• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Afrodisiac
    Buffy26 skrev 2011-01-11 00:30:32 följande:
    ehm... gjorde testet och fick 80... är man korkad? 
    Otränad kanske...Man kan träna upp sin hjärna
  • roflmao

Ligger på 145-150, varierar lite. Ingenting jag talar om för människor. Visst kan jag känna en oerhörd frustration ibland i vissa sammanhang men jag överlever. Var som många andra understimulerad i skolan men jag tog tag i det själv och blev min egen lärare istället. Mina närmsta vänner ligger nog omkring min nivå (har aldrig diskuterat detta med dem men man märker om andra har hög IQ) vilket gör min vardag ganska behaglig. Jag tror att man automatiskt söker sig till människor som ligger på ungefär samma nivå eftersom man förstår varandras sätt att resonera och fungera, men det är klart, har man ett begränsat umgänge som består av människor man inte valt själv (t.ex. p.g.a. att man bor avskilt) kan det nog bli ganska jobbigt i längden om man har mycket högre IQ än de andra. Inte för att man är "dum" om man har lägre IQ utan för att man resonerar på ett annat sätt.  

• Afrodisiac
    Afrodisiac skrev 2011-01-11 01:01:27 följande:
    Otränad kanske...Man kan träna upp sin hjärna
    Om du själv känner att du inte är nöjd, vill säga.
  • giftfri

Vad bevisar hög IQ? Inget vad jag förstått, eftersom det kan mätas på minst lika många sätt, som det finns nivåer..

• Zur Farbenlehre

Jag visste inte vilken IQ jag hade så gjorde nyligen mensas provtest och fick 119 och det visar att man i alla fall hamnar någonstans som är högre än genomsnittet. Jag vet bara att mina intressen delas inte av de flesta därmed alltid kännt mig något annorlunda.

När det gäller personlighetstyp är jag en INFP.  = )

• Zur Farbenlehre
    Zur Farbenlehre skrev 2011-01-11 02:54:37 följande:
    Jag visste inte vilken IQ jag hade så gjorde nyligen mensas provtest och fick 119 och det visar att man i alla fall hamnar någonstans som är högre än genomsnittet. Jag vet bara att mina intressen delas inte av de flesta därmed alltid kännt mig något annorlunda.

När det gäller personlighetstyp är jag en INFP.  = )
    Det skulle vara INFJ.
  • deep purple

Antar att man kan påstå att jag funderar en hel del,är autodidakt på många områden och blir ofta tillfrågad om råd av både vänner och bekanta. Är en kalenderbitare som av någon outgrundlig anledning kan lägga både årsmodeller,formler av olika slag på minnet eller sådant som stor del av befolkningen lika gärna klarar sig utan vetskap om. Läser gärna in mig på etiska frågor,allt mellan himmel och jord. Internationella adoptioner,homoäktenskap. Tonårsaborter,invandrarfrågor,politik.

Golvvärmens temperaturkurva eller det laminära flödets förunderlighet,ja säg vad inte lilla jag måste genomlida i min tankevärld?

• Afrodisiac
    deep purple skrev 2011-01-11 05:59:10 följande:
    Antar att man kan påstå att jag funderar en hel del,är autodidakt på många områden och blir ofta tillfrågad om råd av både vänner och bekanta. Är en kalenderbitare som av någon outgrundlig anledning kan lägga både årsmodeller,formler av olika slag på minnet eller sådant som stor del av befolkningen lika gärna klarar sig utan vetskap om. Läser gärna in mig på etiska frågor,allt mellan himmel och jord. Internationella adoptioner,homoäktenskap. Tonårsaborter,invandrarfrågor,politik.

Golvvärmens temperaturkurva eller det laminära flödets förunderlighet,ja säg vad inte lilla jag måste genomlida i min tankevärld?
  • hedmanpazio
    giftfri skrev 2011-01-11 01:16:53 följande:
    Vad bevisar hög IQ? Inget vad jag förstått, eftersom det kan mätas på minst lika många sätt, som det finns nivåer..
    Rätt. Det är en siffra (psykometriskt värde) som psykologer får från ett testbatteri vid mäter en allmänintellektuell förmåga. Intelligens är ett väldigt omdiskuterat begrepp i forskningen och IQ har kommit att bli helt felanvänt i vardagsterminologi! Mensas test är ett icke-verbalt test som mäter det som kallas fluid intelligence som handlar om logiskt resonerande. Det finns även sk. crystalized som har att göra med språkliga sidan. Men intellektet består av så otroligt mycket mer än bara logiskt fungerande. Det finns exekutiva funktioner (som i sig är extremt komplext och omfattande), mentaliseringsförmåga (tankemässig empati skulle man kunna kalla det, att förstå vad andra tänker, känner och upplever), språlig förståelse, social förståelse, begreppsbildning, mental snabbhet, arbetsminne osv osv osv och Menas 'Matriser' har länge kritiserats för att bara fånga en ytterst liten del av en intellekt. Men det handlar ju om hur man definierar intelligens. Om det för en bara är logiskt resonerande, ja då är ju matriserna som mensa utvecklat klockrena. Men att kalla det Intelligens Kvot (IQ) håller inte alla med om. Så vad bevisar hög IQ. Det beror på hur du definierar IQ :)

Men för allt i världen. Blanda inte ihop intelligens och personlighet. De är helt disparata saker som visserligen påverkar varandra. Men sambandet mellan dem är verkligen inte linjärt :)
  • Anonym

Jag har 132 i IQ och känner mig ofta som dig TS. Att försöka tala om sitt höga IQ är verkligen en dålig ide, folk vet inte riktigt vad IQ är och blir sura och missförstår. De flesta tror att man påstår att man är väldigt smart. Värst med mitt IQ tycker jag är att jag är så svårstimulerad och också som du säger TS att man tänker så otroligt olika. Jag är otroligt duktig på att scanna av ett område och har fotografiskt minne (bild inte text). Jag hittar därför filer fort på datorn och ser snabbt folk på stan som man letar efter. Så visas det i vanliga livet, det krockar då mycket för mig när jag är med andra som har lägre IQ då jag uppfattar dom som krångliga och långsamma. Inte att jag blir sur eller tycker dom är korkade utan att jag mest blir ställd varjegång som det tar tid eller när dom inte kan se saker så som jag gör det.

Annars är jag rätt dum. Jag har ingen allmänbildning för att jag inte har något intresse för något. Jag kan inga fina svenska ord och jag försöker inte ens halvhjärtat att ta mig igenom Universitetet.

Svar på tråden Högt IQ.