• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • John D
    Anonym (IQ Fiskpinne) skrev 2011-01-10 13:53:06 följande:
    Jag har IQ på närmare 160
    Oj, det var inte illa. Vilka test har du gjort?
  • Trust me
    John D skrev 2011-01-10 13:43:19 följande:
    Jag har själv högt IQ, ungefär i samma klass som dig lite beroende på vilka test man går efter, men har aldrig sett det som ett problem.
    Visst kan jag ibland bli lite frustrerad när många inte direkt förstår saker som för mig är fullkomligt logiska, och visst blir jag ibland irriterad på att folk kan vara lite korkade, men det är knappast något jag lider av eller ser som ett problem.
    Så jävla mycket smartare än gemene man är man inte om man har 140 i IQ.

Jo det är man. Typ översta 5%.

Det de flesta undrar är vad intelligensen gör för skillnad. Säg att du tillhör de 5% längsta då kommer ditt huvud synas i varje folksamling. Någon så uppenbart påtaglig egenskap finns inte i intelligens.

Oavsett om man har låg, genomsnittlig eller hög intelligens så måste man bete sig socialt smidigt om man vill ha en resa genom livet utan för många törnar. Hög intelligens borde ge möjlighet att se detta samband men inte nödvändigtvis förmågan att genomföra det som behövs. Högintelligenta som gnäller över att de inte är förstådda är som basketspelare som gnäller över att standardbilar är små.

• Candra
    Trust me skrev 2011-01-10 14:01:38 följande:

Det de flesta undrar är vad intelligensen gör för skillnad. Säg att du tillhör de 5% längsta då kommer ditt huvud synas i varje folksamling. Någon så uppenbart påtaglig egenskap finns inte i intelligens.

Oavsett om man har låg, genomsnittlig eller hög intelligens så måste man bete sig socialt smidigt om man vill ha en resa genom livet utan för många törnar. Hög intelligens borde ge möjlighet att se detta samband men inte nödvändigtvis förmågan att genomföra det som behövs. Högintelligenta som gnäller över att de inte är förstådda är som basketspelare som gnäller över att standardbilar är små.

ASG! Tack för den liknelsen! Den snor jag direkt
  • Skarpa

Jag har högt IQ, men har aldrig mätt så jag vet exakt var jag ligger. Som jag ser det, är det en egenskap som naturligtvis påverkar hur jag ser på världen och mina medmänniskor, men det gör också många andra av mina egenskaper (jag är t.ex. pessimist, har låg självkänsla osv.) Det är upp till mig att hantera de egenskaper jag har, så att jag fungerar på det sätt jag önskar i samspel med andra människor.

Alla egenskaper kan väl passa mer eller mindre bra i olika sammanhang, och därmed föra med sig både frustration och glädje. Jag känner mig inte konstigare för att jag har högt IQ, än jag gör pga någon annan egenskap jag har. Däremot har jag såklart haft lättare på många sätt när det gäller skolarbete, men återigen har andra egenskaper gjort att jag haft det svårare på andra områden.

Mitt bästa råd är nog att inte haka upp sig på en enda egenskap och ge den mer betydelse än den faktiskt har.

• Anonym (IQ Fiskpinne)
    John D skrev 2011-01-10 13:59:06 följande:
    Oj, det var inte illa. Vilka test har du gjort?
    Detta gjordes via parnpsyk för många år sedan. Jag vet tyvär inte just vad den "diagnostiken" heter, men jag minns att det tog flera dagar och att jag tyckte det var en läskig upplevelse.
    Testet gjordes alltså i omgångar och gjordes för att skolan ville ha papper på att jag var för dum för att gå där. 
    Det fungerade inte som planerat.

