Embla skrev 2011-01-21 17:55:13 följande:
Nu förutsätter du att alla pedofiler utnyttjar barn sexuellt, vilket inte är sant.
Även om jag anser att personer som våldtagit ett barn förbrukat sin rätt att leva i samhället, inser jag också att det inte är så enkelt. Människor är inte felfria, inte ens de högutbildade juristerna som bestämmer rättslig påföljd.
Det är inte någon privatpersons roll att döma människor. Det är inte upp till mig att bestämma vilka människor som har ett existensberättigande och vilka som inte har det. (Och tack och lov för det!)
Fast det är stor skillnad mellan att göra fel och att vara en pedofil, en pedofil har en störd läggning som inte går att bota och en pedofil är så länge han lever ett hot mot barn.
Jag vet att alla pedofiler inte förgripit sig på barn men det tror jag beror på en väldigt enkel förklaring vilket är att de aldrig fått chansen och ett säkert tillfälle för att göra det.
Pedofiler tror ju (iallfall om man utgår ifrån det de skriver) att de är snälla med barnet och att de gör något som barnet gillar.