• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Anonym

Ni med IQ över 126 - Vilken MBTI-personlighetstyp är ni?
    Nu vill jag inte gå in på en debatt kring MBTI, utan är mest intresserad av vilken personlighetstyp som dominerar bland de med hög IQ.

Själv är jag INTJ och får '126 eller mer' på mensas test.

similarminds.com/global-med.html

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-10 17:23:19 följande:
    Ni som skriver att ni ser lösningar på situationer som andra ser som problem och etc, vad kan det vara för situationer ni pratar om? Skulle jättegärna få konkreta exempel, för jag fattar inte riktigt :)
    Det är lite svårt att förklara eftersom man själv ofta inte ser problemet, men man kanske kan likna det med att lösa sudoku. Medan du själv bara fyller i siffrorna så sitter din kompis och får räkna fram var alla siffror skall vara genom att prova sig fram till rätt lösning.
  • Anonym
    FIame skrev 2011-01-10 17:23:31 följande:
    Har bra med IQ, men sen har jag fotografiskt minne; ett excellent bildminne som inte tycks påverkas av tiden och jag minns extremt mycket. Har minne sedan runt 6 månaders ålder. Skulle inte gissa på att det är många människor som minns bilder så bra som jag <1/100, det blir i vissa sociala sammanhang lite jobbigt. Andra minns väldigt dåligt och jag minns allt. Nostalgiskt och ensamt många gånger (när jag tänker tillbaka på mina goa avlidna föräldrar) och även i synnerhet när man är i relation och partnern inte minns vad vi gjorde.
    thihi.. har träffat på många karlar som påstått att jag glömt saker..haha.. det är snarare så att de helt sonika glömt att berätta.. förlåt..
  • Anonym (sM4rTz0r)
    Anonym skrev 2011-01-10 17:39:13 följande:
    Nu vill jag inte gå in på en debatt kring MBTI, utan är mest intresserad av vilken personlighetstyp som dominerar bland de med hög IQ.

ISFJ
  • Anonym (139)
    Anonym skrev 2011-01-10 17:39:13 följande:

ENTP när jag gjorde nu
    ENFP när jag gjorde det en annan gång

jag har dock aldrig upplevt något av det TS beskriver. kanske ännu mer intressant att fundera över dominant MBTI hos de som känner igen sig?
  • ius lexis

Hej Ts! Nej du är inte ensam, jag känner igen mej helt klart. och ligger kring 140. Jag har nog löst det genom att inte ta så mycket plats i sociala sammanhang eller dumma ner mej, för det känns som jag är en alien för omgivningen i mitt resonemang och även om nu någon gång folk skulle förstå mej så blir det lixom alldeles tyst efter jag pratat, med en konstig spänning. Tror att min omgivning inte vill att jag ska vara någom som kan tänka alls... lite överdrivet ;)
    Mitt utseénde och mimik gör nog lite oxå. Då inte nödvändigtvis ett attraktivt utseende för bulliga kinder , stora ögon och pinnig kropp strålar inte direkt pondus.

• cotton

Jag har hög IQ men känner vare sig att behov eller riktiga tillfällen finns att redogöra för den. Känner mig heller inte annorlunda eller speciell. IQ är bara en liten del av det som skapar en intressant personlighet.

• Anonym (Trullerullan)

Jag har gjort MENSAs riktiga test (och en del andra) och jag tyckte mest att det berättade för mig nåt som jag behövde veta, nämligen att faktiskt inte alla kan förstå eller lära sig på det sätt som jag gör. I skolan trodde jag mest att de var lata och saknade motivation.

Bland andra begåvade människor som är snabba i huvet och konversationen trivs jag och de har vanligen inga större problem med mina tankehopp.

Man måste hitta sina människor bara, så blir man lycklig. Våga vägra dumb down.

Universitetet och tillvaron runt en teknisk högskola gjorde mig till en lycklig människa, innan dess var livet miserabelt.

• Anonym (Trullerullan)
    Trust me skrev 2011-01-10 14:01:38 följande:

Jo det är man. Typ översta 5%.

Det de flesta undrar är vad intelligensen gör för skillnad. Säg att du tillhör de 5% längsta då kommer ditt huvud synas i varje folksamling. Någon så uppenbart påtaglig egenskap finns inte i intelligens.

Oavsett om man har låg, genomsnittlig eller hög intelligens så måste man bete sig socialt smidigt om man vill ha en resa genom livet utan för många törnar. Hög intelligens borde ge möjlighet att se detta samband men inte nödvändigtvis förmågan att genomföra det som behövs. Högintelligenta som gnäller över att de inte är förstådda är som basketspelare som gnäller över att standardbilar är små.

Inte riktigt så enkelt. Föreställ dig att du går i särskola ett läsår i högstadiet. Tror du att du skulle tycka det var givande eller frustrerande? Så kan det kännas emellanåt för de som är riktigt begåvade, i en vanlig skola.

Motsvarigheten i basketexemplet vore att någon bestämmer att eftersom de andra i klassen har dåligt bollsinne så är det inte lönt att ha basket på idrotten, de får bara öva på att rulla bollen på marken istället.

Normalt undervisningstempo är fruktansvärt tråkigt, jag har pluggat upp till dubbel heltid eller och jobbat heltid samtidigt under flera år. Och jag är inte ens extremt begåvad så det måste vara fruktansvärt för de med eidetiskt minne.
  • Anonym (Klokis)
    Anonym skrev 2011-01-10 17:10:34 följande:
    Jag har väl inte jättehög IQ men i alla fall något över genomsnittet. Jag kan till viss del känna igen mig i TS problem. Framför allt det här att man tänker annorlunda, när andra ser ett problem så har jag redan lösning och konsekvensbeskrivning klar inne i huvudet. Men det är ju något man får lära sig att leva med. Har genom åren lärt mig att det sällan är någon idé att servera färdiga lösningar, då blir folk bara irriterade. Oftast blir det som jag hade tänkt ändå i slutändan. Det tar bara lite längre tid.
    Träna på klokheten och inse det goda i att folk mår bättre och utvecklas mer om de får komma på lösningar på egen hand, även om du tycker det går långsamt och redan hade samma svar. Du kan försöka lära dig att ställa frågor som när personen svarar ger mervärde åt funderingen. Det är oftast mer tillfredställande.

Det är så psykologer jobbar och det är ett väldigt mänskligt och validerande sätt att bemöta människor, även när problemen inte är av själslig karaktär...

Lycka till smartis Tomte
Svar på tråden Högt IQ.