• John D
    Trust me skrev 2011-01-10 14:01:38 följande:

Givetvis är man intelligentare, det jag menade var att 140 i IQ inte borde vara ett stort problem.
    I vardagssituationer är 140 i IQ inte någon stor fördel överhuvudtaget då det är väldigt sällan en människa utnyttjar sin fulla kapacitet i vardagen.
    Om TS har väldigt svårt att "passa in" tror jag faktiskt att det beror mer på hennes personlighet än hennes intelligensnivå.
  • Candra
    Anonym (IQ Fiskpinne) skrev 2011-01-10 14:04:58 följande:
    Detta gjordes via parnpsyk för många år sedan. Jag vet tyvär inte just vad den "diagnostiken" heter, men jag minns att det tog flera dagar och att jag tyckte det var en läskig upplevelse.
    Testet gjordes alltså i omgångar och gjordes för att skolan ville ha papper på att jag var för dum för att gå där. 

• John D
    Anonym (IQ Fiskpinne) skrev 2011-01-10 14:04:58 följande:

Du har inte funderat på att ta något seriöst test igen? 160 är väldigt högt, inte många i Sverige som kommer upp i det.
    Är du så intelligent ska du vara stolt över det! Menar givetvis inte att du ska springa runt och skryta eller rama in testresultatet och sätta upp på väggen eller något, men jag ogillar verkligen när folk med riktigt bra talanger gömmer undan det och bara försöker vara "som alla andra".
  • Magda40
    Anonym (IQ Fiskpinne) skrev 2011-01-10 13:53:06 följande:
    Jag har IQ på närmare 160, det märks på många sätt i min vardag och har alltid gjort. 
    Speciellt när det kommer till min arbets/inlärningsförmåga. 
    Jag berättar det inte för folk, jag har tidigare blivit otroligt hånad för det. 
    Men jag håller med Candra, IQ är ingenting ifall man inte utnyttjar det på bästa sätt och ser till att utveckla det.
    Det är ju som att ha en förutsättning för en förmåga, så att säga.

I övrigt har jag alltid varit ganska eccentrisk, rastlös, en "outsider" helt enkelt. 

När det gäller tankebanor TS, så är det i inte din IQ tror jag som ställer till det,
    utan helt enkelt det faktum att du är en individ i en värld med många.
    Vi är alltid främligar för varandra,
    och det är nog där främlingskapet grundar sig.
    Bra svar där. Själv är jag 150+ och skulle aldrig få för mig att berätta det för någon. Varför skulle jag göra det? Skapar bara konstig stämning och frågor kring varför man BERÄTTAR, snarare än att någon blir förolämpad etc.

Använd förmågan till något bra. Skaffa dig en bra utbildning om du också har förmåga till koncentration. Själv är jag väldigt splittrad men har lyckats ta mig igenom åratal av höskolestudier där jag förstått och lärt mig massor men har kämptat med just koncentration och fokus istället.

Och som IQ Fiskpinne skriver; vi är alla olika/främlingar och konstiga tankar hos folk finns det nog gott om, oavsettt IQ...
  • Anonym (doktor)

Jag har väl däromkring tror jag, bara testat på mensas hemsida, aldrig velat göra riktigt test, inte så intresserad av min IQ. Men då jag läst till civilingenjör och doktorerat utanpå det så har jag absolut haft nytta av det, tror nog många runt mig då haft samma nivåer. Jag tycker det är kul med kunskap och älskar allt kring naturvetenskap. Just nu lär jag mig massor om arbetsmiljölagar i flera europeiska länder och det kan vara ganska trångt i huvudet. Sedan skall jag in med en massa talutveckling då jag har en dotter med utvecklingsstörning. Önskar ibland jag kunde mixa mina barn så jag skulle få två normalbegåvade då andra barnet är nog så intelligent. Var lite fundersam där ett tag på det där med särbegåvade barn, om han passade in där, men han passade in mycket mer på högpresterande barn (hittade test på mensas hemsida) och han har lätt för skolan men trivs och är social.

Så, ts, har du alltid kännt dig udda, även som barn, strulig i skolan men kunnat allt? Då kanske du var ett särbegåvat barn.

Svar på tråden Högt IQ.