• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Uppöveröronenförälskad
    giftfri skrev 2011-01-13 14:09:47 följande:
    Jag får för mig att vi är rätt lika i sättet att tänka, för det du räknar upp stämmer på mig med.., kan räkna ut saker i många steg framåt, så ritningar, beräkningar eller annat, använder jag t.ex aldrig när jag bygger, utan tar det direkt från skallen.., vet hur det ska vara, å rätt blir det

Bara du inte kopplar ihop ditt sätt att tänka med den psykiska "problem-biten", så tror jag inte det är nåt större problem för dig att återfå självkänslan.., ta hjälp av nån sakkunning så löser det sig säkert., å gör det, innan du själv hinner bygga upp nåt stort problem av det...
    Jag är i kontakt med sakkunniga sedan länge och jag blandar inte ihop mina psykiska problem med mina psykiska färdigeter.. allt ligger ju dock på det psykiska planet. Att mina problem grundar sig i diverse saker som inte handlar om mig själv vet jag, men att min intelligens har försvårat det som ålegat de vuxna människorna omkring mig som liten att hantera tror jag också är en faktor. Inget jag har svårt att hantera idag, men det är ett faktum.
  • Anonym (alla är unika)

Jag tror att det är lätt att man känner sig annorlunda och faktiskt beter sig annorlunda som vuxen eftersom man kanske inte får öva på de sociala färdigheterna i tonåren så som andra barn gör.

Man klarar, väldigt enkelt beskrivit, av för mycket på egen hand. Alternativt så blir man så understimulerad att man blir ofokuserad och störig

Rent generellt naturligtvis

För egen del så har jag tagit igen de mesta som vuxen genom att studera andra människor och läsa böcker om social kompetens. Att jag sen imellanåt fortfarande inte förstår vitsen med att linda in allt i bomull är en annan sak.

Jag har lärt mig att anpassa mina ord så att de uppfattas så som jag avser men jag tycker att det hade varit så mycket enklare om folk hade lyssnat på vad man säger istället för att tolka hela tiden. I jobbet kan det tex handla om att jag, när jag förklarar regler, får höra "hotar du mig!" när allt man vill är att det ska bli så bra som det kan för ALLA parter

• Kajee
    Lavish skrev 2011-01-13 12:23:30 följande:
    Ja problemet är ju att lärare också bara är människor och ibland undervisar de även i ämnen de inte direkt brinner för eller har någon särskild talang för. Då borde det finnas någon expert att skicka barnen till inom ämnet, om läraren inte förstår hur barnet tänker men barnet ändå får rätt resultat.

Samtidigt kan jag ju tycka att det finns vissa fördelar med att ha detta problem i just matte. Har du fått rätt svar så har du ju fått rätt svar ändå. Rör det sig däremot om samhällsämnen kan man ju faktiskt helt enkelt ha en annorlunda åsikt än läraren i en viss fråga, och då kan man inte bevisa att man "tänker rätt".
    Men man måste fortfarande kunna argumentera för sitt ställningstagande - alllt enligt kursplanerna. Så det där stämmer inte.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Lavish skrev 2011-01-13 13:08:55 följande:
    Jag har ingen aning. Jag har följt de uträkningsmodeller man fått från läraren, även om jag föredragit att hoppa över mellanleden.

Men om ett barn systematiskt får alla svar rätt men inte följer den normala uträkningsmodellen så antar jag att barnets sätt att räkna också är rätt?
    Och då upprepar jag att det står i kursplanerna att man ska kunna förklara hur man har räknat både skriftligt och muntligt. Om du kan det och beräkningen både är relevant, rimlig och ger rätt svar så är det inte ett problem. Men i dagens matematik-undervisning finns också problemlösning som inte ger några absoluta svar. Därför behöver man kunna argumentera för sitt svar genom att visa uträkningen. Och du kan fortfarande inte hoppa över att redovisa dina uträkningar om du vill nå alla mål i matematik i skolan,
  • Lavish
    Kajee skrev 2011-01-13 17:22:47 följande:
    Och då upprepar jag att det står i kursplanerna att man ska kunna förklara hur man har räknat både skriftligt och muntligt. Om du kan det och beräkningen både är relevant, rimlig och ger rätt svar så är det inte ett problem. Men i dagens matematik-undervisning finns också problemlösning som inte ger några absoluta svar. Därför behöver man kunna argumentera för sitt svar genom att visa uträkningen. Och du kan fortfarande inte hoppa över att redovisa dina uträkningar om du vill nå alla mål i matematik i skolan,
    Nu var det inte ett problem jag personligen haft. Och jag förstår mycket väl varför det står i kursplanen att man ska kunna förklara hur man kommit fram till en slutsats.

