Mamma Tes skrev 2011-09-10 18:17:35 följande:
My: Efter att jag fått EDA:n så blev det ingen skillnad alls på värkarna. Dom bara fortsatte att eskalera. Jag var inte alls bedövad i underlivet heller, bara lite känselbortfall i huden på magen. Jag är också rädd för själva utdrivningsskedet och funderar på lokalbedövning. Samma som läggs om man behöver klippas eller sys. Se finns ju PCB men den påverkar ju bebben också och det vill jag inte. Samt att den ska göra så ont att lägga.
Hmm,det verkar som att det är väldigt inviduellt det här med EDAN. Jag har fått bedövning då de sydde mig båda gångerna och det gör fasiken så ont fast man precis klämt ut en unge... så det är inget jag vill ha igen,därför jag vill ha EDA/Spinal. För enligt min BM känner man inte någonting när de syr om man fått EDA/Spinal.Detta hittade jag om "PCB" och det verkar ju inte heller hjälpa mot utdrivningsskedet: "
PCB (ParaCervikalBlockad)
PCB kallas också livmoderhalsbedövning eller Västerviksmetoden. Det är en lokalbedövning som läggs på flera olika ställen runt livmodermunnen och som blockerar smärtimpulserna till hjärnan. PCB kräver ett etablerat värkarbete och CTG-övervakning av barnet eftersom barnets hjärtfrekvens kan förändras. Metoden har bara effekt under öppningsskedet, inte under krystningen. Det tar cirka en halvtimme att förbereda bedövningen och effekten sitter i under 1-1½ timme så bedövningen kan behöva att upprepas. PCB kan ibland ge värksvaghet, därför kan det bli nödvändigt att ge ett värkstimulerande dropp. Nu för tiden är PCB-bedövning sällsynt.
Har du Amelias Vänta Barn? Där är en hemsk bild på hur det ser ut när man får sterila kvaddar. Det kommer jag då aldrig att be om,hur ont jag än har.
Då jag har gått på samtal för min rädsla har jag tillsammans med en BM gjort en förlossningsplan,där står att jag ska få Petidin om jag så vill utan att bli ifrågasatt. Vet att det inte är det bästa men drabbas jag av panik så vad har jag för val?