• Insatt

Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?

CallGirl skrev 2011-01-21 17:43:09 följande:
    Nej. Jag är mer rädd för ostraffade pedofiler än dör dömda pedofiler.
    Jag med, alla vuxna som tafsat på mig som barn både var och är ostraffade. Men pedofiler är de likförbannat ändå, förutom kanske tonårsbarnet som hade haft det jävligt svårt.
    Jag skulle tro att de flesta av övergreppen mot mig hade kunnat avhjälpas med att mina föräldrar givit mig rätt verktyg att hantera sådant. Bara ett enkelt "vuxna får inte ta på dig på ett olämpligt sätt, om en vuxen tar på dig och det känns obehagligt, SKRIK och försök springa därifrån" hade hjälpt väldigt mycket! 
  • Embla
    Insatt skrev 2011-01-21 16:49:53 följande:
    Det är lite svårt. Jag tycker att det är en skillnad på att vilja veta om det bor en pedofil i området och på att ha ett register.

Skulle någon jag känner veta att någon som bor i mitt område är pedofil, typ om denne blivit utsatt för den personen och han/hon dömts och sedan släppts ut, så skulle jag ju inte skrika "NEJ!" om han eller hon ville berätta om det. Men jag tycker inte att ett register skulle lösa någonting. Jag har inte sett några bevis för att ett sådant register hjälpt ner statistiken i antal övergrepp i de delar av världen där sådana register finns.

För det första är de absolut farligaste människorna för alla, barn som vuxna, personer de har en nära relation till. Ett register skulle inte hjälpa mot sådana övergrepp.
    För det andra skulle jag hellre uppfostra mina barn att inte ta kontakt med främmande vuxna (så vida det inte är en nödsituation såklart) och att berätta för mig så fort en främmande vuxen försöker ta kontakt med dem. Ett register hade kanske skapat en falsk trygghet där man kanske skulle tro att det inte bor någon pedofil i området bara för att det inte bor en registrerad pedofil i området.
    För det tredje är det ju inte säkert att personen i fråga begår brott igen. Ska jag då kringskära mina barns frihet och vaka över dem som en galen hök av rädsla för att någon olämplig skulle kontakta dem bara för att det bor en människa som betett sig olämpligt i samma område?

Om man tittade på Uppdrag granskning och Debatt så blev det ganska tydligt att ett vaksamt föräldraskap var bra för att förhindra övergrepp. Föräldrar såg att barnen var hos pedofilen, att de fick godis, läsk och filmer. Föräldrarna gillade det inte så de sa till barnen och de sa till honom. Då slutade han upp med det.
  • Mammmmma

Lätt! Vill mer än gärna vet om det bor en peddo, mördare eller våldtäcksman nära mig! En gång brottsling alltid brottsling. vem vill inte skydda sin familj??! Finns redan en sida på nätet, tror det är OG som lägger ut namn och personuppgifter men dom uppdaterar dock inte den sidan så ofta..

http://mammmmma.blogspot.com/

• Lovey

Asså jag vet inte. 
    Jag tror inte att jag skulle vilja veta. Vilket hemskt och oroligt liv man skulle få leva i så fall. Visst, man kan flytta om man får reda på att någon "olämplig" person flyttat till ens närhet, men om jag flyttar och bosätter mig någon annanstans kanske även min nästa granne är en pedofil  utan att någon vet om det. Vilket är då bäst? Att veta eller inte veta?

Jag väljer nog att rösta att jag inte skulle vilja veta. 

