• Renni

BF september 2011

Hejsan!

Är det någon mer än jag som väntar barn i september 2011?

Jag plussade idag, detta blir vårt andra barn.
    Men tredje graviditeten ( förra slutade i missfall)

Skulle vara roligt att följas åt igenom alla graviditetskrämpor & funderingar =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 12:53
    {#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

1 sep Cornellia (första barnet)
    3 sep Rozensliv (andra barnet)
    6 Sep Renni (andra barnet)
    6 sep Givinglife (andra barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:14
    Länk till BF- Listan i en egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m56555018.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:45
    Här kommer en tråd för alla våra bebisar som kommit till världen!

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:46
    Bebistråden! (länken ovan fungerade ej)

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m60428932.html
  • Svar på tråden BF september 2011
  • NornaB
    Cornellia skrev 2011-02-06 11:14:53 följande:
    Du anmäler hela tråden (röda lilla handen i TS). Då kommer du till en sida där du får förklara varför tråden är opassande, där skriver du bara att du vill få tråden inflyttad i gruppen, och sen en länk till gruppen.

Det var så en av moderatorerna sa att man skulle göra.
    Jag provar flytta BF listan  

Grattis på födelsedagen!!!! {#emotions_dlg.flower} 
    Rasmus 010318 Isac 040224 Max 060106
  • katzon

Cornellia: jag tror faktiskt inte du behöver vara orolig, det är så sjukt mycket som händer i kroppen. Det ska töjas och böjas, stretchas ut och mjukas upp, allt för att göra plats för bebisen. Såklart att det kan kännas, var bara lugn!!!!

Grattis på födelsedagen

• Flisan79
    Cornellia skrev 2011-02-06 11:24:14 följande:
    Jag är orolig idag.

Har haft skitont i ryggen igår och idag, och idag "hugger" det i livmodern typ hela tiden.
    Usch. Nu som man började bli lite trygg, har hunnit ta mig till 10+2, och dessutom fått se den lilla på VUL två gånger. Säg att det är heeelt normalt!

Dessutom fyller jag år idag, och har egentligen inte alls tid att oroa mig och ha ont.
    Grattis på födelsedagen!

Låter som växtvärk och ligamentsmärtor pga av det. Brukar komma periodvis från och till.
  • Cornellia
    Flisan79 skrev 2011-02-06 12:20:39 följande:
    Grattis på födelsedagen!

Låter som växtvärk och ligamentsmärtor pga av det. Brukar komma periodvis från och till.
    Tack, precis vad jag behövde höra!
  • miqaw
    Cornellia skrev 2011-02-06 12:35:34 följande:
    Tack, precis vad jag behövde höra!
    Grattis på födelsedagen!
  • Renni

Grattis Cornellia på födelsedagen....Jag tror inte alls att du behöver oroa dig.. Ligamentsmärtor kan ju vara riktigt smärtsamma. Har själv erfarenhet av det sen mitt första barn.

En fråga bara....

Mina föräldrar har ett "exklusivit" bubbelbadkar med rygg & fotmassage i... ( aa ni hör ju själv så lockande det låter)
    Men frågan är om man "får" bada sånt när man är gravid?
    Vad  skulle ni göra?

• Cornellia
    Renni skrev 2011-02-06 13:32:38 följande:
    Grattis Cornellia på födelsedagen....Jag tror inte alls att du behöver oroa dig.. Ligamentsmärtor kan ju vara riktigt smärtsamma. Har själv erfarenhet av det sen mitt första barn.

En fråga bara....

Mina föräldrar har ett "exklusivit" bubbelbadkar med rygg & fotmassage i... ( aa ni hör ju själv så lockande det låter)
    Vad  skulle ni göra?
    Det jag hört om det är att ljudet blir så högt i bubbelbadkar. Men än sålänge så hör väl inte pyret något?
  • Cornellia

Tack för gratulationerna allihopa! {#emotions_dlg.flower}

jag får försöka koncentrera mig på minisemlorna jag håller på att baka, och se till att låta bli att oroamig

• Flisan79
    Renni skrev 2011-02-06 13:32:38 följande:

En fråga bara....

Vad  skulle ni göra?
    Hittade detta:

Är det farligt att bada bubbelpool när man är gravid? Fråga: Hej! Nu skulle jag en gång för alla vilja höra om man kan bada bubbelbad när man är gravid?

Är det bakterierna i ett offentligt bubbelbad som är skadliga, eller är det bubblorna i sig?

Vi har ett eget bubbelbad hemma, kan jag använda det, och i så fall under hela graviditeten? Jag fick till svar av min gynekolog att jag skulle låta bli att bada överhuvudtaget de första tolv veckorna, pga tidigare missfall. Skulle vilja döda myten kring detta, om det nu är okej att bada.

Svar: Vad beträffar att bada bubbelbad när man är gravid finns det nog en hel del tyckande och än så länge inga vetenskapliga fakta.

Min uppfattning är att ljudvolymen i ett bubbelbad kan bli väldigt högt och kan verka stressande för barnet eftersom vattnet dessutom leder ljudet lättare. Men detta har jag bara hört själv och jag kan inte referera till någon studie.

Tänk på ljudet nästa gång du badar och försök att få en uppfattning själv. Vad det gäller bakterierna i ett offentligt bubbelbad är det ju alltid en osäkerhetsfaktor med hur noggrann rengöringen är och så vidare. Det har ju skrivits en del om dåliga filter bland annat.

Jag avråder från bad i offentliga hallar. Vilken tur att ni har ett eget! Bakterierna hemma hos er är inte skadliga för barnet eftersom det är redan kända bakterier i hemmiljön och badet används ju bara av er. Bubblorna i sig är inte skadliga. Mitt råd är att du kan gärna bada hur ofta du vill eftersom man vet att det är gynnsamt med bad i och med att vattnets kinetiska effekt avlastar bukmusklerna, så att livmoderns syrsättning förbättras bland annat.

Temperaturen i vattnet får inte vara för högt dock, 34-37 grader, då det kan vara skadligt för barnet. Ha gärna mycket vatten, skön avslappnande musik, tända ljus och varför inte lite massage från maken?

Med soliga hälsningar
  • Renni

Tack så mycket för svaren... jag väntar nog i några veckor då innan jag hoppar i plurret då ;)
    jag behöver ju inte ha på massagen utan bara lite småbubblor...

Svar på tråden BF september 2011