• Renni

BF september 2011

Hejsan!

Är det någon mer än jag som väntar barn i september 2011?

Jag plussade idag, detta blir vårt andra barn.
    Men tredje graviditeten ( förra slutade i missfall)

Skulle vara roligt att följas åt igenom alla graviditetskrämpor & funderingar =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 12:53
    {#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

1 sep Cornellia (första barnet)
    3 sep Rozensliv (andra barnet)
    6 Sep Renni (andra barnet)
    6 sep Givinglife (andra barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:14
    Länk till BF- Listan i en egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m56555018.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:45
    Här kommer en tråd för alla våra bebisar som kommit till världen!

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:46
    Bebistråden! (länken ovan fungerade ej)

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m60428932.html
  • Svar på tråden BF september 2011
  • Flisan79

Hallå alla expecters!

Mådde så psykiskt dåligt igår att jag ville hoppa från balkongen...typ..hade ju iofs bara brytit benen då vi bor på botten men i alla fall..

Idag mår jag istället toppen...hallå humörsvängningar Tungan ute

Inbillar mig att jag kände bebis igår..men tar det med ro, inte så kul att glädjas över eventuella tarmrörelser. Vi får se om det upprepas för då vet jag. Var iaf på rätt ställe och ganska tydligt, hela jag hoppade till och låg sen blick stilla för att känna mer men såklart så vaknade lillan just då så fick gå in och ge henne nappen.

En lite grose fråga men kan man ha svamp lixom bara utanpå. Alltså typ mellan blygisarna..kliar lite och blir som ett...örk...lager som man kan skrapa bort...sorry för er som redan mår illa.

• Flisan79
    Lattelower skrev 2011-02-15 10:30:13 följande:
    Du kan arbeta mindre före förlossningen utan att sänka din SGI

Du som är blivande mamma kan sluta arbeta eller minska din arbetstid inom sex månader före den beräknade förlossningen utan att din sjukpenninggrundande inkomst sänks.

Olika regler för olika dagar

De första 180 dagarna som föräldrapenningen betalas ut gäller speciella regler. För att du under de dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse. När Försäkringskassan bedömer om du uppfyller villkoret utgår vi från den tidpunkt som är mest fördelaktig för dig - den beräknade eller den faktiska födelsen. Uppfyller du inte villkoret får du ersättning på grundnivå med 180 kronor per dag.

läs mer på
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...
    Så himla lustigt för jag satt samtidigt som jag tog upp denna tråd och läste just detta på fk (dubbla fönster). Hade syrran på telen som frågade om just detta. Hon vill gå ner i tid men hade fått höra att man fick ut mycke mindre så läste upp detta för henna. Sa att kan hon hålla ut till mars (Hon har BF 1 sep) så borde det vara lugnt men bad henne ringa dem för säkerhets skull.
  • betula
    Flisan79 skrev 2011-02-15 12:18:53 följande:
    Hallå alla expecters!

Mådde så psykiskt dåligt igår att jag ville hoppa från balkongen...typ..hade ju iofs bara brytit benen då vi bor på botten men i alla fall..

Idag mår jag istället toppen...hallå humörsvängningar Tungan ute

Inbillar mig att jag kände bebis igår..men tar det med ro, inte så kul att glädjas över eventuella tarmrörelser. Vi får se om det upprepas för då vet jag. Var iaf på rätt ställe och ganska tydligt, hela jag hoppade till och låg sen blick stilla för att känna mer men såklart så vaknade lillan just då så fick gå in och ge henne nappen.

En lite grose fråga men kan man ha svamp lixom bara utanpå. Alltså typ mellan blygisarna..kliar lite och blir som ett...örk...lager som man kan skrapa bort...sorry för er som redan mår illa.
    Här är en till m humörsvägningar. Från att känna mig euforiskt lycklig kan jag bli superledsen och gråta utan att NÅGOT har hänt (jag behöver inte ens tappa nåt/söla/bränna maten eller nånting)

Och jag inbillade mig att jag kände min livmoder imorse innan jag gåt tupp o kissat (var meganödig). Men den var isf mkt högre upp än jag trodde den skulle vara nu (& som BM visade vid gynundersökningen, men då var jag inte så kissnödig). Kändes som en boll som typ låg mitt mellan naveln och "hårfästet", kan den vara där redan? Är i v 12 nu.

