• Renni

BF september 2011

Hejsan!

Är det någon mer än jag som väntar barn i september 2011?

Jag plussade idag, detta blir vårt andra barn.
    Men tredje graviditeten ( förra slutade i missfall)

Skulle vara roligt att följas åt igenom alla graviditetskrämpor & funderingar =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 12:53
    {#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

1 sep Cornellia (första barnet)
    3 sep Rozensliv (andra barnet)
    6 Sep Renni (andra barnet)
    6 sep Givinglife (andra barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:14
    Länk till BF- Listan i en egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m56555018.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:45
    Här kommer en tråd för alla våra bebisar som kommit till världen!

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:46
    Bebistråden! (länken ovan fungerade ej)

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m60428932.html
  • Svar på tråden BF september 2011
  • rubin

Tycker inte om det här att man har försvagat immunförsvar. Jag har åkt på en ordentlig förkylning och har fått riktig slemhosta. När maken skulle köpa slemlösande till mig så var det inte lätt att hinna nån jag kunde ta. Han köpte Bromhex vilket går över till fostret så man skulle verkligen bara ta om man måste, och vara extra försiktig de tre första månaderna. Om det förvärras måste jag nog ta den.

• BonBon
    rubin skrev 2011-02-05 19:35:40 följande:
    Tycker inte om det här att man har försvagat immunförsvar. Jag har åkt på en ordentlig förkylning och har fått riktig slemhosta. När maken skulle köpa slemlösande till mig så var det inte lätt att hinna nån jag kunde ta. Han köpte Bromhex vilket går över till fostret så man skulle verkligen bara ta om man måste, och vara extra försiktig de tre första månaderna. Om det förvärras måste jag nog ta den.

Hej, hoppar in lite här. Vad säger du? Har man försvagat immunförsvar när man är gravid?

Hjälp, det har jag inte hört förr. Men det kanske är så.

• hanna elise
    givinglife skrev 2011-02-05 19:30:47 följande:
    Här har du en som känner av fogarna... suck, hugger som bara den ibland, vända sig i sängen är ett h**vete, ena benet vek sig när jag gick nerför korridoren på jobbet i veckan, en orolig läkare kommer småspringandes o ska hjälpa till (jobbar på vårdcentral)... hoppas på samma tur som förra gången att det mirakulöst går över i v 20 .
    Jag har en gammal skada på vänster sida av bäckenet som gör att den sidan känns först... bara att vänta in höger och fram, huvva.
    Ta bälte tidigt om du inte gjort det, i v12 kan du prata med sjukgymnasten om TENS, i v 20 får man börja ge akupunktur... O bälten finns både det första elastiska och det andra "fasta" bältet som visserligen kostar mer, men är klart värt det om det hjälper. Finns en bra länk med råd om du glömt dem? www.netdoktor.se/graviditet/?_PageId=557

Mitt jobb ska nu i veckan sätta ut annons för vikarie, de tänker söka en till maj redan. Eftersom handkirurgen tror att jag behöver opereras under våren... satt o räknade, då är det mindre än 3 månader kvar att jobba, men vad sjutton ska jag göra hemma de sista 4 månaderna??? :-O, lyxproblem kanske...

Illamåendet började sjunka undan, istället började jag kräkas, what, nån som känne
    givinglife skrev 2011-02-05 19:30:47 följande:
    Här har du en som känner av fogarna... suck, hugger som bara den ibland, vända sig i sängen är ett h**vete, ena benet vek sig när jag gick nerför korridoren på jobbet i veckan, en orolig läkare kommer småspringandes o ska hjälpa till (jobbar på vårdcentral)... hoppas på samma tur som förra gången att det mirakulöst går över i v 20 .
    Jag har en gammal skada på vänster sida av bäckenet som gör att den sidan känns först... bara att vänta in höger och fram, huvva.
    Ta bälte tidigt om du inte gjort det, i v12 kan du prata med sjukgymnasten om TENS, i v 20 får man börja ge akupunktur... O bälten finns både det första elastiska och det andra "fasta" bältet som visserligen kostar mer, men är klart värt det om det hjälper. Finns en bra länk med råd om du glömt dem? www.netdoktor.se/graviditet/?_PageId=557

Mitt jobb ska nu i veckan sätta ut annons för vikarie, de tänker söka en till maj redan. Eftersom handkirurgen tror att jag behöver opereras under våren... satt o räknade, då är det mindre än 3 månader kvar att jobba, men vad sjutton ska jag göra hemma de sista 4 månaderna??? :-O, lyxproblem kanske...

