Anonym (doktor) skrev 2011-01-11 09:54:25 följande:
Men så bra att skolan fick veta hur de skulle göra! Så kan jag se det. De är nog mer vana i skolan med barn med npf än extrem högbegåvning. Min son på åtta år är mycket begåvad, normalbegåvad i sport och musik, men han är också mycket social och har mycket leklust kvar så han trivs mycket bra i sin klass. Men vi har haft diskussioner med läraren att vara observanta så inte skolan blir tråkig för att den är för lätt.
Nu vet dem men inte då.. Specialpedagogerna som var inblandade trodde oxå på ADHD men fel hade dem..
Dem tom frågade mig hur dem skulle placera mitt barn i klassrummet då dem misstänkte ADHD..
Jag anklagar inte dem för tjänstefel men att yttra sig så om ett barn (min son fick ju höra emellanåt av lärarna varför dem tyckte han va jobbig) gör man inte..
Klart man ska tillrättavisa barn men inte ge dem en stämpel.. Nu i 7:an funkar det bättre då dem har börjat med fysik, svårare matte å engelska m.m vilket är bra MEN han kan ändå tycka det är tråkigt då det blir för lätt ibland..
Så lärarna får ge han utmaningar ibland så han inte tröttnar.. Det värsta han vet är när lärarna har en genomgång på ca 45 min då hans hjärna stänger av efter 2 min då han redan har förstått innehållet innan lärarna börjar prata så dem har löst det så att han får läsa en bok i grupprummet tills genomgången är klar, vilket är en bra idè från dem..
Dem andra kan tycka det är fusk så även dem har fått göta så men när dem har kommit tillbaka så har dem själva förstått att dem måste vara med på genomgång så sonen får sitta själv vilket han uppskattar enormt..
Han hatar grupparbeten då han tycker dem andra lägger sig för "lätt" enligt honom så då sitter han hellre tyst för dem förstår inte vart han vill komma med sina upplägg..
Men nu har börjat öppna munnen å säga vad han tycker å tänker vilket dem andra tycker är bra för då får ett annat sätt å tänka oxå..