• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • deep purple

ESTP=den ultimate realisten

• Anonym (Fundersam)

Hej! Satt och läste här i tråden och beskrivningarna om att ni så problem och har bilden klar för åtgärder kändes ack så bekant. Jag själv har i mitt arbete haft ett stort mått av frustration över alla självklara åtgärder och tredubblat omsättningen med enkla ingrepp. Hade inte ens gått gymnasiet.

Kände även igen mig som någon nämnde, väldigt dålig självkänsla. Jag är en person som kan grubbla mig sönder och samman över det minsta lilla, överanalyserar allt.

Efter att ha läst inläggen här så kände jag att det vore en kul grej att testa ett IQ-test vilket jag aldrig gjort tidigare. Jag är medveten om att de inte är helt tillförlitliga. Testade mensas provtest, lade inte ner själ och hjärta utan plottrade bara igenom. Fick 119 på 6 minuter. Vilket då inte indikerar att man har "super" Iq. Men jag blev ändå överraskad eftersom det inte var full koncentration och en hård dag bakom mig.

Kan detta ändå vara en fingervisning att jag kanske ligger lite över snittet trots allt i "problemlösningsvärlden" och att jag ska ta itu med min krassa självkänsla och kanske tro på min förmåga lite mer?

• Good Girl

Möter denna tråd med ilska, tjat och förutfattade meningar.

• Anonym (dum)

Finns det fler av er "smarta" som känner er dumma? Jag har alltid blivit anklagad över att tänka snabbt och vara intelligent men känner inte att jag är detta. Lätt för matte i skolan, visst, uttråkad, lat  och allmänt asocial men "smart" - nej, det har jag svårt att tro på. Gjorde Mensas test lite för skojs skull (ville se om jag vågade) och blev lättad (!!!) över att jag "bara" fick 117.

• Anonym (Ann)
    TimesAreAChangin skrev 2011-01-10 13:33:42 följande:
    Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.
    Jag har 146 i IQ. Känner inte att det påverkar mig nämnvärt. Däremot så går jag inte runt och berättar det. Jag har valt ett yrke som man inte behöver så högt IQ för att klara av. Valde det pga ett brinnande intresse av att hjälpa folk. DETTA är det många i min bekantskapskrets som påpekar hela tiden (inga förutom min familj vet om vad jag har i IQ, detta är människor som umgås i min omedelbara närhet ofta). De tycker helt enkelt att det är idiotiskt av mig att inte ta tillvara på min intelligens.

I grundskolan så förstod inte lärarna att jag behövde mer stimuli, utan när jag snabbt lämnade in en uppgift så fick jag alltid tillbaka den och fick sitta och hålla på den tills resten av klassen också var klara. Detta gjorde ju att man förslöades något...
  • Cloudy

Men varför i allsin dar berättar du vad du har i IQ? Det finns ingen anledning (om man har lite högre iq) att gå runt och berätta en sådan sak.

Nu ska jag läsa tråden.

• randigadamen

TS, det är klart du kan känna dig väldigt annorlunda som har IQ 140 precis som att en person med IQ 60 också är ganska annorlunda på ett visst plan. Men jag känner också människor med IQ 140 som inte beskriver att det är så illa som du gör och de tänker inte så annorlunda heller. Jag undrar om du umgås i "rätt" kretsar? Går du på universitetet? Umgås du med de smarta kursarna? Eller med de smarta arbetskamraterna? Är du på rätt plats helt enkelt?

• randigadamen

Det kan finnas många skäl till att man tänker annorlunda än andra, orsaken behöver inte vara ens höga IQ. Är du säker på att det är där "problemet" ligger?

Men som sagt: Umgås med folk som är på ett ungefär lika smarta som du eller tänker lite likt dig så underlättar det. 

• Anonym (^_^)

Jag har, och det har gjort att jag under hela grundskolan +  gymnasiet aldrig pluggade, för det behövdes inte. Det behövs fortfarande oftast inte (jag går en svår uniutbildning) men de gånger det behövs så är jag lite handfallen, hur gör man liksom? =P

Jag är INFJ

• Anonym (alla är unika)

Jag är smartare än genomsnittet, rätt mycket smartare. Vet inte om jag tycker det är en fördel, eller jo det är det ju på jobbet men samtidigt är det så oerhört frustrerande att inte kunna förklara på en nivå som andra förstår.

Jag påminner mig själv ofta om att andra måste få mer tid att tänka, alla kan inte tänka så fort som jag gör och det är inte alltid det är en fördel att tänka fort, ibland behövs reflektion.

Men jag känner mig inte ensam, absolut inte. Min man är ännu smartare så han förstår mig och min bästa vän är väldigt smart hon med och andra vi umgås med ligger på ungefär samma nivå. Inte för att vi diskuterar iq-poäng till vardags men man märker ju att man ligger på samma nivå

Svar på tråden Högt IQ.