• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Plutteli
    deus ex machina skrev 2011-01-12 18:03:06 följande:
    Nope, lärare får ett kvot om hur många MVG, VG, G som får delas ut.
    Nej, de får de inte!
  • Lavish
    deus ex machina skrev 2011-01-12 11:23:05 följande:
    Saxat från wiki:

Sociopati:

Antisocial personlighetsstörning karakteriseras av en grundläggande bristande respekt för andra människors rättigheter, och av att inte bry sig om sociala normer. Personer med denna störning är ofta inblandade i kriminella aktiviteter. Psykopati uppfattas ofta som en grav variant av antisocial personlighetsstörning.

Människor med antisocial personlighetsstörning visar brist på ångerkänslor eller empati. Detta visas i likgiltlighet efter att ha sårat, stulit från, eller svikit någon. De är ofta också väldigt manipulativa och impulsiva. Personen har också väldigt svårt för ansvar och planering.

Psykopati:
    Psykopatens karaktär är i allmänhet mycket manipulativ. Eftersom psykologiska egenskaper är abstrakta kan det vara mycket svårt att iaktta, förstå och klarlägga tillståndet. Det går inte, eller är åtminstone mycket svårt, att bota psykopati. Vissa ser det som jämförbart med att en person som föds färgblind inte kan botas och lära sig att se färgerna han är blind för. Däremot kan han lära sig att hantera sin färgblindhet så att hans vardag fungerar utan att hälsan påverkas. Psykopater kan på motsvarande vis lära sig att andra människor har känslor och uppfattningar, som han måste ta hänsyn till för att han inte själv ska råka illa ut och för att hans eget liv ska fungera mer glädjefullt och harmoniskt.

Jag tror nederdera på ovanstående gällande skribenten med hög, manipulativ förmåga.
    Däremot tror jag mer på det här:

Narcissism betecknar i modern psykologi en mer eller mindre abnorm böjelse för självbespegling, yttre eller inre - en förälskelse i den egna bilden, den egna personligheten. Narcissism utmärker sig för överdriven känsla av betydelse och överlägsenhet.

Freud använde termen i sin lära för att beteckna en tidig fas i personlighetens utveckling. Ordet kommer av Narcissus (grek. Narkissos) i den grekiska mytologin som älskade sin egen spegelbild.

Narcissism förekommer också som en psykologisk affekt, en så kallad narcissistisk personlighetsstörning. De som har personlighetsstörningen narcissism vill stå i centrum och vill gärna bekräftas att den är bäst.

Några punkter som tyder på att narcissism är:

Motsatta självbilden; grandiositet självförakt Mycket egenkär och fokuserad på sig själv Allt det positiva med sig själv - överdrivs. Han/hon söker ständigt bekräftelse för det positiva Nu är det bara vad jag _tror_. Jag känner inte skribenten, och kan därför inte ge en korrekt bedömning utifrån hur denna personen är, tänker, fungerar, känner.
    Näe det här känner jag inte igen mig själv i. Jag tycker tvärtom att jag har stor respekt för andra människors rättigheter. Jag lider absolut inte av någon brist på empati eller ångerkänslor. Jag önskar jag hade litet mindre av dessa.

Om jag är självcentrerad och egenkär är svårt för mig själv att bedömma. Jag är ganska förtjust i mig själv. Men jag är inte intresserad av att sitta och diskutera mig själv eller meditera över mitt eget varande några längre stunder, då tycker jag andra människor är betydligt mer intressanta att prata om/fundera över. Hade jag inte varit intresserad av andra människor hade det väl inte heller varit speciellt intressant att manipulera dem?
  • Plutteli

Jag har också högt IQ.
    Jag har dock aldrig känt mig udda rent socialt pga det, däremot har nog folk upplevt mig som besvärande när jag var barn och liksom förstod "för mycket" i samtal med vuxna. Skolan har även varit bekymmersam i omgångar då jag varit rejält uttråkad. Att jag dessutom har lyckats kombinera ovanligt högt IQ och dyslexi har gjort lärare väldigt förvirrade ibland om vad jag faktiskt har haft för behov i skolan....

• deus ex machina
    Plutteli skrev 2011-01-12 18:18:21 följande:
    Nej, de får de inte!
    Inte? Så var det iallafall för folkhögskolan. Det skiljer sig kanske en del, men jag fick uppfattningen om att det gällde samtlig betygsatt undervisning.

Hur fungerar det? Får en lärare sätta hur många MVG som helst på sina elever, utan att bli ifrågasatt från högre instans?
  • Anonym

Men ni som är så jävla smarta, att ni t.o.m har papper på det, ni måste väl kunna lösa problemet själva, eller är ni inte tillräckligt smarta för det?

