• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Anonym (hmm)

det är ju inte ens IQ som bestämmer hur du uppfattas av andra, det är ju din attityd gentemot andra. Går du och skryter runt om ditt IQ så måste du ju också förvänta dig att få gensvar på det. 
    Ett högt IQ är ingen genväg för att man ska vara bättre, sämre, snabbare eller mer klartänkt, allt handlar ju om hur man ser världen och hur man tolkar det som händer runt en för att sen ge gensvar på det.
    Och som sagt hur du uttrycker dig mot andra är verkligen a och o, där spelar det ingen roll hur smart man är för det är dig som personlighet folk märker, inte dina siffror på papperet över din intelligens

• Anonym
    Trust me skrev 2011-01-10 14:01:38 följande:

Jo det är man. Typ översta 5%.

Det de flesta undrar är vad intelligensen gör för skillnad. Säg att du tillhör de 5% längsta då kommer ditt huvud synas i varje folksamling. Någon så uppenbart påtaglig egenskap finns inte i intelligens.

Oavsett om man har låg, genomsnittlig eller hög intelligens så måste man bete sig socialt smidigt om man vill ha en resa genom livet utan för många törnar. Hög intelligens borde ge möjlighet att se detta samband men inte nödvändigtvis förmågan att genomföra det som behövs. Högintelligenta som gnäller över att de inte är förstådda är som basketspelare som gnäller över att standardbilar är små.

Runt 70 procent av alla människor har ett IQ som ligger mellan 85 och 115. Det området kallas för normalzonen.
    Bara två procent av människorna har ett IQ på 131 eller mer. De personer som har ett IQ som ligger under 70 anses ha någon form av utvecklingsstörning.
  • Anonym (IQ Fiskpinne)
    John D skrev 2011-01-10 14:09:20 följande:
    Du har inte funderat på att ta något seriöst test igen? 160 är väldigt högt, inte många i Sverige som kommer upp i det.
    Är du så intelligent ska du vara stolt över det! Menar givetvis inte att du ska springa runt och skryta eller rama in testresultatet och sätta upp på väggen eller något, men jag ogillar verkligen när folk med riktigt bra talanger gömmer undan det och bara försöker vara "som alla andra".
    I ärlighetens namn har det inte slagit mig att göra det igen. 
    Den processen jag och min familj fick få igenom den gången har satt sina spår,
    och jag personligen ser inte riktigt värdet av att ha den bekräftelsen, då den för mig inte har lett till någonting annat än en stämpel och ytterligare utanförskap. 

På den tiden var det till och med snack om, efter att testet gjordes, att ta mig ifrån min hemmamiljö för att jag inte stimulerades nog. De ansåg altså att ett barn som jag skulle stimuleras på ett speciellt sätt, och bästa sättet att göra det det var att ta mig ifrån min familj. En tanke som för mig verkar lika asburd nu som den gjorde då. 
    Låt mig då påpeka att jag växte upp i en aldeles vanlig familj, med helt normala förutsättningar. 

Jag vet ju själv att jag är smart, att jag lär mig fort och att jag kan utnyttja den förmågan på många sätt, som jag också har gjort hittils i mitt liv. Jag har alltid varit eccentrisk, som jag påpekat tidigare och vare sig det är resultat av mitt IQ eller min personlighet så är detta ingenting jag skäms för. Och hur jag än skulle försöka, skulle jag aldrig kunna bli "som alla andra". Inte ens alla andra, är som alla andra. 
  • Anonym

Man kan inte mäta IQ över 126. Allt över 126 är hypotetiskt, och räknas ut utefter dina logiska begåvningar, hastighet och tillvägagångssätt.
    Bara för att man har hög IQ, behöver man inte vara smart, eller för den delen intelligent. Allt handlar om hur man använder sig av den, hur man hanterar logiken osv osv.

• John D
    Anonym (IQ Fiskpinne) skrev 2011-01-10 14:27:49 följande:
    I ärlighetens namn har det inte slagit mig att göra det igen. 
    Den processen jag och min familj fick få igenom den gången har satt sina spår,
    och jag personligen ser inte riktigt värdet av att ha den bekräftelsen, då den för mig inte har lett till någonting annat än en stämpel och ytterligare utanförskap. 

