Anonym (O) skrev 2011-01-21 23:07:11 följande:
Jag har tänkt på en sak som är viktig för mig. Det är så att min son som är ett och ett halvt verkar vara ovanligt smart vad det gäller problemlösning / logik. Jag började se det redan när han var runt 10 månader. Det var då han första gången filurade ut hur man öppnar barngrinden. Andra barn ruskar oftast bara lite i den och sedan ger de upp. Erik satt och tittade länge och petade sedan målmedvetet till på haspen så att den gick upp. Liknade saker har hänt flera gånger. Idag när jag hämtade honom på förskolan sa pedagogen att hon reagerat på att han är ovaligt intelligent.
Nu vet jag inte hur jag ska agera. Jag vill så klart ta vara på hans gåva, men samtidigt vill jag inte pressa honom till att tro att livet handlar om att prestera. För det gör det ju inte. Gör man mycket problemlösningssaker, eller "studerar" mycket finns ju en risk att han tror att det är sådant som räknas här i livet.
Någon här som har tips på böcker att läsa, filmer att se eller sådant?
Jag har tyvärr inga bra tips, vill bara att du kommer ihåg att även om han är ovanligt smart nu betyder det inte att han kommer att vara det hela livet. Många "begåvade" barn kommer liksom ikapp sig själva, och blir mer genomsnittliga som vuxna.
Men det är klart du ska försöka ta vara på att det är en smart liten kille, och jag säger ju absolut inte att det är så för ALLA barn som är smarta. Du kanske kan googla lite på "gifted children" och se om du hittar nåt?