• EmilieC

Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?

Den allsmäktige skrev 2011-01-21 15:07:33 följande:
    Jag undrar en sak. På vilket sätt skulle ni skydda barnen?
    Jag vet inte om du har sett på Uppdrag granskning som visades i onsdags?
    Där en pedofil dömd till sluten vård skaffade sig en lägenhet och begick nya övergrepp mot barn. Han umgicks med grannarnas barn och blev vän med en ensamstående kvinna som inte visste något och han fick umgås med hennes barn.

Ja det är väl så att om jag visste att det bodde en pedofil t.ex granne med mig, så skulle jag säga till mina barn att dom inte får prata/träffa/umgås med honom/henne och inte ta emot saker ifrån denne, att aldrig följa med denne någonstanns, att alltid komma hem om något skulle hända. Och så skulle jag alltid hålla ett extra öga på barnet. Och skulle jag se att den här personen skulle försöka få kontakt med mitt barn så skulle jag säga till honom/henne att jag inte tycker att det är lämpligt att han/hon pratar med mitt barn (eller andras barn).
    Alla dom här sakerna skulle jag självklart göra även om det var en okänd människa ändå, men jag skulle hålla extra koll om det var en pedofil.

Hade människorna som bodde granne med "Patrick" (Uppdrag granskning) vetat att han var en pedofil så tror jag inte att han hade lyckats begått övergrepp mot något av barnen där så länge man håller koll på sitt barn.
  • snorkan
    BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå skrev 2011-01-21 15:17:51 följande:
    Snorkan: De kan ju vara pedofiler ändå?
    jo.....mina grannar kan ju åxå vara pedofiler utan att jag vet om det.

Men det stora skillnaden är ju att jag vill veta om det är så.....för isånafall skulle jag inte låta mitt barn gå dit igen 
  • Hannah76
    snorkan skrev 2011-01-21 15:16:27 följande:
    mina grannar är inga främlingar. jag känner dom inte väl eller umgås med dom, men min dotter är där och hälsar på ofta.

men skulle jag få höra att han/hon skulle vara pedofil skulle jag inte låta henne gå dit igen 
    Jag förstår inte den där logiken. Alla föräldrar till mina barns kopisar kan vara pedofiler - det vet inte jag (avsett hur lite eller mycket jag känner dem) , min bästa vän kan vara pedofil. Om jag får reda på att en som bor på gatan bredvid min är dömd för pedofili så hjälper inte det mig ett dugg.
  • BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Snorkan: Men varför skulle det vara större risk för barnen att vara hos en straffad pedofil jämfört hos en ostraffad? För du har noll koll på vad dina grannar tänder på. Varför tycker du att det är okej att utsätta barnen för människor som absolut kan vara pedofiler bara för att de inte åkt dit än? Du känner ju inte grannarna så bra så att du kan vara säker på vad de gillar i sängen (antar jag)

• BettanB

Nej, det skulle jag inte. Med tanke på hur låg risken är för återfall i brott känns det dessutom rätt ointressant. Flest brott mot barn begås av någon närstående.....

Sorg i BettanMansion.
  • snorkan
    Hannah76 skrev 2011-01-21 15:20:17 följande:
    Jag förstår inte den där logiken. Alla föräldrar till mina barns kopisar kan vara pedofiler - det vet inte jag (avsett hur lite eller mycket jag känner dem) , min bästa vän kan vara pedofil. Om jag får reda på att en som bor på gatan bredvid min är dömd för pedofili så hjälper inte det mig ett dugg.
    hjälper dig inte???

Men om ditt barn brukar vara där själv och hälsa på så kan du ju göra flera olika val.

exempelvis

1: vill jag låta mitt barn vara där TROTS att jag vet att han/hon är pedofil

jag skulle välja att inte låta mitt barn gå dit igen.

nej jag kan inte göra något åt grannen och bota honom eller henne men jag kan ju välja att skydda mitt barn 
  • snorkan
    BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå skrev 2011-01-21 15:22:23 följande:
    Snorkan: Men varför skulle det vara större risk för barnen att vara hos en straffad pedofil jämfört hos en ostraffad? För du har noll koll på vad dina grannar tänder på. Varför tycker du att det är okej att utsätta barnen för människor som absolut kan vara pedofiler bara för att de inte åkt dit än? Du känner ju inte grannarna så bra så att du kan vara säker på vad de gillar i sängen (antar jag)
    jag hoppas på att personerna i min närhet INTE är pedofil, jag utgår ifrån det.....men OM jag får information om att någon i min närhet skulle vara pedofil så gör jag ett val......mitt barn ska inte vara i dess närhet
  • Den allsmäktige

Alltså, det är väl upp till er föräldrar att ha uppsikt över era barn?

• snorkan
    BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå skrev 2011-01-21 15:17:51 följande:
    Snorkan: De kan ju vara pedofiler ändå?
    ja men det är väl stor skillnad på om jag vet att dom är pedofil eller inte.....nu förutsätter jag att dom inte är peddo....men skulle det visa sig att dom är det, så hälsar inte min dotter på där igen
  • Hannah76
    snorkan skrev 2011-01-21 15:24:33 följande:
    hjälper dig inte???

Men om ditt barn brukar vara där själv och hälsa på så kan du ju göra flera olika val.

exempelvis

1: vill jag låta mitt barn vara där TROTS att jag vet att han/hon är pedofil

jag skulle välja att inte låta mitt barn gå dit igen.

nej jag kan inte göra något åt grannen och bota honom eller henne men jag kan ju välja att skydda mitt barn 
    Det jag menar är att det ger en falsk säkerhet.

Dessutom blir de allra flesta barn antastade av någon närstående.

För mig gör det  ingen skillnad om jag vet om 1 pedofil - alla andra kan ju också vara det. De flesta är ju inte dömda.

Jag är heller inte paranoid.
Svar på tråden Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?