, som inte alls vuxit upp med att pussa familjemedlemmar på munnen, hur många som tycker att det är helt självklart att man gör så. Är min familj verkligen den enda där det här inte förkommit alls? Jag har pussat mina föräldrar godnatt när jag var liten, men då endast på kinden. Skulle inte komma på tanken att pussa eventuella framtida egna barn på munnen heller.
    I min familj pussades det aldrig o kramar fick man i bästa fall på julafton o när nån fyllde år.

Så vill jag inte att mina barn ska ha det!
    Här kramas o pussas vi ofta!
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • IsDimma

I början när jag såg det så tyckte jag att det såg konstigt ut. Jag är själv uppväxt i en familj där det var helt uteslutet. Men nu tänker jag inte på det längre, möjligen kan jag le lite men det är väl allt.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • werner

Minas föräldrar pussade mig godnatt på munnen när jag var liten, men aldrig annars. De har aldrig sagt "jag älskar dig".

Jag pussar mina barn på munnen rätt ofta + att jag pussar dem godnatt på munnen (2½år samt 1år gamla söner). Och varje dag säger jag att jag älskar dem. Vill inte att de någonsin ska tveka över om jag älskar dem eller inte så som jag fått göra.

• u77

Jag överöser mina barn med pussar och kramar, utan det så är det ett kärlekslöst förhållande mellan barn och mor anser jag.

• Ringtail

Oj, vad alla gjorde kopplingar mellan kalla och kärlekslösa uppväxter och avsaknad av munpussande. Alltså, jag har inte haft någon kärlekslös uppväxt alls, det är bara pussar på munnen som min familj inte sysslar med. Självklart fick vi både pussar och kramar och jag har inte på något sätt känt mig oälskad för att jag inte blev pussad just på munnen under min uppväxt.

• TessaS

Vi pussas på munnen hemma. I alla fall med 4-åringen så jag skulle inte reagera om jag såg någon annan göra det.
    Jag tror däremot att min mans 13-åriga tjej och 17-åriga kille skulle reagera om jag skulle börja pussa de på munnen...

• Miss Cee

Ja jag reagerar ( i tysthet nota bene) eftersom det för mig är en konstig sak att göra med sitt barn. Pussa på munnen är för mig en intim sak som man gör i vuxenrelationer/kärleksrelationer.

Men jag vet att min åsikt i det här fallet inte är "den vanliga åsikten" i frågan... Och andra familjer gör ju vad de vill, inte min sak.

Jag pussar massor på min son, men inte på munnen.

• uppdragmamma
    Lady Dahmer skrev 2010-12-16 11:21:15 följande:
    min son på fem månader pussar jag nog mest i munnen. Han har nämligen inte förstått att man INTE ska gapa när man pussas.
    *ha*ha* jag vet precis vad du menar har en snart 2 årig kille som ff pussas med öppen mun.
    Men jag och min man pussar bägge barnen på munnen, äldsta sonen 3 år och minsta blir 2 i vår.
    Vi kommer nog fortsätta med det ett tag till, sedan när det blir pinsamt för barnet så får man ju såklart anpassa sig efter det.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
Svar på tråden Pussa barn