• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • randigadamen
    Anonym (^_^) skrev 2011-01-11 00:08:25 följande:
    Jag har, och det har gjort att jag under hela grundskolan +  gymnasiet aldrig pluggade, för det behövdes inte. Det behövs fortfarande oftast inte (jag går en svår uniutbildning) men de gånger det behövs så är jag lite handfallen, hur gör man liksom? =P

Jag är INFJ
    Vad är det för utbildning?

Jag går också en svår universitetsutbildning (vill ej säga vilken...) och har vissa kursare på IQ ca 140 men de pluggar vill jag lova. Finns hur mycket som helst att ta in.

Kan dock fatta att man blir lite handfallen om man ej är van. 
  • Cloudy

Synd att så många är anonyma.

• Anonym (alla är unika)
    Cloudy skrev 2011-01-11 00:23:30 följande:
    Synd att så många är anonyma.
    Varför? Jag gillar inte att skylta med det eftersom det inte är det viktigaste i livet
  • Buffy26

ehm... gjorde testet och fick 80... är man korkad? 

• Cloudy
    Anonym (alla är unika) skrev 2011-01-11 00:24:50 följande:
    Varför? Jag gillar inte att skylta med det eftersom det inte är det viktigaste i livet
    Därför att jag känner igen mig så oerhört väl i hur vissa i tråden känner sig och tänker så det vore intressant att se vilka de var.
  • Anonym (alla är unika)
    Cloudy skrev 2011-01-11 00:36:56 följande:
    Därför att jag känner igen mig så oerhört väl i hur vissa i tråden känner sig och tänker så det vore intressant att se vilka de var.
    Okej. Tyvärr brukar det ofta leda till mobbning på fl att tala om att man har högre iq än normalbefolkningen eftersom det, oavsett hur man skriver om det, tas som att man anser att man är bättre än andra
  • kaktuz

Jag har IQ På uppemot 130 och dlevis känner jag väl som du.

• Cloudy
    Anonym (alla är unika) skrev 2011-01-11 00:39:09 följande:
    Okej. Tyvärr brukar det ofta leda till mobbning på fl att tala om att man har högre iq än normalbefolkningen eftersom det, oavsett hur man skriver om det, tas som att man anser att man är bättre än andra
    Jaha.

Syftade inte alls på dig i föregående inlägg så behåll din anonymitet du om det känns bra.
  • Folia urticae
    Anonym (Klokis) skrev 2011-01-10 21:39:18 följande:
    Träna på klokheten och inse det goda i att folk mår bättre och utvecklas mer om de får komma på lösningar på egen hand, även om du tycker det går långsamt och redan hade samma svar. Du kan försöka lära dig att ställa frågor som när personen svarar ger mervärde åt funderingen. Det är oftast mer tillfredställande.

Det är så psykologer jobbar och det är ett väldigt mänskligt och validerande sätt att bemöta människor, även när problemen inte är av själslig karaktär...

Lycka till smartis Tomte
    Visst kan man göra så. Det är tillfredställande. Men inte hela tiden. Psykologen kan gå hem och vara sig själv.

Jag känner igen mig i tråden. En sak jag kan fundera över är vilken betydelse det har hur tidig man är i utvecklingen. Har inget tillförlitligt IQ-värde, men det är nog förhållandevis högt. Men jag tror att det relativt sett var ännu högre på dagis/lågstadiet. När man lär sig att ingen annan förstår hur man tänker är det något som sedan sätter spår. Nu finns det personer som förstår mer, delvis för att jag har sökt mig till sådana miljöer och delvis för att jag just var tidig och andra kom i kapp mot högstadiet/gymnasiet. Men då är skadan redan skedd, mönstren för hur man möter andra barn blev mönster för hur man möter vuxna.

Det här gör mig också väldigt fundersam kring hur vi skall uppfostra vårt eget barn. Jag vill ge det möjligheter att prova olika aktiviteter, inte bara intellektuella sådana. Men om h*n blir lik mig och min partner vill jag också se till att h*n får träffa personer som är likadana, i alla fall ibland. Jag tror att det i längden gör det lättare att umgås, med alla typer av personer.
  • Afrodisiac
    John D skrev 2011-01-10 17:21:04 följande:
    Till TS och er andra som haft "problem".

Har ni provat att umgås med andra med IQ högre än medel?
    Är det fortfarande problem med att kommunicera och interagera då?
    Ja.

Ibland. Dock känner jag igen mig väldigt mycket när det gäller vissa tankebanor. 
Svar på tråden Högt IQ.