• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Anonym (sM4rTz0r)
    Anonym skrev 2011-01-10 15:03:30 följande:
    De flesta IQ-tester är ifrågasatta, då de enligt kritikerna inte säger något om en persons kreativa fantasi, ledarskapsförmåga, sociala sensibilitet, kommunikationsförmåga, konstnärliga eller musikaliska förmåga, anlag för teknik och mekanik eller praktisk förmåga. De ger endast endast ett bra mått på korttidsminnet, ordförrådet och spatial resonemangsförmåga.

En del forskare menar att IQ-tester är de mest trovärdiga metoderna som kan säga om ett barn har en akademisk begåvning. Helt klart är att personer med högt IQ-testresultat uppfattar, granskar, mottar och svarar på information snabbare än de som har lägre resultat.

Men att ha ett högt IQ behöver dock inte innebära en garanti för ett framgångsrikt liv. Därför ska man vara noga med att inte blanda ihop IQ med intelligens, påpekar många forskare. Vissa kritiker menar att IQ-tester inte alls mäter intelligens utan snarare en speciell skicklighet som är fastställd av dem som utvecklar dessa tester. IQ är bara ett mått på en persons förmåga att använda en viss del av sin intelligens för att lösa vissa slags logiska problem.

IQ-testet mäter inte alls intelligens utan snarare en skicklighet som är fastställd av dem som utvecklat testet. Dessa forskare menar att IQ bara är ett mått på en persons förmåga att använda en viss del av sin intelligens för att lösa logiska problem.

Mensa har som medlemskrav att man på ett IQ-test ska ha uppnått en IQ som motsvarar de översta 2 % av befolkningen. Detta motsvarar en IQ över 131. Det finns även andra föreningar som har mycket högre krav. Här följer en lista: Namn: IQ poäng Andel av befolkningen som platsar Mensa 131+ 2 på 100 Triple Nine Society (TNS) 148+ 1 på 1000 Mega Society 172+ 1 på 1 miljon Giga society 196+ 1 på en miljard

Problemet med alla dessa föreningar är att en sån hög intelligens INTE går att mäta. Det finns flera anledningar till detta, den kanske mest uppebara är att om man ska göra ett test för att hitta den person som är smartast av en miljon människor, då måste man först normalisera iq testet på en miljon människor! Bara att hitta så många männinskor som under samma förutsättnigar för göra det testet är en omöjlighet! Skulle det dessutom råka vara så att fler än en person som får maxpoäng på testet så innebär det att testet inte har förmåga att mäta en sån hög iq. Och OM det skulle vara så, hur vet man att det inte skedde med ren tur? Har inte alla någon gång chansat på ett prov och fått fler rätt än vad de egentligen skulle ha fått... Detta är enkel matematik, något som man kan tycka att medlemmarna i en iq förening för människor med iq över 172 borde förstå... (I verkligheten så har iq test enbart en förmåga att statistisk säkerställa IQ upp till strax över 130, dvs. alla föreningar över mensa är inte så smarta...)
    Men WTF, det är inte musikalisk förmåga eller ledarskapsförmåga eller social kompetens osv. som progressiva matriser syftar till att mäta, utan de mäter just intelligens. Musikalisk förmåga är inte intelligens.
    Det verkar ibland som om människor tror att intelligens betyder hur duktig en person är överlag på olika saker, men intelligens är alltså förmågan att tänka abstrakt, lösa problem, se samband, vrida på objekt i huvudet osv. Du kan vara retarderad och en fena på att måla. Det betyder inte att du är intelligent.
    Att ha hög IQ och att vara intelligent är per definition samma sak. IQ är nämligen ett mått på intelligens.
  • Anonym
    Anonym (sM4rTz0r) skrev 2011-01-10 15:16:52 följande:
    Men WTF, det är inte musikalisk förmåga eller ledarskapsförmåga eller social kompetens osv. som progressiva matriser syftar till att mäta, utan de mäter just intelligens. Musikalisk förmåga är inte intelligens.
    Det verkar ibland som om människor tror att intelligens betyder hur duktig en person är överlag på olika saker, men intelligens är alltså förmågan att tänka abstrakt, lösa problem, se samband, vrida på objekt i huvudet osv. Du kan vara retarderad och en fena på att måla. Det betyder inte att du är intelligent.
    Att ha hög IQ och att vara intelligent är per definition samma sak. IQ är nämligen ett mått på intelligens.
    Flera ledande forskare ifråga­sätter nu det traditionella IQ-testet och menar att det inte ger en rättvisande bild av hur klipsk man är. Det testar bara en del av intelligensen, och dessa forskare vill modernisera IQ-testet.

Hög IQ har varit lika med hög intelligens ända sedan det första IQ-testet skapades för över hundra år sedan. Svaret på frågan om hur man mäter intelligens har nästan varit som skrivet i sten, men flera forskare hävdar nu att man inte ska blanda ihop IQ med intelligens.
  • Trust me
    Anonym skrev 2011-01-10 15:31:23 följande:
    Flera ledande forskare ifråga­sätter nu det traditionella IQ-testet och menar att det inte ger en rättvisande bild av hur klipsk man är. Det testar bara en del av intelligensen, och dessa forskare vill modernisera IQ-testet.

Hög IQ har varit lika med hög intelligens ända sedan det första IQ-testet skapades för över hundra år sedan. Svaret på frågan om hur man mäter intelligens har nästan varit som skrivet i sten, men flera forskare hävdar nu att man inte ska blanda ihop IQ med intelligens.
    Eller så kallar vi äpplen för äpplen.

I dagligt tal är intelligens detsamma som IQ. IQ mäter vi med IQ-test. Vill nu vissa forskare säga att intelligens är något utöver vad man mäter genom IQ-test så får de gärna göra det men då lämpligen kalla det för något snarlikt men inte samma.

