• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Anonym
    deus ex machina skrev 2011-01-12 18:21:36 följande:
    Inte? Så var det iallafall för folkhögskolan. Det skiljer sig kanske en del, men jag fick uppfattningen om att det gällde samtlig betygsatt undervisning.

Hur fungerar det? Får en lärare sätta hur många MVG som helst på sina elever, utan att bli ifrågasatt från högre instans?
    Det finns en norm för vad som ska klaras för att uppnå godkänt o.s.v, å då kan det bli "snett" i betygsättningen.
    Men en viss hjälp går att få i grundskolan där de centralproven finns, då ser man ju genast om lärarna är för hårda eller mjuka i sin bedömning.
    Men klarar alla elever nästa allt som som de uttsätts för, ja då då finns inte mycket annat än att sätta VG eller MVG...
  • Lavish
    Plutteli skrev 2011-01-12 18:33:19 följande:
    Japp, det är bara att sätta betyg fritt, gäller även på högskola och universitet där man har betyg utöver U/G. Läraren kan ge hela klassen MVG om hen anser det befogat eller kugga alla om hen vill.
    Jag läser på högskola nu, i en av uppgifterna vi hade i senaste kursen var det 35 av 40 elever som fick en 5:a, uppgiften efter som var svårare var det bara 15 av de 40 eleverna som fick en 5:a.
    I gymnasiet var det samma sak fast med vanliga ig-mvg skalan, vår klass hade en rätt dålig mattematiklärare som var usel på att lära ut, av 31 elever var det EN som fick VG som slutbetyg i matematik b, INGEN som fick MVG, och i övriga matematik kurser (c,d och e) fick alla i klassen IG eller G och inte en enda fick VG eller MVG.
    Oj jävlar, vilken skillnad det är på universitetskurser. När jag pluggade var det vanligt att halva klassen blev underkänd.
  • Zur Farbenlehre

Jag är alltid skeptisk. Jag kan ändå undra hur pålitliga är vissa IQ tester för jag kan misstänka att alla IQ tester skulle inte göra alla "intelligenta, begåvade" individer rättvisa.  Finns det de som gjort olikt utarbetade IQ tester och om man fått olika resultat?

Det finns nog människor som får koncentrationssvårigheter under tidspress så man kan ändå undra hur många "högre IQ än genomsnittet" som ändå när det kommer "down to it" får lägre testresultat på grund av högre känslighet än genomsnittet, ska man bli eller tilllåta sig att bli kategoriserad efter ens IQ resultat om vem man är? Min åsikt är som sådan att man ska alltid utgå ifrån den kunskap som man redan har och alltid har haft om
    sig själv och det är bara den som ska representera ens intelligens och ingenting annat.

När det gäller TS du ska och borde inte behöva förklara dig själv med en IQ siffra men vara dig själv. Så som jag förstår så kommer ingen att förstå någon annan men så länge du förstår dig själv.

• allez on dance

Behöver man verkligen göra ett IQ test för att förstå att man är smart...?
    Är man smart så vet man nog om det.

• deus ex machina
    allez on dance skrev 2011-01-12 19:03:30 följande:
    Intelligens har ingenting med smarthet att göra.
    Du kan ligga under 80 IQ och fortfarande vara smart. Men ditt logiska tänkande är litet, om ens existerande, och därför är du då lågintelligent.

Jag vet många överintelligenta individer, som inte är speciellt smarta, och tvärtom.
  • Cloudy
    deus ex machina skrev 2011-01-12 19:09:33 följande:
    Intelligens har ingenting med smarthet att göra.
    Du kan ligga under 80 IQ och fortfarande vara smart. Men ditt logiska tänkande är litet, om ens existerande, och därför är du då lågintelligent.

Jag vet många överintelligenta individer, som inte är speciellt smarta, och tvärtom.
    Jag håller inte alls med men förklara gärna hur du menar.

Skulle en lågbegåvad kunna vara smart? I vilket sammanhang då?
  • Plutteli
    Lavish skrev 2011-01-12 18:47:53 följande:
    Oj jävlar, vilken skillnad det är på universitetskurser. När jag pluggade var det vanligt att halva klassen blev underkänd.
    Hehe, det lär ju komma nu när vi läser bla matematik
  • allez on dance

Men du vet ju inte vad min definition av intelligens är, jag är väldigt skeptiskt till att ett test som någon komponerat är en garanti för något som man borde kunna fundera ut själv med tanke på att man har hög intelligens, och om det är som du säger så har man ju ingen nytta av sitt höga IQ om det endast bidrar till att man känner sig utanför och missförstådd men ändå inte är särskilt smart, vad är det då som gör en såannorlunda jämfört med andra...att man är handikappad eller
    P.S jag vet vad IQ är

• giftfri
    allez on dance skrev 2011-01-12 19:03:30 följande:
    Det är nog snarare så, att dom som skrävlar med sitt höga IQ, har problem att hävda sig på annat sätt, å dom har säkert även upptäckt, att högt IQ inte innebär att dom är smartare eller duktigare än andra.., känner kanske sig lurade på nåt vis..
Svar på tråden Högt IQ.