• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Buffy26

skrev fel, gjorde testet, hade 140+ så oj då e man smart...

• Anonym

Med ett dokumenterat IQ på 225 vid tre års ålder har jag varit understimulerad i hela mitt liv. Detsamma gäller mitt barn. Problemet är att Sverige är medelmåttornas paradis där alla som avviker från normen ses med oblida ögon. Så man får anpassa sig eller flytta, välj själv.

• Anonym

Jag förstår dig TS. Jag fick 194 på Catellskalan. Gjordes under studietiden på universitetet efter påtryckningar från en professor. Jag får alltid pikar om att jag har det så lätt för mig och att jag får så mycket gratis. Jag anser mig inte vara särskilt intelligent, men jag har klart lättare att tänka logiskt och jag har det klart lättare med siffror. Däremot är jag riktigt usel på att hantera relationer med människor. Jag förstår mig helt enkelt inte på dem. Eller jag har svårt att förstå dem flesta i alla fall. Det leder ofta till att jag själv planterar ett utanförskap och jag känner såklart att jag inte passar in, men jag tror inte att det har med min intelligensnivå att göra.

• hedmanpazio
    Anonym skrev 2011-01-11 12:40:27 följande:
    Med ett dokumenterat IQ på 225 vid tre års ålder har jag varit understimulerad i hela mitt liv. Detsamma gäller mitt barn. Problemet är att Sverige är medelmåttornas paradis där alla som avviker från normen ses med oblida ögon. Så man får anpassa sig eller flytta, välj själv.
    Skrattande
  • Lavish

Har ingen aning om vad jag har för IQ, är inte speciellt intresserad av att veta heller. "konstiga tankebanor" lider nog de flesta av... Är du säker på att du inte bara fått för dig att du är konstig för att du nu vet att du har ett högre IQ än genomsnittet?

• kaffekatten

Vet inte om det redan stått i tråden, men mensa är en förening för människor med högt IQ. Där beskrivs bla hur det är att växa upp som särbegåvat barn. Mycket av det stämde in på mig när jag var liten, bla det med utanförskapet, som är vanligt. Googlar man på det finns det massor av info. Utomlands finns tom särskilda skolor för detta.

Jag har många arbetskamrater som har höga IQ, är kvantfysiker mm. Jättetrevliga! 

Det är bara att härda ut och "välja" sitt umgänge så det blir lite roligare

lycka till!!! 

• Lavish
    Anonym skrev 2011-01-11 12:44:03 följande:
    Jag förstår dig TS. Jag fick 194 på Catellskalan. Gjordes under studietiden på universitetet efter påtryckningar från en professor. Jag får alltid pikar om att jag har det så lätt för mig och att jag får så mycket gratis. Jag anser mig inte vara särskilt intelligent, men jag har klart lättare att tänka logiskt och jag har det klart lättare med siffror. Däremot är jag riktigt usel på att hantera relationer med människor. Jag förstår mig helt enkelt inte på dem. Eller jag har svårt att förstå dem flesta i alla fall. Det leder ofta till att jag själv planterar ett utanförskap och jag känner såklart att jag inte passar in, men jag tror inte att det har med min intelligensnivå att göra.
    Aspergers?
  • Missimo84

Har bara gjort ett iqtest hos bup när jag var 16, vilket visade att jag hade ett iq på över "normala".
    Men det är inget jag behöver skrika ut ibland min omgivning ir.
    Många gånger kan man tjäna på att vara tyst och faktiskt låta andra personer spåna och komma fram till sina egna slutsatser utan att berätta svaret för dem.
    Använd din "gåva" med förnuft, visserligen har du ett försprång när det kommer till vissa saker, men det är inget du behöver berätta om. Folk kan tycka det är väldigt provocerande att någon har en uppenbart större mental förmåga, precis som det är störande med någon som är rik, ser bra ut, är framgångsrik, eller har ny bil.

• hedmanpazio
    John D skrev 2011-01-11 12:15:49 följande:
    Jag ansågs "problematisk" i skolan. Några lärare tyckte jag var "asocial och arrogant" och ville försöka få mig diagnostiserad med ADHD och diverse koncentrationsstörningar, något som inte alls stämde då jag aldrig varit ens i närheten av hyperaktiv och aldrig haft några problem med koncentrationen. Psykologerna såg dock igenom det rätt snabbt och konstaterade att jag bara var understimulerad.
    Berättar ju om vilken kompetens det finns för psykisk ohälsa, social problematik och individuella förutsättningar hos elever i skolan idag. Och ändå vill de inte låta psykologer komma och undervisa dem... hmmmmmmm
  • Ecthalia

Var kollar man sitt iq utan att måsta betala för det eller bli medlem på någon sida? hittar inte något som verkar vettigt

Svar på tråden Högt IQ.