• Embla
    Mammmmma skrev 2011-01-21 18:01:18 följande:

Lätt! Vill mer än gärna vet om det bor en peddo, mördare eller våldtäcksman nära mig! En gång brottsling alltid brottsling. vem vill inte skydda sin familj??! Finns redan en sida på nätet, tror det är OG som lägger ut namn och personuppgifter men dom uppdaterar dock inte den sidan så ofta..

mammmmma.blogspot.com/

Vaddå en gång brottsling alltid brottsling? Vad är det för inställning? Det är väl meningen att när en kriminell väl är färdig med sitt straff att denne ska få en ny chans att börja om och göra rätt? När straffet är avklarat ska brottet inte hållas emot någon. Annars kan man ju lika gärna låsa in alla kriminella på livstid. Inte konstigt att någon återfaller när denne möter sådana oförlåtande attityder bland sina medmänniskor.
  • Cloudy
    Embla skrev 2011-01-21 17:55:13 följande:
    Nu förutsätter du att alla pedofiler utnyttjar barn sexuellt, vilket inte är sant.

Även om jag anser att personer som våldtagit ett barn förbrukat sin rätt att leva i samhället, inser jag också att det inte är så enkelt. Människor är inte felfria, inte ens de högutbildade juristerna som bestämmer rättslig påföljd.

Det är inte någon privatpersons roll att döma människor. Det är inte upp till mig att bestämma vilka människor som har ett existensberättigande och vilka som inte har det. (Och tack och lov för det!) 
    Fast det är stor skillnad mellan att göra fel och att vara en pedofil, en pedofil har en störd läggning som inte går att bota och en pedofil är så länge han lever ett hot mot barn.

Jag vet att alla pedofiler inte förgripit sig på barn men det tror jag beror på en väldigt enkel förklaring vilket är att de aldrig fått chansen och ett säkert tillfälle för att göra det.

Pedofiler tror ju (iallfall om man utgår ifrån det de skriver) att de är snälla med barnet och att de gör något som barnet gillar.
  • DenNamnbitne

Det vill jag verkligen inte. Då skulle man ju vara orolig och gå runt och vara ängslig. Nej tack!!!!!!!!!!!!

• Randig Panda
    Cloudy skrev 2011-01-21 18:35:28 följande:
    Fast det är stor skillnad mellan att göra fel och att vara en pedofil, en pedofil har en störd läggning som inte går att bota och en pedofil är så länge han lever ett hot mot barn.

Jag vet att alla pedofiler inte förgripit sig på barn men det tror jag beror på en väldigt enkel förklaring vilket är att de aldrig fått chansen och ett säkert tillfälle för att göra det.

Pedofiler tror ju (iallfall om man utgår ifrån det de skriver) att de är snälla med barnet och att de gör något som barnet gillar.
    Detta var bland det dummaste jag någonsin läst!!!!
  • Cloudy
    Randig Panda skrev 2011-01-21 19:05:13 följande:
    Detta var bland det dummaste jag någonsin läst!!!!
    Lägg upp något som talar emot det då.
  • lykantrophona
    Cloudy skrev 2011-01-21 19:15:54 följande:
    Lägg upp något som talar emot det då.
    Okej.

Det finns pedofiler som är medvetna om att barn inte vill ha sexuell kontakt med dem. Dessa pedofiler brukar inte förgripa sig på barn. Det finns en skillnad på läggning och handling. Och tydligen finns det psykiatriska metoder som minskar återfallsrisken hos de som blivit dömda för sexbrott mot barn (detta fanns i en länk tidigare i tråden).

btw:

"(...)men i fallet med sexualbrott mot barn så är det statistiskt felaktigt att anta att personen är en pedofil då majoriteten av alla övergrepp mot barn inte är begångna av pedofiler utan av heterosexuella män. En sammanställning av över 5800 sexualförbrytare som begått brott gentemot barn så visade endast en minoritet, stark sexuell attraktion till barn (Seto, 2004). Detta kan tillsynes trotsa normal logik men skälet bakom är att de flesta som begår sexualbrott mot barn är s.k. situationsförövare där barnet får agera som substitut för en könsmogen kvinna och där förövarens huvudsakliga attraktion är till kvinnor."
    http://pedofil.se/forskning/pedofiler.html
Svar på tråden Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?