• Renni

BF september 2011

Hejsan!

Är det någon mer än jag som väntar barn i september 2011?

Jag plussade idag, detta blir vårt andra barn.
    Men tredje graviditeten ( förra slutade i missfall)

Skulle vara roligt att följas åt igenom alla graviditetskrämpor & funderingar =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 12:53
    {#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

1 sep Cornellia (första barnet)
    3 sep Rozensliv (andra barnet)
    6 Sep Renni (andra barnet)
    6 sep Givinglife (andra barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:14
    Länk till BF- Listan i en egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m56555018.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:45
    Här kommer en tråd för alla våra bebisar som kommit till världen!

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:46
    Bebistråden! (länken ovan fungerade ej)

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m60428932.html
  • Svar på tråden BF september 2011
  • kantarellkisse
    She is Me skrev 2011-02-14 22:07:38 följande:
    SannaMac: fp påverkas inte av att du är sjukskriven. Var rädd om dig!
    Tyvärr jo. Det är bara de sista 6 månaderna innan BF som det inte påverkar om den blivande mamman går ned i tid.
  • Nelia82

Jag har gått ner 2,5 kg på bara några dagar nu pga av allt kräkande, illamående och noll aptit. Vågen stod på 59,5 kg i morse, det är 1 kg mindre än det jag vägde som lägst innan jag blev gravid.

Usch, det känns inte bra. Någon mer som gått ner nu i början? Jag ska nog ringa bm och boka läkartid, det är nog dags för sjukskrivning tror jag...

Stay Strong Bönan
  • She is Me
    kantarellkisse skrev 2011-02-15 08:16:13 följande:
    Tyvärr jo. Det är bara de sista 6 månaderna innan BF som det inte påverkar om den blivande mamman går ned i tid.
    Det är väl en annan sak, om man går ner i tid. SGI och FP påverkas inte om man blir sjukskriven. För SGI och FP beräknas på förväntad inkomst. 
    Google is my friend ♥
  • Lattelower
    She is Me skrev 2011-02-15 09:06:42 följande:
    Det är väl en annan sak, om man går ner i tid. SGI och FP påverkas inte om man blir sjukskriven. För SGI och FP beräknas på förväntad inkomst. 
    Du kan arbeta mindre före förlossningen utan att sänka din SGI

Du som är blivande mamma kan sluta arbeta eller minska din arbetstid inom sex månader före den beräknade förlossningen utan att din sjukpenninggrundande inkomst sänks.

Olika regler för olika dagar

De första 180 dagarna som föräldrapenningen betalas ut gäller speciella regler. För att du under de dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse. När Försäkringskassan bedömer om du uppfyller villkoret utgår vi från den tidpunkt som är mest fördelaktig för dig - den beräknade eller den faktiska födelsen. Uppfyller du inte villkoret får du ersättning på grundnivå med 180 kronor per dag.

läs mer på
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst
  • She is Me
    Lattelower skrev 2011-02-15 10:30:13 följande:
    Du kan arbeta mindre före förlossningen utan att sänka din SGI

Du som är blivande mamma kan sluta arbeta eller minska din arbetstid inom sex månader före den beräknade förlossningen utan att din sjukpenninggrundande inkomst sänks.

Olika regler för olika dagar

De första 180 dagarna som föräldrapenningen betalas ut gäller speciella regler. För att du under de dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse. När Försäkringskassan bedömer om du uppfyller villkoret utgår vi från den tidpunkt som är mest fördelaktig för dig - den beräknade eller den faktiska födelsen. Uppfyller du inte villkoret får du ersättning på grundnivå med 180 kronor per dag.

läs mer på
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...
    jo men det var inte det jag syftade på från början   SannaMac sa att hon inte ville sjukskriva sig för att hon mådde dåligt,och inte ville få lägre FP (om jag uppfattade henne rätt)  och jag skrev  till henne att om man blir sjuk så påverkar det inte ens SGI el FP. Sen var det någon annan som började skriva om gå ner i tid, och det var inte det jag skrev om helt enkelt....
    Google is my friend ♥
  • Lindan1

Jag har också BF september 2011, barn nr 2 =) Grattis till er andra =)

• Lattelower
    Lindan1 skrev 2011-02-15 10:38:12 följande:
    Jag har också BF september 2011, barn nr 2 =) Grattis till er andra =)
    åh det blir väldigt tätt på mellan dina två då ?! Grattis !!
  • NornaB

Usch, nu kommer lite gnällande från mig!! 

Är så sjukt trött! Trodde det hade vänt i mitten av förra veckan men nu i helgen har det varit hemskt! I söndags somnade jag halv sju på soffan och sov till halv sex dåde va dags att gå upp och jobba på måndagen.... Hoppas,hoppas jag blir pigg snart igen! Är glad att jg inte mår ila alls och tänker på er stakare som gör det!!

Rasmus 010318 Isac 040224 Max 060106
Svar på tråden BF september 2011