janniahlholm skrev 2011-01-12 22:34:29 följande:
Jag har inte gjort något riktigt IQ-test, men är faktiskt riktigt lockad att göra ett. Har iallafall fått >126 på mensas internettest (vilket förmodligen inte är över huvud taget något att gå på). Med det sagt skulle det iallafall vara riktigt intressant att få veta hur det ligger till.
Vill nog kalla mig smart, dock vet jag ju inget specifikt om min egen hjärnas kompetens, vet att jag har enormt lätt för att lära mig saker, både praktiskt och teoretiskt, jag har ett bra minne, har aldrig behövt plugga, irriterar mig på folk som inte kan se logiska förklaringar på problem utan att ha ställt upp en problemlösning i 20 minuter när svaret var solklart från början.
Har haft problem med mina mattelärare i grundskolan/gymnasiet eftersom jag aldrig skrivit uträkningar utan bara skrivit svaren direkt, då sa alla att jag ju måste visa hur jag gjorde, vilket totalt fick mig att tappa lusten att jobba med matte.
Nu får jag väl ris utav bara farten eftersom jag inte ursäktar mig själv för att jag anser mig bra på någonting. Men det här är jag, jag är stolt och anser mig smart. Deal with it :P
Jag fick också högsta på Mensas provtest på internet,(var bara tvungen att testa när man såg denna tråd

) har aldrig haft en tanke tidigare att jag skulle prestera högt på denna form av test. Har iofs aldrig tänkt på vad det riktigt innebär, men aldrig klassat mig som "smart". Logisk är jag, inom arbetet så har jag alltid haft en egenskap att direkt se vad som ska fixas/förbättras för att öka omsättning vilket gett klara besked i räkenskaperna.
Men faktum är att jag aldrig pallade med gymnasiet, jag har alltid tolkat mig själv att jag inte har någon form av språkhuvud, matte har jag väl varit halvhygglig på men inte strålande.
Nu läser jag på högskolan för att bygga på min "egenskap" för lönsamhet. Jag har ett hinder eftersom jag egentligen inte har så mycket grundkunskaper. Men samtidigt, finner jag bara grunderna och logiken så rasslar förståelsen till och jag ser helheten och via mundiarré så kan jag spåna och resonera vilt. Men ämnen som rör inlärning där det inte finns logik i grunden utan enbart korvstoppning, där är jag en fullkomlig sopa.
Lite lustigt att se vilken skillnad det ändå kan vara.