På den tiden var det till och med snack om, efter att testet gjordes, att ta mig ifrån min hemmamiljö för att jag inte stimulerades nog. De ansåg altså att ett barn som jag skulle stimuleras på ett speciellt sätt, och bästa sättet att göra det det var att ta mig ifrån min familj. En tanke som för mig verkar lika asburd nu som den gjorde då. 
    Låt mig då påpeka att jag växte upp i en aldeles vanlig familj, med helt normala förutsättningar. 

Jag vet ju själv att jag är smart, att jag lär mig fort och att jag kan utnyttja den förmågan på många sätt, som jag också har gjort hittils i mitt liv. Jag har alltid varit eccentrisk, som jag påpekat tidigare och vare sig det är resultat av mitt IQ eller min personlighet så är detta ingenting jag skäms för. Och hur jag än skulle försöka, skulle jag aldrig kunna bli "som alla andra". Inte ens alla andra, är som alla andra. 
    Vet inte vad det var för test du råkade ut för, men det verkar inte ha gått rätt till.
    Jag blev själv uppmärksammad under skoltiden för min höga IQ, och visst var det snack om diverse specialutbildningar och liknande, men jag vägrade konsekvent att särbehandlas på något sätt och det var det ingen som kunde göra något åt. Jag har alltid varit väldigt självständig och aldrig låtit mig styras.

Själv har jag tagit flera test, mest av nyfikenhet för att se hur smart jag är, men också för att jag ser dom som lite av en utmaning. Jag vet att jag har högre IQ än genomsnittet och jag skäms inte för det eller för att använda det till min fördel. Jag är inte som alla andra, och jag vill inte vara som alla andra. Jag är jag, med dom brister, fel och fördelar det nu innebär.
  • Anonym (doktor)

"Fiskpinne", vad har du valt att göra med din begåvning och hur gammal är du?

• Anonym (sM4rTz0r)

Jag tror jag har ungefär samma IQ som du, TS, (fick >135 på mensas inträdesprov och har fått allt mellan 137-145 på de mer seriösa testerna på internet). Det utgör mest ett handikapp, tycker jag, och är en källa till irritation.
    Det är också så att framgång och IQ korrellerar bara upp till en IQ på 120.
    Och till er som tycker att TS ju är precis som alla andra och bör ta sig i brasan och hålla käft:
    Tänk så här, skillnaden i intelligens på en person med IQ 140 och en genomsnittsintelligent (IQ 100) är lika stor på en genomsnittsintelligent och någon med 60 i IQ. Hade ni tyckt att det var lika kontroversiellt och megalomant om en normalinteligent person som bodde i ett samhälle befolkat och styrt av människor med en genomsnitts-IQ på 60 hade känt sig förbannad och annorlunda?
    Och sedan anses det ju som så himla fult att överhuvudtaget säga att man är intelligent vilket jag inte ser någon logik i. Till exempel är det ju helt socialt accepterat att berätta att man är bra på att måla, sjunga, laga mat, spela fotboll osv.
    Känner ni er hotade av att någon har positiva egenskaper? Det gör åtminstone aldrig jag.

• John D
    Anonym skrev 2011-01-10 14:36:19 följande:
    Man kan inte mäta IQ över 126. Allt över 126 är hypotetiskt, och räknas ut utefter dina logiska begåvningar, hastighet och tillvägagångssätt.
    Källa på det?

