• M y

BF september 2011

Valvet : ok, tack nu vet jag lite mer hoppas dock fortfarande på att slippa eländet. Annars hoppas jag klara av EDA även om jag föder vanligt gör att föda fram ett barn i vidöppen hjässbjudning utan bedövning är den värsta smärtan jag varit med om, går inte att jämföra med en som kommer ut i framstupa kronbjudning. Kan jämföras som att klämma ut en apelsin mot en vattenmelon

• M y

Tesan L: låter mindre roligt med en tjatig läkare. Det är just det jag behöver tid på mig när jag ska bli stucken. Du vet som ett litet barn som får panik och skriket nej, nej, nej och sedan bara ger upp. Hemska tanke om jag får en som stressar mig då kommet jag bara att tacka nej och bli utan

• M y

Batula: du är inte ensam

SannaMac: Grattis, kul födelsedatum 110909 Eller så är det bara jag som är knäpp och fixerad vid siffror. Vill ha min antingen idag, imorgon eller övermorgon

• M y

TessaG: Med tanken på att se går upp ett ex antal gånger de första nätterna de fått vanlig säng kan du kanske få igång värkarna av allt spring till dottern

• M y

TesanL: lovar att tänka på dig och hämnas på människan ifall det skulle visa sig vara en stressig sådan Men guud, vaddå inte hjälper vid utdrivningsskedet? Inte alls??? Det är ju det som är värst ( beror på hur huvudet ligger som jag skrev i ett tidigare inlägg, stoooor skillnad kan jag lova) värkarna klarar jag av utan något men det är just utdrivningen jag bävar för och hjälper då inte EDAN något ser jag ingen mening med den heller. BM tyckte jag skulle ta Spinal istället med tanken på att jag e omföderska, hon tror inte det kommer ta så långt tid och att det går snabbare att lägga. Nu vet jag varken eller!? Fast du kanske tycker att den inte hjälpte lika mycket dom mot själva värkarna och samt att du inte fött utan bedövning, inte lätt att jämföra då eventuellt.

• M y

Vimsan 74: Ja, att det ska hända barnet något är ju orosmoment nr 1. Sen att det ska bli akut så sambon inre får vara med ( hans första barn ) sen exakt som du skrivet smärtan efteråt och att man ska vara handikappad. Vi tänker så lika Vi får hålla tummarna för varandra och hoppas på det bästa. Sen oroar jag mig för hur vi ska lösa det med barnen om vattnet går, visst min mamma är här på max. 20 minuter men ambulansen är här på typ 8 ( bor på samma gata som sjukhuset, alltid nåt). Hur löser ni det med barnen, hur gamla är dina?

• M y

She is me: ja, varför ska de det? Läkaren sa till mig att då det är ny pappa så ska jag inte jämföra med de andra barnen :-O samt att trean är en joker oavsett vilket.

• M y
    Mamma Tes skrev 2011-09-10 18:17:35 följande:
    My: Efter att jag fått EDA:n så blev det ingen skillnad alls på värkarna. Dom bara fortsatte att eskalera. Jag var inte alls bedövad i underlivet heller, bara lite känselbortfall i huden på magen. Jag är också rädd för själva utdrivningsskedet och funderar på lokalbedövning. Samma som läggs om man behöver klippas eller sys. Se finns ju PCB men den påverkar ju bebben också och det vill jag inte. Samt att den ska göra så ont att lägga.
    Hmm,det verkar som att det är väldigt inviduellt det här med EDAN. Jag har fått bedövning då de sydde mig båda gångerna och det gör fasiken så ont fast man precis klämt ut en unge... så det är inget jag vill ha igen,därför jag vill ha EDA/Spinal. För enligt min BM känner man inte någonting när de syr om man fått EDA/Spinal.Detta hittade jag om "PCB" och det verkar ju inte heller hjälpa mot utdrivningsskedet: "

PCB (ParaCervikalBlockad)

PCB kallas också livmoderhalsbedövning eller Västerviksmetoden. Det är en lokalbedövning som läggs på flera olika ställen runt livmodermunnen och som blockerar smärtimpulserna till hjärnan. PCB kräver ett etablerat värkarbete och CTG-övervakning av barnet eftersom barnets hjärtfrekvens kan förändras. Metoden har bara effekt under öppningsskedet, inte under krystningen. Det tar cirka en halvtimme att förbereda bedövningen och effekten sitter i under 1-1½ timme så bedövningen kan behöva att upprepas. PCB kan ibland ge värksvaghet, därför kan det bli nödvändigt att ge ett värkstimulerande dropp. Nu för tiden är PCB-bedövning sällsynt.

Har du Amelias Vänta Barn? Där är en hemsk bild på hur det ser ut när man får sterila kvaddar. Det kommer jag då aldrig att be om,hur ont jag än har.
    Då jag har gått på samtal för min rädsla har jag tillsammans med en BM gjort en förlossningsplan,där står att jag ska få Petidin om jag så vill utan att bli ifrågasatt. Vet att det inte är det bästa men drabbas jag av panik så vad har jag för val?

• M y

Flisan och xanncar: då får jag lita på er och se om det då blir någon EDA/spInall för min del. Hjälper det nada vid utdrivningsskedet så vet i tusan om jag är så sugen längre... De andra gångerna har tanken på själva bedövningen varit värre än själva värkarna då jag var mitt i värkarbetet därför jag tackat nej. Tack för ni delar med er av er erfarenhet

Svar på tråden BF september 2011