• Lavish
    deus ex machina skrev 2011-01-12 18:16:05 följande:
    En gåva för dig, en plåga för andra ;)
    Fast det är inte alltid så behagligt. Eftersom jag även har ett samvete... Genom att jag är framgångsrik i mina manipulationer har jag ju också ett tungt ansvar för hur jag använder det. Och det är svårt att inte vara manipulativ. Det är svårt att gå till jobbet och aktivt välja att bete mig som en dålig kollega eller medarbetare istället för som en bra. Det är svårt att umgås med vänner eller en partner och aktivt välja att inte vara så älskvärd och lätt att tycka om som möjligt.
  • Plutteli
    deus ex machina skrev 2011-01-12 18:21:36 följande:
    Inte? Så var det iallafall för folkhögskolan. Det skiljer sig kanske en del, men jag fick uppfattningen om att det gällde samtlig betygsatt undervisning.

Hur fungerar det? Får en lärare sätta hur många MVG som helst på sina elever, utan att bli ifrågasatt från högre instans?
    Japp, det är bara att sätta betyg fritt, gäller även på högskola och universitet där man har betyg utöver U/G. Läraren kan ge hela klassen MVG om hen anser det befogat eller kugga alla om hen vill.
    Jag läser på högskola nu, i en av uppgifterna vi hade i senaste kursen var det 35 av 40 elever som fick en 5:a, uppgiften efter som var svårare var det bara 15 av de 40 eleverna som fick en 5:a.
    I gymnasiet var det samma sak fast med vanliga ig-mvg skalan, vår klass hade en rätt dålig mattematiklärare som var usel på att lära ut, av 31 elever var det EN som fick VG som slutbetyg i matematik b, INGEN som fick MVG, och i övriga matematik kurser (c,d och e) fick alla i klassen IG eller G och inte en enda fick VG eller MVG.
  • deus ex machina
    Lavish skrev 2011-01-12 18:23:19 följande:
    Fast det är inte alltid så behagligt. Eftersom jag även har ett samvete... Genom att jag är framgångsrik i mina manipulationer har jag ju också ett tungt ansvar för hur jag använder det. Och det är svårt att inte vara manipulativ. Det är svårt att gå till jobbet och aktivt välja att bete mig som en dålig kollega eller medarbetare istället för som en bra. Det är svårt att umgås med vänner eller en partner och aktivt välja att inte vara så älskvärd och lätt att tycka om som möjligt.
    Nej, precis därför amatördiagnostiserade jag inte dig, utan lade fram alternativ till vad det kunde vara, om du nu hade fler egenskaper/problem som finns med de listade sjukdomarna/syndromen.

I början av ett förhållande tenderar man ju att låsa in sina skelett och enbart visa sina bra sidor - det gör de flesta.
    När man sen känner sig trygg, både i förhållandet och i sig själv, släpper man sakta men säkert ut sin fullständiga identitet.

Med min nuvarande sambo höll jag inget inne. Det lustiga är, att första gången man drog hem någon från en utekväll, var det en likasinnad människa, med samma personlighetstyp, musiksmak, åsikter.
    Man attraheras mest av sig själv, eller hur? =)
  • kaosmaskinen
    deus ex machina skrev 2011-01-12 18:21:36 följande:

Nuförtiden har man satt kunskapsmål för varje betyg, de som når målen får det aktuella betyget. Jag var första kull i gymnasiet med denna form av betygssättning. Upp till högstadiet var det som du sa, ett visst förutbestämt antal 3:or, 4:or 5:or osv. Helt absurt system. 
  • deus ex machina
    Plutteli skrev 2011-01-12 18:33:19 följande:
    Japp, det är bara att sätta betyg fritt, gäller även på högskola och universitet där man har betyg utöver U/G. Läraren kan ge hela klassen MVG om hen anser det befogat eller kugga alla om hen vill.
    Jag läser på högskola nu, i en av uppgifterna vi hade i senaste kursen var det 35 av 40 elever som fick en 5:a, uppgiften efter som var svårare var det bara 15 av de 40 eleverna som fick en 5:a.
    I gymnasiet var det samma sak fast med vanliga ig-mvg skalan, vår klass hade en rätt dålig mattematiklärare som var usel på att lära ut, av 31 elever var det EN som fick VG som slutbetyg i matematik b, INGEN som fick MVG, och i övriga matematik kurser (c,d och e) fick alla i klassen IG eller G och inte en enda fick VG eller MVG.
    Ah, I did not know.

Däremot tycker jag folkhögskolans betygssättning är mer rättvisande, än övrig utbildning.
    Där går de på din inlärningsförmåga, snarare än att du kan repetera.
Svar på tråden Högt IQ.