Men den aktuella frågan var ju begåvade elever som helt tappat sugen på ämnet efter att kort och gott fått höra att de gör fel. Fast deras egna uträkningar gav rätt resultat. Om läraren inte kan förstå hur eleven tänker och inte har tid eller kompetens nog att skapa möjlighet för eleven att förklara så att man kan nå en förståelse, så är det ett problem. Inte ett problem som jag ser bäst avhjälpt genom att man kort och gott talar om för eleven att dennen gör fel och tänker fel. Inte ens om man förklarar VARFÖR det är fel.  Att tvinga en begåvad elev att anpassa sig efter rådande norm för hur man gör en viss uträkning har ju, i den stora bilden, katastrofal verkan. Det innebär ju att personer som kanske en dag kunnat forska på ämnet och komma med nya, spännande resultat, trycks ner i skorna innan de ens får en chans.
  • randigadamen
    janniahlholm skrev 2011-01-13 01:51:03 följande:
    Det stämmer bra att det ingår i kursplanen, det har jag fått förklarat för mig många gånger.
    Min mamma är lärare och även hon har försökt förklara.

Det som jag försökte förklara (vilket nog blev luddigt, uppenbarligen) var att jag oftast inte har en aning om HUR jag fått fram svaret, jag bara tänker, och sen kommer det. Har problem med att hinna med att skriva ner det, om jag börjar skriva så snurrar jag till det för mig själv. Nu är mina mattekunskaper löjliga eftersom jag hela tiden fått höra hur fel jag gjort när jag inte kan förklara, istället för att kanske ge mig hjälp att förklara hur jag tänker och därav komma på en lösning som passar för mig, ett system för att få ner det på papper.
    randigadamen skrev 2011-01-13 00:04:24 följande:
    Tyvärr måste man nog kunna visa hur man räknar om man vill jobba med matte (som matematiker mm).

Jag har alltid visat hur jag räknar, dels för att det är kul att kunna visa (i alla fall lite svårare beräkningar), dels för att få bra betyg. Man har ju vetat att man måste. Sen kan de säkert bli bättre på att förklara varför man ska vi sina beräkningar men att man ska det är ju egentligen inte så svårt att förstå.
    Jag förstår att för den som är intresserad är det kanon att sitta och jobba och skriva ner uträkningar, men för en annan som tyckte matte var roligt ända tills man fick höra att jag gjorde på fel sätt.

Man får nog påstå att jag är en sån person som behöver få beröm när jag gör rätt och få en försiktig konstruktiv kritik, annars åker självförtroendet i backen och jag skiter i det.

Otroligt tråkigt att vara sån, men det är jag..
    Okej. Ja, de borde tagit sig tid och sitta med dig för att du ska få ner det du tänker på papper. Det borde de verkligen ha gjort.
  • Anonym (Trullerullan)
    Kajee skrev 2011-01-12 22:44:11 följande:
    Då tycker jag att din mattelärare inte tillräckligt tydligt har förklarat varför du ska redovisa dina uträkningar.
    Nu för tiden ingår det till och med i kursplanen att klara av att göra det. Det ingår också i de nationella proven. Det har att göra med att det krävs ett visst matematiskt tänk att kunna redovisa hur man tänker, både muntligt och skriftligt. Själv arbetar jag mycket med att mina elever ska diskutera olika lösningar, alternativa vägar och arbetssätt inom matematiken. Det är bra mycker mer intressant att diskutera tänkandet kring en matematisk uppgift än att bara få ett svar.
    Jag har ett lästips till dig: "Surely You're Joking, Mr Feynman!"

en.wikipedia.org/wiki/Surely_You%27re_Joking,_Mr._Feynman!

Jag tror att nobelpristagarens roliga krönikor om sin uppväxt och studier skulle förklara för dig varför din inställning kan skada begåvade barn.

