• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?

Jag är för det första inte ett dugg paranoid. Men jag är realistisk. Vem som helst kan vara pedofil, till och med dina gamla grannar. Här i stan åkte en 75-åring dit för pedofili för några år sedan. Han hade bra jobb, supertrevlig, skötsam - precis som vem som helst. Trots att han var som dina grannar så våldtog han sitt barnbarn och hennes kompisar flera gånger under en längre tid. Inte ens hans fru visste om något.

I mitt fall var det en väldigt skötsam och trevlig man som förgrep sig på mig. Mina föräldrar hade ingen aning alls om att han kunde vara pedofil, han hade ju fru och barn - och arbetade dessutom med min mamma! Tji fick dem...

Jag anser att man ska ha koll på sina ungar. Istället för att hålla register över straffade pedofiler kan man vara lite lagom vaksam istället. Som att inte låta barnen vara ensam med så pass okända personer som en vanlig granne är.

• Bonanza
    Pimpinellan skrev 2011-01-21 16:00:33 följande:
    Men herregud,det är klart jag VET! Två tanter på 85 år,en tant på 80,ett par i 60-årsåldern och en man på 58. Alla skötsamma,trevliga,normala,rika,haft företag vissa. Hur sjukt får man vara funktad om man tror alla runt en är pedofiler tills man får bevis om motsatsen? Då ska man ju aldrig träffa folk,aldrig inleda en relation,bo 20 mil från närmaste mänska. Till skillnad från dig litar jag på mina grannar. De har sannerligen "bevisat" vilka de är/inte är. Ska man skratta eller gråta åt såna paranoida mänskor som dig?
    Fast paraonia behöver inte ha med saken att göra. Du kan inte veta om någon är pedofil bara för att hen är trevlig, skötsam, rik eller normal. Det är ju själva poängen.
    enligtellen.blogspot.com -
  • MammaPlutt
    pluvdo skrev 2011-01-21 16:06:58 följande:
    Fast det vore ju lite hemskt, för då skulle säkerligen någon lite udda man väljas ut som misstänkt pedofil och potentiellt fått ett helvetesliv för att folk skall få honom att erkänna och så...
    Nja, räcker ju med att ge en varning. Om man räknar med att det finns personer med sunt förnuft så kommer man bara vara lite extra försiktig med att släpa iväg barn ensamma eller så. 

Sen att det finns sorgliga personer som måste ha en syndabock är ju sjukt. 
  • MammaPlutt
    Smultron ett skrev 2011-01-21 16:05:24 följande:
    Och du skulle gilla om folk gick och spekulerade i om DU var pedofil ?
    Får de väl göra det. 
    Folk är redan misstänksamma nog bara för att man inte ser svensk ut eller för att man klär sig annorlunda osv.

• holy shit
    Bonanza skrev 2011-01-21 16:06:19 följande:
    Nej. Det skulle bara leda till mobbmentalitet och hat.

Dessutom är ju de flesta som begår övergrepp på barn INTE pedofiler, så det är dessutom rätt oviktig information.
    Det stämmer inte. Däremot finns det olika typer av pedofiler, men pedofil är man likförbannat.
  • Bonanza
    holy shit skrev 2011-01-21 16:17:44 följande:
    Det stämmer inte. Däremot finns det olika typer av pedofiler, men pedofil är man likförbannat.
    Nej.

Pedofili är en LÄGGNING. Utnyttjande av barn är en HANDLING. Du kan utnyttja barn utan att vara pedofil och du kan låta bli att utnyttja barn om du är pedofil.
    enligtellen.blogspot.com -
  • iii

Nej. För mig är pedofiler sjuka människor som behöver hjälp, jag tror inte att någon frivillligt väljer att vara pedofil.
    Informationen om deras läggning skulle göra mer skada än nytta. Har någon suttit av sitt straff så ska de inte straffas gång på gång igen av grannarna. För det är precis vad som skulle hända.

Jag tycker istället att man håller koll på sina barn. ALLA är potentiella pedofiler i mina ögon, för jag vet inte vad de tänker och tänder på. Därför kommer jag agera utifrån det när jag försöker hålla koll på mina barn. Mitt barn ska t.ex inte prata med främmande människor, oavsett om det är en pedofil eller ej. Kommer ha exakt lika mycket koll på barnet som om jag visste att det fanns en pedofil i närheten. Sen är jag övertygad om att det finns en pedofil i allas våran närhet, utan att man är medveten om det.

• holy shit
    Bonanza skrev 2011-01-21 16:19:13 följande:
    Nej.

Pedofili är en LÄGGNING. Utnyttjande av barn är en HANDLING. Du kan utnyttja barn utan att vara pedofil och du kan låta bli att utnyttja barn om du är pedofil.
    Nej pedofili är en sexuell störning enligt DSM-IV.
    Man brukar dela in pedofiler i två grupper, fixerade och regredierade där tillvägagångssätten skiljer sig åt.

källa: http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=12&action=pod_show&id=479
  • Randig Panda

Vadå olika typer av pedofiler?
    Som att jag tex gillar blonda män och min syrra gillar mörka med hårig bringa? Eller ?

holy shit skrev 2011-01-21 16:17:44 följande:
  • lykantrophona
    holy shit skrev 2011-01-21 16:24:53 följande:
    Nej pedofili är en sexuell störning enligt DSM-IV.
    Man brukar dela in pedofiler i två grupper, fixerade och regredierade där tillvägagångssätten skiljer sig åt.

källa: www.bra.se/extra/pod/?module_instance=12&acti...
    "Man kan anta att många personer med pedofil läggning aldrig begår något brott."

Men i det fallet med regredierade och fixerade pedofiler menar de personer som är pedofiler "alltid" och de som först vid krissituationer uttövar pedofila handlingar.

För att våldta eller sexuellt utnyttja någon behöver man inte vara sexuellt attraherad till den personen. Visserligen kanske man är extra motiverad i sådana fall, men ta t ex de kränkande behandlingarna som uppdagas i amerikanska fängelser i Irak. Där amerikanska soldater tvingade irakier att klä av sig nakna etc. Där handlade det snarare om förnedring. Varför skulle inte samma sak kunna ske med barn?
Svar på tråden Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?