Renni skrev 2011-02-06 13:32:38 följande:
Grattis Cornellia på födelsedagen....Jag tror inte alls att du behöver oroa dig.. Ligamentsmärtor kan ju vara riktigt smärtsamma. Har själv erfarenhet av det sen mitt första barn.
En fråga bara....
Mina föräldrar har ett "exklusivit" bubbelbadkar med rygg & fotmassage i... ( aa ni hör ju själv så lockande det låter)
Men frågan är om man "får" bada sånt när man är gravid?
Vad skulle ni göra?
Hittade detta:
Är det farligt att bada bubbelpool när man är gravid?
Fråga: Hej! Nu skulle jag en gång för alla vilja höra om man kan bada bubbelbad när man är gravid?
Är det bakterierna i ett offentligt bubbelbad som är skadliga, eller är det bubblorna i sig?
Vi har ett eget bubbelbad hemma, kan jag använda det, och i så fall under hela graviditeten? Jag fick till svar av min gynekolog att jag skulle låta bli att bada överhuvudtaget de första tolv veckorna, pga tidigare missfall. Skulle vilja döda myten kring detta, om det nu är okej att bada.
Svar: Vad beträffar att bada bubbelbad när man är gravid finns det nog en hel del tyckande och än så länge inga vetenskapliga fakta.
Min uppfattning är att ljudvolymen i ett bubbelbad kan bli väldigt högt och kan verka stressande för barnet eftersom vattnet dessutom leder ljudet lättare. Men detta har jag bara hört själv och jag kan inte referera till någon studie.
Tänk på ljudet nästa gång du badar och försök att få en uppfattning själv. Vad det gäller bakterierna i ett offentligt bubbelbad är det ju alltid en osäkerhetsfaktor med hur noggrann rengöringen är och så vidare. Det har ju skrivits en del om dåliga filter bland annat.
Jag avråder från bad i offentliga hallar. Vilken tur att ni har ett eget! Bakterierna hemma hos er är inte skadliga för barnet eftersom det är redan kända bakterier i hemmiljön och badet används ju bara av er. Bubblorna i sig är inte skadliga. Mitt råd är att du kan gärna bada hur ofta du vill eftersom man vet att det är gynnsamt med bad i och med att vattnets kinetiska effekt avlastar bukmusklerna, så att livmoderns syrsättning förbättras bland annat.
Temperaturen i vattnet får inte vara för högt dock, 34-37 grader, då det kan vara skadligt för barnet. Ha gärna mycket vatten, skön avslappnande musik, tända ljus och varför inte lite massage från maken?
Med soliga hälsningar