• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Bedhead
    Missimo84 skrev 2011-01-12 20:58:54 följande:
    Men nu tycker jag mig ana en viss ton av nedvärdering av folk med ett iq över det normala... Är det månne den svenska avundsjukan som visar sitt fula tryne? :-O
    Jag tror det började med att en anonym som påstod sig ha hög IQ tilltalade en meddebatör "medelmåtta".
    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • deus ex machina
    Bedhead skrev 2011-01-12 21:05:11 följande:
    Jag tror det började med att en anonym som påstod sig ha hög IQ tilltalade en meddebatör "medelmåtta".
    Knappast. Däremot var det sagt att 100 är medelmåttigt, vilket stämmer. 100 är medianvärdet man utgår ifrån, om du läser de senaste 7 sidorna.
  • Anonym
    Missimo84 skrev 2011-01-12 20:58:54 följande:
    Men nu tycker jag mig ana en viss ton av nedvärdering av folk med ett iq över det normala... Är det månne den svenska avundsjukan som visar sitt fula tryne? :-O
    Troligen mer deras egna fånigheter i tråden, som att tro att intelligens och utanförskap ska ha nåt samband, det inbjuder till att driva med dom..
  • Anonym (133)
    Anonym skrev 2011-01-12 21:07:36 följande:
    Troligen mer deras egna fånigheter i tråden, som att tro att intelligens och utanförskap ska ha nåt samband, det inbjuder till att driva med dom..
    Eller så kan man undra varför man väljer att slå ihop alla med högt IQ och använda ordet "dom"... eller tvärsom för den delen.
  • deus ex machina
    Anonym skrev 2011-01-12 21:07:36 följande:
    Hög intelligens och känslan av att inte passa in hör väldigt mycket samman. Ofta har individer med hög intelligenskvot sämre sociala egenskaper, och i vårt samhälle är det oftast den sociala begåvningen som tar dig långt.
  • giftfri
    Anonym (133) skrev 2011-01-12 21:09:14 följande:
    Eller så kan man undra varför man väljer att slå ihop alla med högt IQ och använda ordet "dom"... eller tvärsom för den delen.
    Det är ju ts som vill ha det så.., mig är det skitsamma.., för övrigt trivs jag bäst bland "galningar", även om jag inte har problem med andra än slipsnissar, som tror sig för mer än andra
  • Anonym
    deus ex machina skrev 2011-01-12 21:06:55 följande:
    Knappast. Däremot var det sagt att 100 är medelmåttigt, vilket stämmer. 100 är medianvärdet man utgår ifrån, om du läser de senaste 7 sidorna.
    Nu var det ju jag som blev kallad medelmåtta så jo, det har sagts Skrattande "ursäkta men vad är ditt problem medelmåtta" hette det
  • Bedhead
    deus ex machina skrev 2011-01-12 21:06:55 följande:
    "Ursäkta mig men vad är ditt problem, medelmåtta? Du känner inte mig så kom inte här och försök göra dig märkvärdig. Mina föräldrar kämpade hårt för att ge mig en normal uppväxt istället för att följa alla råd från experter som ansåg att jag skulle drillas i matematik, fiol och annat vid mycket unga år. Bara som exempel kan nämnas att jag vid knappt sex års ålder hade en intellektuell mognad och en vokabulär som en vuxen. Jag formulerade metaforer baserade på Homeros Odysseus och drog paralleller till skeenden i mitt eget liv. Däremot skulle jag aldrig sjunka så lågt att jag gick med i Mensa. Det är för människor som har behov av att bevisa någonting - det har inte jag."

Inlägg 233.
    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Anonym (tips till TS)
    kaosmaskinen skrev 2011-01-12 18:41:17 följande:
    Nuförtiden har man satt kunskapsmål för varje betyg, de som når målen får det aktuella betyget. Jag var första kull i gymnasiet med denna form av betygssättning. Upp till högstadiet var det som du sa, ett visst förutbestämt antal 3:or, 4:or 5:or osv. Helt absurt system. 
    Jag kommer ihåg det systemet. Blev en gång inkallad till läraren som sa att tyvärr inte kunde sätta 5 på mig, då de var slut. Jag fick nöja mig med 4. Helt sjukt system. För egentligen skulle det vara nationellt inte per klass.  
Svar på tråden Högt IQ.