Uppöveröronenförälskad skrev 2011-01-13 13:59:11 följande:
jag kan ju tala om att jag aldrig varit särskilt intresserad av skolan och jag hade verkligen behövt annan hjälp. Detta med matten jag snackade om var ändå på gymasiet och jag klarade bara matte A-B-C och D med godkända betyg inte höga sådana. De svåraste talen i fysik och matte brukade jag knappa ihop en del poäng på eftersom det fanns flera delar i talet att samla poäng ifrån, men det var ofta jag fick sämre betyg på de tal som krävde hel uträkning, men där jag ändå kom fram till rätt svar, för att få poäng.
Tyvärr har jag inte känt mig smart och duktig när jag löst tal på mitt sätt..mer korkad som inte gjorde som alla andra. Nu mera ser jag mig själv som ganska intelligent.. alltså, jag har en stor förmåga att förstå logiska saker, jag är kvick-tänkt och tänker i många led och drar snabbt slutsatser. Men jag har och har haft så stora problem med min självkänsla att min intelligens inte haft någon positiv betydelse för mig hittills i livet.. mest negativ faktiskt.
Jag får för mig att vi är rätt lika i sättet att tänka, för det du räknar upp stämmer på mig med.., kan räkna ut saker i många steg framåt, så ritningar, beräkningar eller annat, använder jag t.ex aldrig när jag bygger, utan tar det direkt från skallen.., vet hur det ska vara, å rätt blir det
Bara du inte kopplar ihop ditt sätt att tänka med den psykiska "problem-biten", så tror jag inte det är nåt större problem för dig att återfå självkänslan.., ta hjälp av nån sakkunning så löser det sig säkert., å gör det, innan du själv hinner bygga upp nåt stort problem av det...