Illamåendet började sjunka undan, istället började jag kräkas, what, nån som känner igen det??
    Förra grav fick jag låna ett bälte av MVC,  Jag ska på inskrivning på tisdag så jag ska ta upp det då. Men min förra BM trodde mej inte när jag sa att jag kände av fogarna i v 14 (men fick inte riktigt ont förrän senare) så jag är lite rädd att de inte kommer ta mej på allvar nu i v 10,,,,

Inser att jag måste berätta för chefen nästa vecka och sen för familj och arbetskompisar. det lär ju liksom märkas att jag haltar fram, har nämligen bara ont i hö sida än så länge. Om jag vilat en stund och sen ska resa mej så kan jag inte ha ngn vikt på det högra benet, der bara viker sej. Att stå upp och ta på sej byxor går inte utan jag får vackert sitta på sängkanten som en annan pensionär ;) 
  • lizagirl
    känns som igår jag startade en sånhär grupp och nu har min meya hunnit bli 5 månader gammal Hjärta
    lycka till med era graviditeter Solig
    ♥ Julia, Alice, Meya ♥
  • givinglife
    hanna elise skrev 2011-02-05 19:43:30 följande:
    Förra grav fick jag låna ett bälte av MVC,  Jag ska på inskrivning på tisdag så jag ska ta upp det då. Men min förra BM trodde mej inte när jag sa att jag kände av fogarna i v 14 (men fick inte riktigt ont förrän senare) så jag är lite rädd att de inte kommer ta mej på allvar nu i v 10,,,,

Inser att jag måste berätta för chefen nästa vecka och sen för familj och arbetskompisar. det lär ju liksom märkas att jag haltar fram, har nämligen bara ont i hö sida än så länge. Om jag vilat en stund och sen ska resa mej så kan jag inte ha ngn vikt på det högra benet, der bara viker sej. Att stå upp och ta på sej byxor går inte utan jag får vackert sitta på sängkanten som en annan pensionär ;) 
    Hos oss så har barnmorskorna den enklare varianten av bälten medans vi sjukgymnaster får prova ut de fastare och vi gör även ofta undersökning för att fastställa diagnosen...

Läkarna säger alltid att man kan inte ha foglossning så tidigt... jag har träffat säkert hundra gravida under mina 7 år i yrket (sjukgymnast), det är massor (inklusiva mig själv) som har "bäckenrelaterade" besvär så tidigt som v 6-8... de läkare som jobbar med mödravård kan godkänna från v 12 ungefär, de som inte jobbar med det till vardags säger bara nej sånt finns inte så tidigt...  Bara min egen erfarenhet, inget direkt vetenskapligt :-P
  • BonBon

Jag tror inte att jag haft foglossning ännu. Är i vecka 10.

Hur känns det?

• kantarellkisse
    BonBon skrev 2011-02-05 19:39:54 följande:

...
    Hej, hoppar in lite här. Vad säger du? Har man försvagat immunförsvar när man är gravid?

Hjälp, det har jag inte hört förr. Men det kanske är så.

Ja och nej... oftast lär man inte märka det. Men det sjunker litegrann i samband med infästningen för att tillåta att främmande DNA existerar utan att stötas bort. Men det ska egentligen inte påverka hela kroppen jättemycket, livmodern är gjord för att ha lägre immunförsvar och vara en mer tillåtande miljö för främmande DNA.

Jag har ätit kortison fram till v 7 eftersom den här mekanismen inte fungerar så bra för mig och mitt embryo inte alls delar gener med mig - det blir lite samma effekt men betydligt större eftersom man rätt effektivt slår ut mitt immunförsvar så att inte så mycket återstår (det är därför man får kortison vill allergi - för att det är immunförsvaret som fått kortslutning - men det är ett sidospår). Hursomhelst är min slutsats efter att ha varit på kortison större delen av förra året att jag inte blir sjuk lättare, men att jag har svårare att fajta sjukdomar. Det tar längre tid att bli frisk helt enkelt. Eftersom mekanismen är densamma vid graviditet, skulle jag tro att det är ungefär så. Man blir ingen virusmagnet men det kan ta längre tid innan man blir frisk. För egen del betraktar jag nog det som ett uppköp dock, med kortisonet borta hoppas jag att jag ska vara lite mer motståndskraftig än jag varit. Graviditeten till trots...
  • M y

Jag har ont i hjärtat eller där omkring,haft det nu hela kvällen. Undrar vad det nu kan vara ?

Någon annan som har/haft ont där?

• Ellebellebi2010

Fast har du ont i hjärt-trakten bör du nog kolla det! Kan vara magrelaterat, dumt att chansa dock!

• Flisan79

Precis som kantarellkisse skriver har det med att kroppen inte ska stöta bort graviditeten att göra. Därav anledningen till att man ska hålla sig borta från Ipren och liknande då det ger motsatt effekt (Har jag läst någonstans)
    Hur man reagerar på detta verkar väldigt olika men det är inte ovanligt med väldigt långdragana förkylningar under grav. Eller som för mig förra grav, då hade jag magsjuka v 5, förkylning v 6, svår influnsa v7 och ytterligare en ny förkylning v 9. Efter det höll jag mig dock frisk men nog kände jag av det försvagade imunförsvaret där i början.

Nu är jag inne i en sån där orosperiod igen. Vet ju att det mycket väl kan vara spökveckorna men känner mig väldigt ogravid. Lite tröttare, visst, och raparna/fisarna då men tom de har varit bättre sen igår. Tycker tom magen är lite mindre än tidigare i veckan. Blir inte fullt så uppblåst. Kan ju vara att tarmarna börjat vänja sig men vågar jag lita på det? Nej!

M y skrev 2011-02-05 22:00:45 följande:
    Jag har ont i hjärtat eller där omkring,haft det nu hela kvällen. Undrar vad det nu kan vara ?

Någon annan som har/haft ont där?
    Det är inte hjärtklappning? För det har jag haft ordentligt några gånger. Annars kan det vara magen (matsmältningen mm) som känns där uppe. Kan vara svårt att skilja på.
Svar på tråden BF september 2011