Problemet med IQ är fortfarande att det bara är något man mäter i ett IQ-test. Spatial förmåga är jättebra men numera har vi 3-D CAD så den har inte så enormt stor tillämpning idag.
  • John D

Huruvida IQ-test är tillförlitiga eller inte beror nog på hur man definierar intelligens.

Givetvis visar inte IQ-test huruvida en person är musikaliskt begåvad eller praktiskt lagd, eftersom det inte har ett dugg med intelligens att göra. Inte heller behöver hög IQ betyda att man är akademiskt begåvad, och det behöver definitivt inte betyda att man får ett framgångsrikt liv.
    Jag tror dom "forskare" du refererar till antagligen bara har fått dåliga poäng på ett IQ-test och därför försöker få det att verka som om dom skulle vara felaktiga, eftersom dom tror att deras låga poäng på något vis skulle betyda att dom är sämre forskare.

Hög intelligens är just bara det, hög intelligens. Det har ingenting att göra med framgång, akademisk begåvning, musikalisk begåvning, social kompetens, tekniskt kunnande eller hur praktisk man är.

• Anonym

Att vara annorlunda är alltid jobbigt men det handlar ju främst om vilken förmåga man har att anpassa sig och passa in rent socialt.
    En intagen på anstalten där jag jobbar har högt IQ och pratar gärna om det högt och brett (vet att det stämmer). Snacka om att inte kunna utnyttja sina resurser. I den miljön blir det ju bara skrattretande...

• Anonym
    TimesAreAChangin skrev 2011-01-10 13:33:42 följande:
    Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.
    Varför går man runt och säger vad man har i IQ? Har jag så lågt att jag inte förstår något sånt..Nej, det tror jag inte. Det är väl bara att låta bli att säga något om det. Det blir nog lite lättare att bara vara dig själv då.
  • John D
    Anonym skrev 2011-01-10 16:14:47 följande:
    Varför går man runt och säger vad man har i IQ? Har jag så lågt att jag inte förstår något sånt..Nej, det tror jag inte. Det är väl bara att låta bli att säga något om det. Det blir nog lite lättare att bara vara dig själv då.
    Jag har högt IQ och jag förstår det inte heller, så det har nog ingenting med IQ att göra.

Det skulle aldrig falla mig in att spontant bara berätta för folk att jag har högt IQ, varför skulle dom bry sig om det?
  • Heisan

Jag läste en artikel, o nej jag minns inte exakt var så jag kan inte ange källa.  Där stod det att människor med högre sk IQ än medeltalet ofta saknade förmågan att filtrera information. Detta kan ju medföra många saker, mental stress o svårigheter i det sociala livet eftersom många människor inte förstår varför man t ex inte klarar av att prata om väder o vind utan att dra in klimatförändingar o andra saker(Obs exempel)
    Viss psykisk ohälsa är tydligen ganska så vanligt.

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • John D
    Heisan skrev 2011-01-10 16:27:54 följande:
    Jag läste en artikel, o nej jag minns inte exakt var så jag kan inte ange källa.  Där stod det att människor med högre sk IQ än medeltalet ofta saknade förmågan att filtrera information. Detta kan ju medföra många saker, mental stress o svårigheter i det sociala livet eftersom många människor inte förstår varför man t ex inte klarar av att prata om väder o vind utan att dra in klimatförändingar o andra saker(Obs exempel)
    Viss psykisk ohälsa är tydligen ganska så vanligt.
    Personer med onormalt hög IQ har ofta svårt med den sociala kompetensen, precis som du skriver.
    Om man tex pratar om väder och vind så är det för dom fullkomligt logiskt att diskutera även klimatförändringar eftersom det är relaterade ämnen, och förstår inte varför "vanligt" folk inte förstår det.

Det handlar egentligen inte om att filtrera information, det handlar om att personer med hög IQ omedvetet gör kopplingar och associationer som andra inte gör, och eftersom det för dom sker helt transparent och undermedvetet så förstår dom inte att varför andra inte hänger med på deras svängar.
  • Anonym

Jag har lite över normal intelligens men har väldigt ojämn begåvningsprofil. Verbalförmåga hade jag bara några fel på och ett annat deltest hade jag alla rätt på, på snabbaste tiden. Men på övriga test gick det väldigt dåligt istället. Har mått fruktansvärt dåligt i mitt liv. Och delvis är det pga min verbala förmåga. Jag ser detta på min dotter. Som använder ord för vuxna och hur det påverkar henne eller rättare sagt det är inte hennes verbala förmåga som påverkar utan det är omgivningens reaktioner. Tex vi var på badhuset när hon var nyss fyllda 3 år, hon är väldigt lång för det första och dessutom lärde hon sig simma strax innan hon fyllde 3. Det kom fram en tjej i 5 års ålder och pratade och började leka med min dotter på i stort sätt samma nivå. Men min dotter har alltid varit extrem med att stoppa allt i munnen så hon började göra detta och då sa jag till henne. Vilket resulterade i att flickans pappa frågade hur gammal hon var. Jag svarade och pappan och flickan bara tittade på oss och vände sig om och flickan lekte inte mera med min tjej. Samma sak på dagis, enligt personalen är det även anledningen till att hon blev så svårt biten av en tjej. För att min tjej drev henne till vansinne med ord och bet henne. Socialt mötts hon av svårigheter hela tiden. Det är svårt att förklara om ni inte varit i våran sits. Men det sätt jag förklarat på är det bästa sättet att förklara.

Alla ni som har sagt en siffra, hur har ni fått veta det. För det är endast genom psykologtester man kan få veta. Det tester man utför via internet är oftast bara lurendrejeri.

Svar på tråden Högt IQ.