I övre tonåren förstod Richard att han trots allt nog var tvungen att redovisa trigonometriska bevis och integraler så att andra förstod om han ville att världen skulle ha någon nytta av dem, men han uppfann egna matematiska tecken under skoltiden och har sedan utvecklat matematiken inom flera riktigt viktiga områden.

Det barn som alltid har rätt svar men tidigt får höra att deras sätt är fel kanske tappar intresset på tidigt stadium och så mister vi en potentiell nobelpristagare.
  • Kajee
    Anonym (Trullerullan) skrev 2011-01-14 22:46:47 följande:
    Jag har ett lästips till dig: "Surely You're Joking, Mr Feynman!"

en.wikipedia.org/wiki/Surely_You%27re_Joking,...!

Jag tror att nobelpristagarens roliga krönikor om sin uppväxt och studier skulle förklara för dig varför din inställning kan skada begåvade barn.

I övre tonåren förstod Richard att han trots allt nog var tvungen att redovisa trigonometriska bevis och integraler så att andra förstod om han ville att världen skulle ha någon nytta av dem, men han uppfann egna matematiska tecken under skoltiden och har sedan utvecklat matematiken inom flera riktigt viktiga områden.

Det barn som alltid har rätt svar men tidigt får höra att deras sätt är fel kanske tappar intresset på tidigt stadium och så mister vi en potentiell nobelpristagare.
    Jag tror att du har missförstått mig ganska rejält. Jag menar inte att barn inte ska få en förklöaring. Vad jag vet har jag inte heller skrivit det. Jag har snarare argumenterat för att lämna fältet  väldigt öppet för alternativa tolkningar. Vad jag har skrivit är varför man som lärare vill se en uträkning och inte bara ett svar. Det står i Kursplanerna helt enkelt och om du vill ha godkänt i ämnet matematik på samtliga punkter så duger inte enbart ett svar. Klagomål på det får du framföra till våra politiker.

(Sen kan jag tillägga att en förutsättning för att få Nobelpriset inte är att man inte har förmåga att kunna redovisa sina uträkningar.)
  • Anonym (Geni?)
    Kajee skrev 2011-01-14 22:58:20 följande:
    Jag tror att du har missförstått mig ganska rejält. Jag menar inte att barn inte ska få en förklöaring. Vad jag vet har jag inte heller skrivit det. Jag har snarare argumenterat för att lämna fältet  väldigt öppet för alternativa tolkningar. Vad jag har skrivit är varför man som lärare vill se en uträkning och inte bara ett svar. Det står i Kursplanerna helt enkelt och om du vill ha godkänt i ämnet matematik på samtliga punkter så duger inte enbart ett svar. Klagomål på det får du framföra till våra politiker.

(Sen kan jag tillägga att en förutsättning för att få Nobelpriset inte är att man inte har förmåga att kunna redovisa sina uträkningar.)
    men det handlar ju inte om att ju mindre uträkningar man kan redovisa, ju bättre är man på matematik.. Här diskuteras ju intressets varande eller icke varande när det gäller att bemöta BARN och dess olikheter gällande att ta sig an matematiska problem.
  • Kajee
    Anonym (Geni?) skrev 2011-01-14 23:21:11 följande:
    men det handlar ju inte om att ju mindre uträkningar man kan redovisa, ju bättre är man på matematik.. Här diskuteras ju intressets varande eller icke varande när det gäller att bemöta BARN och dess olikheter gällande att ta sig an matematiska problem.
    Men... det har jag inte heller sagt att man inte ska göra!
    Jag svarade förut på ett inlägg där skrivaren inte gillade att hennes/hans lärare inte accepterat att h*n utelämnat uträkningarna. Jag förklarade då att det kan ha berott på att det står i de svenska kursplanerna att man ska kunna redovisa sina uträkningar för att kunna få godkänt i ämnet matematik i den svenska skolan. Det är itne jag som har bestämt det utan politikerna.
    Jag utesluter inte att man inte kan diskutera alternativa lösningar eller redovisningssätt, men faktum kvarstår angående ovanstående!
    Vill ni klaga på det så är det en fråga att ta upp med politiker - inte mig!
Svar på tråden Högt IQ.