Att mäta IQ är väl egentligen alltid mer eller mindre hypotetiskt och ska väl mest ses som ett jämförande värde och inte ett absolut mått, men att man inte skulle kunna mäta IQ över 126 har jag aldrig hört talas om.
  • Anonym (doktor)
    Anonym (sM4rTz0r) skrev 2011-01-10 14:42:20 följande:
    Jag tror jag har ungefär samma IQ som du, TS, (fick >135 på mensas inträdesprov och har fått allt mellan 137-145 på de mer seriösa testerna på internet). Det utgör mest ett handikapp, tycker jag, och är en källa till irritation.
    Det är också så att framgång och IQ korrellerar bara upp till en IQ på 120.
    Och till er som tycker att TS ju är precis som alla andra och bör ta sig i brasan och hålla käft:
    Tänk så här, skillnaden i intelligens på en person med IQ 140 och en genomsnittsintelligent (IQ 100) är lika stor på en genomsnittsintelligent och någon med 60 i IQ. Hade ni tyckt att det var lika kontroversiellt och megalomant om en normalinteligent person som bodde i ett samhälle befolkat och styrt av människor med en genomsnitts-IQ på 60 hade känt sig förbannad och annorlunda?
    Och sedan anses det ju som så himla fult att överhuvudtaget säga att man är intelligent vilket jag inte ser någon logik i. Till exempel är det ju helt socialt accepterat att berätta att man är bra på att måla, sjunga, laga mat, spela fotboll osv.
    Känner ni er hotade av att någon har positiva egenskaper? Det gör åtminstone aldrig jag.
    Bra skrivet! Det skulle vara fruktansvärt. Tänk bara hur skolan skulle vara!
  • Anonym
    John D skrev 2011-01-10 14:42:32 följande:
    Källa på det?

Att mäta IQ är väl egentligen alltid mer eller mindre hypotetiskt och ska väl mest ses som ett jämförande värde och inte ett absolut mått, men att man inte skulle kunna mäta IQ över 126 har jag aldrig hört talas om.
    De flesta IQ-tester är ifrågasatta, då de enligt kritikerna inte säger något om en persons kreativa fantasi, ledarskapsförmåga, sociala sensibilitet, kommunikationsförmåga, konstnärliga eller musikaliska förmåga, anlag för teknik och mekanik eller praktisk förmåga. De ger endast endast ett bra mått på korttidsminnet, ordförrådet och spatial resonemangsförmåga.

En del forskare menar att IQ-tester är de mest trovärdiga metoderna som kan säga om ett barn har en akademisk begåvning. Helt klart är att personer med högt IQ-testresultat uppfattar, granskar, mottar och svarar på information snabbare än de som har lägre resultat.

Men att ha ett högt IQ behöver dock inte innebära en garanti för ett framgångsrikt liv. Därför ska man vara noga med att inte blanda ihop IQ med intelligens, påpekar många forskare. Vissa kritiker menar att IQ-tester inte alls mäter intelligens utan snarare en speciell skicklighet som är fastställd av dem som utvecklar dessa tester. IQ är bara ett mått på en persons förmåga att använda en viss del av sin intelligens för att lösa vissa slags logiska problem.

IQ-testet mäter inte alls intelligens utan snarare en skicklighet som är fastställd av dem som utvecklat testet. Dessa forskare menar att IQ bara är ett mått på en persons förmåga att använda en viss del av sin intelligens för att lösa logiska problem.

Mensa har som medlemskrav att man på ett IQ-test ska ha uppnått en IQ som motsvarar de översta 2 % av befolkningen. Detta motsvarar en IQ över 131. Det finns även andra föreningar som har mycket högre krav. Här följer en lista: Namn: IQ poäng Andel av befolkningen som platsar Mensa 131+ 2 på 100 Triple Nine Society (TNS) 148+ 1 på 1000 Mega Society 172+ 1 på 1 miljon Giga society 196+ 1 på en miljard

Problemet med alla dessa föreningar är att en sån hög intelligens INTE går att mäta. Det finns flera anledningar till detta, den kanske mest uppebara är att om man ska göra ett test för att hitta den person som är smartast av en miljon människor, då måste man först normalisera iq testet på en miljon människor! Bara att hitta så många männinskor som under samma förutsättnigar för göra det testet är en omöjlighet! Skulle det dessutom råka vara så att fler än en person som får maxpoäng på testet så innebär det att testet inte har förmåga att mäta en sån hög iq. Och OM det skulle vara så, hur vet man att det inte skedde med ren tur? Har inte alla någon gång chansat på ett prov och fått fler rätt än vad de egentligen skulle ha fått... Detta är enkel matematik, något som man kan tycka att medlemmarna i en iq förening för människor med iq över 172 borde förstå... (I verkligheten så har iq test enbart en förmåga att statistisk säkerställa IQ upp till strax över 130, dvs. alla föreningar över mensa är inte så smarta...)
Svar på tråden Högt IQ.