John D skrev 2011-01-10 16:33:33 följande:
Personer med onormalt hög IQ har ofta svårt med den sociala kompetensen, precis som du skriver.
Om man tex pratar om väder och vind så är det för dom fullkomligt logiskt att diskutera även klimatförändringar eftersom det är relaterade ämnen, och förstår inte varför "vanligt" folk inte förstår det.
Det handlar egentligen inte om att filtrera information, det handlar om att personer med hög IQ omedvetet gör kopplingar och associationer som andra inte gör, och eftersom det för dom sker helt transparent och undermedvetet så förstår dom inte att varför andra inte hänger med på deras svängar.
Utan att gå in på sk mätbara poäng så är det ett stort problem som jag själv har i sociala sammanhang. Har försökt att arbeta på det, men insett att jag får lära mig att leva med mig själv även om det inbegriper en väldigt snäv vänkrets. Jag har svårt att umgås o bara ta en fika-även om jag skulle vilja klara av det, men jag snackar alldeles för mycket o om för mycket olika saker för att folk ska stå ut med mig. En väninna till mig brukar lika mig med en hund som ser en ekorre. Blir jag distraherad så byter jag samtalsämne för att en halvtimme senare fortsätta där jag var precis innan jag drabbades av "Ekorren".
Jag vet inte om det går att träna sig på att funka bättre i vissa sociala sammanhang-om det finns en kurs så vill jag gå den-för så här får jag tamigtusan inga vänner..