• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Anonym (O)
    Anonym (O) skrev 2011-01-15 20:09:07 följande:
    Det handlar om nivåer, så klart. Bara tre personer har förstått den tillräckligt för att kunna analysera vidare.
    Anonym skrev 2011-01-15 17:46:44 följande:
    Att det bara är tre personer som förstår den tror jag inte det minsta på. En liten del av relativitetsteorin ingår ju i Fysik B på gymnasienivå...
    Det är knappast en trosfråga, vet du.
    Alltså, framför allt menade jag det bara som skoj. Jag förstår att det inte framgick, eftersom skoj är så ovanligt på FL, men det var så i alla fall.
  • Anonym (Trullerullan)
    Afrodisiac skrev 2011-01-15 17:30:55 följande:
    Förutom mig är du den andra personen som har upptäckt detta. Jag vet inte om du har upplevt det, men det har jag. Innan högstadiet hade jag lärt mig ett sätt att räkna som för mig kändes bra och lätt logiskt, vilket sedan inte godkändes av min mattelärare på högstadiet trots att jag kom fram till samma slutsats. Han var noga med att jag skulle räkna på hans sätt, vilket försvårade allt då jag i helhet hade lite svårt för matte. Så jag var tvungen att kullkasta allt det jag tidigare lärt mig och börja om från nytt vilket resulterade i grova problem inom ämnet matematik och rädsla för densamma.
    Jag kan verkligen inte smickra mig med genistatus, men vissa egna idéer och genvägar för uträkning hade jag som barn och då känns det bara omständigt att skriva ner en massa. Svaret är ju rätt.

Men för min del är det i språken jag har varit mest besviken på mina lärare, som aldrig gett mig några utmaningar utan bara predikat medelmåttornas evangelium. Hur roligt är det att ha glosprov när man redan ligger flera år före i vokabulär och helst av allt vill skriva flödande texter? Men det fick jag aldrig, det fanns inte resurser till att läsa sånt i den svenska skolan. Eller kunde de bara inte? Läraren vi hade i engelska ett år på högstadiet var sämre på det än jag, fick rätta hennes stavning på tavlan och det chockar mig än idag.
  • Lavish
    Anonym (Trullerullan) skrev 2011-01-15 20:16:11 följande:
    Jag kan verkligen inte smickra mig med genistatus, men vissa egna idéer och genvägar för uträkning hade jag som barn och då känns det bara omständigt att skriva ner en massa. Svaret är ju rätt.

Men för min del är det i språken jag har varit mest besviken på mina lärare, som aldrig gett mig några utmaningar utan bara predikat medelmåttornas evangelium. Hur roligt är det att ha glosprov när man redan ligger flera år före i vokabulär och helst av allt vill skriva flödande texter? Men det fick jag aldrig, det fanns inte resurser till att läsa sånt i den svenska skolan. Eller kunde de bara inte? Läraren vi hade i engelska ett år på högstadiet var sämre på det än jag, fick rätta hennes stavning på tavlan och det chockar mig än idag.
    Nej det är ju just det som är en del av problemet i svenska skolsystemet. Alla lärare är verkligen inte genier, faktum är att många lärare undervisar i ämnen som inte intresserar dem eller som de inte har någon högre utbildning för. Och det funkar ju så länge de har elever som är medelmåttiga eller sämre. Men inte lika bra när de råkar ut för en riktigt begåvad elev. Och problemet är väl att det finns ganska stort incitament för den läraren att bara trycka ner eleven i skorna rejält så att läraren slipper ha problemet på sitt eget bord.
  • Anonym (133)

Högt IQ är inte lika med begåvning.
    Om man har högt IQ har man en förmåga att lösa viss sorts problematik. Själv respekterar jag bättre dom som har en bredare kunskapsbas än så och de som har en förmåga att se saker i ett större sammanhang. (I motsats till flera som skrivit i tråden.)

• Anonym (också testad)
    Anonym (133) skrev 2011-01-15 20:43:22 följande:
    Om man har högt IQ har man en förmåga att lösa viss sorts problematik. Själv respekterar jag bättre dom som har en bredare kunskapsbas än så och de som har en förmåga att se saker i ett större sammanhang. (I motsats till flera som skrivit i tråden.)
    Fast det ena utesluter inte det andra, många har både hög intelligens och begåvning.
  • Anonym (133)
    Anonym (också testad) skrev 2011-01-15 23:12:17 följande:
    Fast det ena utesluter inte det andra, många har både hög intelligens och begåvning.
    Det sa jag inte. Men jag undrar över varför en del sätter sig över andra bara för att man har ett högt IQ-värde. För mig är inte det så intelligent.
  • Anonym (också testad)
    Anonym (133) skrev 2011-01-15 23:16:59 följande:
    Det sa jag inte. Men jag undrar över varför en del sätter sig över andra bara för att man har ett högt IQ-värde. För mig är inte det så intelligent.
    Nej, definitivt inte! Det lönar sig (nästan) alltid att vara uppriktigt ödmjuk och trevlig. Den som ser intelligensen eller begåvningen som en gåva istället för något som gör en överlägsen andra är säkerligen trevligare att umgås med än en översittare.
  • Afrodisiac
    Anonym (också testad) skrev 2011-01-15 23:21:38 följande:
    Nej, definitivt inte! Det lönar sig (nästan) alltid att vara uppriktigt ödmjuk och trevlig. Den som ser intelligensen eller begåvningen som en gåva istället för något som gör en överlägsen andra är säkerligen trevligare att umgås med än en översittare.
    Vad jag gillar din inställning!
  • randigadamen
    Anonym (133) skrev 2011-01-15 20:43:22 följande:
    Det brukar hänga ihop Kolla vad som testas i WAIS t ex så förstår du nog.
Svar på tråden Högt IQ.