Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?
Ja det skulle jag vilja veta. Inte för att på något vis trackassera personen utan bara för att kunna vara uppmärksam på mitt barns säkerhet.
Ja det skulle jag vilja veta. Inte för att på något vis trackassera personen utan bara för att kunna vara uppmärksam på mitt barns säkerhet.
Det är lite svårt. Jag tycker att det är en skillnad på att vilja veta om det bor en pedofil i området och på att ha ett register.
Skulle någon jag känner veta att någon som bor i mitt område är pedofil, typ om denne blivit utsatt för den personen och han/hon dömts och sedan släppts ut, så skulle jag ju inte skrika "NEJ!" om han eller hon ville berätta om det. Men jag tycker inte att ett register skulle lösa någonting. Jag har inte sett några bevis för att ett sådant register hjälpt ner statistiken i antal övergrepp i de delar av världen där sådana register finns.
För det första är de absolut farligaste människorna för alla, barn som vuxna, personer de har en nära relation till. Ett register skulle inte hjälpa mot sådana övergrepp.
För det andra skulle jag hellre uppfostra mina barn att inte ta kontakt med främmande vuxna (så vida det inte är en nödsituation såklart) och att berätta för mig så fort en främmande vuxen försöker ta kontakt med dem. Ett register hade kanske skapat en falsk trygghet där man kanske skulle tro att det inte bor någon pedofil i området bara för att det inte bor en registrerad pedofil i området.
För det tredje är det ju inte säkert att personen i fråga begår brott igen. Ska jag då kringskära mina barns frihet och vaka över dem som en galen hök av rädsla för att någon olämplig skulle kontakta dem bara för att det bor en människa som betett sig olämpligt i samma område?
Om man tittade på Uppdrag granskning och Debatt så blev det ganska tydligt att ett vaksamt föräldraskap var bra för att förhindra övergrepp. Föräldrar såg att barnen var hos pedofilen, att de fick godis, läsk och filmer. Föräldrarna gillade det inte så de sa till barnen och de sa till honom. Då slutade han upp med det.
Ja för att någon då ska ska kunna åka dit och ge honom så mycket stryk att han aldrig mer vågar titta mot ett barn.
Sådana ska bort helt och hållet från jordens yta, de ska inte få finnas ute i samhället och det ska inte slösas skattepengar på dem genom att ha dem fängslade. Eventuelt så skulle man väl kunna lobotomera dem så att de blev till grönsaker fast då måste man ju ha en lokal att förvara dem i och även det vore slöseri.
Nej dödsstraff för pedofiler ser jag gärna att det blir i framtiden.
Absolut ! Så att jag kunde flytta till något säkert ställe för mina barn.
Nej. Jag är mer rädd för ostraffade pedofiler än dör dömda pedofiler.