Imorgon är det UL och jag börjar bli riktigt nervös, tänk om allt inte står rätt till??
  • skomakarfrun

Flisan: jag brukar bara få svamp som kliar "utanpå" istället för att använda pevaryl brukar jag smörja in mig med olivolja, fick det tipset av en BM när jag hade problem förut. Har använt mig av det sen dess och det fungerar varje gång.

Idag har jag varit hos BM för provtagning, jag gjorde inte det på min inskrivning... Frågade henne när livmodern tog över försörjningen av fostret och gulekroppen tillbakabildas det visste hon inte... Undra vad hon gjorde under utbildningen, sånt får mig verkligen irriterad. Jag är oftast mycket påläst och vill ha svar på mina frågor som ibland kan vara lite väl vetenskapliga. Men det är så jag fungerar... Jag vill veta vad som sker på cellnivå, får väl gå till bibblan och låna nån facklitteratur och stilla min nyfikenhet. Irriterad hur som helst... Tid för RUL 6/4 underbart

• Shirley

Betula, det var säkert livmodern som stack upp. Min sticker upp jättemycket när jag ligger på rygg. Den både syns tydligt och känns.

• She is Me
    skomakarfrun skrev 2011-02-15 12:42:05 följande:
    Flisan: jag brukar bara få svamp som kliar "utanpå" istället för att använda pevaryl brukar jag smörja in mig med olivolja, fick det tipset av en BM när jag hade problem förut. Har använt mig av det sen dess och det fungerar varje gång.

Idag har jag varit hos BM för provtagning, jag gjorde inte det på min inskrivning... Frågade henne när livmodern tog över försörjningen av fostret och gulekroppen tillbakabildas det visste hon inte... Undra vad hon gjorde under utbildningen, sånt får mig verkligen irriterad. Jag är oftast mycket påläst och vill ha svar på mina frågor som ibland kan vara lite väl vetenskapliga. Men det är så jag fungerar... Jag vill veta vad som sker på cellnivå, får väl gå till bibblan och låna nån facklitteratur och stilla min nyfikenhet. Irriterad hur som helst... Tid för RUL 6/4 underbart
    tipsar om Lennart nillsons underbara bok!
    http://www.bokia.se/bok/9789174240344/ett-barn-blir-till-lennart-nilsson/ 
    Google is my friend ♥
  • She is Me

såg ett tips i metro om en gravid-mat app till iphonen, den kostade 7 kr men alla kostråden är samlade där på ett enkelt vis tydligen....

Google is my friend ♥
  • Shirley

Någongång under vecka 12 brukar dom säga att moderkakan tar över helt. Det är därför missfallsrisken minskar så mycket efter 12 fulla veckor, för då är allt på plats och ska "bara" vara på tillväxt.

• Vill bli fyra
    Nelia82 skrev 2011-02-15 08:47:50 följande:
    Jag har gått ner 2,5 kg på bara några dagar nu pga av allt kräkande, illamående och noll aptit. Vågen stod på 59,5 kg i morse, det är 1 kg mindre än det jag vägde som lägst innan jag blev gravid.

Usch, det känns inte bra. Någon mer som gått ner nu i början? Jag ska nog ringa bm och boka läkartid, det är nog dags för sjukskrivning tror jag...
    Under min förra graviditet gick jag ner sju sju kilo innan det vände. Jag hade dock betydligt mer än 59 kg att ta av... Ring och sjukskriv dig så du får vila ordentligt. Man kan inte jobba om man inte kan äta.
  • Vill bli fyra

Illa, jag mår illa *sjunger*. Skulle ha gått och tränat idag men får ställa in. Får ju inte i mig tillräckligt med mat som det är ändå så att försöka träna dessutom kan inte bli bra. Synd, för jag vill verkligen kunna hålla igång. Är överviktig och behöver all motion jag kan få. Men hälsan just nu går före. Och speciellt när det är ett barn inblandat. Hoppas att illamåendet inte håller i sig för länge bara.

Svar på tråden BF september 2011