• Profeten

Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?

Känns som man förverkat sina mänskliga rättigheter efter man gjort sig skyldig till ett sexbrott.

• Embla
    Profeten skrev 2011-01-22 00:09:10 följande:
    Känns som man förverkat sina mänskliga rättigheter efter man gjort sig skyldig till ett sexbrott.

Oavsett vad någon har gjort sig skyldig till, har personen fortfarande vissa grundläggande rättigheter. Att bli ställd inför rätta inför en opartisk domstol. Att inte bli torterad.

Eller ska andra människor sänka sig till samma nivå som denne person och tex misshandla denne? I sådanafall är de inte bättre än den personen de utsätter för detta.
  • EmilieC
    Profeten skrev 2011-01-22 00:09:10 följande:

Jag har nolltollerans mot pedofiler, våldtäktsmän, barnmisshandlare, dom som begått sexuella övergrepp mot barn o.s.v.

Så på ett sätt, ja.
  • Profeten

Ser absolut att misshandel är betydligt lindrigare än och våldta någon, så där har du fel.

Jag anser helt klart att efter dom är dömda, skall dom registreras och dom registren skall finnas för alla att se.

Ett enkelt sätt o undvika o hamna i ett sådan register är att inte göra ett sexbrott.

Inte så svårt. 

• mliten

Nej, absolut inte. Inte heller andra brottslingar- då får man gå omkring och vara rädd hela livet.

• FruSen

Alltså... Jag ska skydda mina barn från det onda här i världen, jag (och pappan såklart) är högst ansvarig för att inget händer med det mest värdefulla vi har. Logiken försvinner och urmodern tar över på nåt sätt för mig. Nackskott på svinen är på sin plats liksom. En pedofil har liksom inget värde alls, helst vill jag se ett dödstraff på dessa.
    Men ok om jag vet att en är dömd. Men jag vet ju inget om de pedofiler som inte åkt fast och blivit dömda ännu... Var de finns, var de bor, hur de "agerar" osv... Så det är ju ingen svartvit fråga direkt... Och som jag fattade det av debatten igår är det just de som inte åkt fast/blivit dömda som är farligast...

• Mammmmma
    Profeten skrev 2011-01-22 00:39:47 följande:
    Ser absolut att misshandel är betydligt lindrigare än och våldta någon, så där har du fel.

Jag anser helt klart att efter dom är dömda, skall dom registreras och dom registren skall finnas för alla att se.

Ett enkelt sätt o undvika o hamna i ett sådan register är att inte göra ett sexbrott.

Inte så svårt. 
    Gillas!

http://mammmmma.blogspot.com/
  • Embla
    Profeten skrev 2011-01-22 00:39:47 följande:

Inte så svårt. 
    Tänk om de blir oskyldigt dömda, då? Det finns inget sådant som ett helt säkert rättssystem.

Eller om de inser att de gjort fel, tar sitt straff och sedan lever ett liv fritt ifrån kriminalitet?

Det du föreslår, att peka ut brottslingar och göra livet till ett helvete för dem, ska varken myndigheter eller privatpersoner ägna sig åt. Accepteras det, är samhället inte demokratiskt.
  • Mammmmma
    Embla skrev 2011-01-21 18:17:51 följande:
    Vaddå en gång brottsling alltid brottsling? Vad är det för inställning? Det är väl meningen att när en kriminell väl är färdig med sitt straff att denne ska få en ny chans att börja om och göra rätt? När straffet är avklarat ska brottet inte hållas emot någon. Annars kan man ju lika gärna låsa in alla kriminella på livstid. Inte konstigt att någon återfaller när denne möter sådana oförlåtande attityder bland sina medmänniskor.
    Ytterst få människor jag har sett och träffat har fallit tillbaka till brottslighet kort efter dom har muckat..
    Ens åsikter byggs på vad man själv vart med om, men dom som lever på sina rosa moln har också svårare att inse verkligheten! En man misshandlade mig i många år, var i rättegång, fick sitt straff! Och vad gör han några månader senare?? Jo han misshandlar sin nästa fru många gånger. En gång känt makten, vill fortsätta känna den makten....

http://mammmmma.blogspot.com/

• Profeten
    Embla skrev 2011-01-22 00:55:08 följande:
    Tänk om de blir oskyldigt dömda, då? Det finns inget sådant som ett helt säkert rättssystem.

Eller om de inser att de gjort fel, tar sitt straff och sedan lever ett liv fritt ifrån kriminalitet?

Det du föreslår, att peka ut brottslingar och göra livet till ett helvete för dem, ska varken myndigheter eller privatpersoner ägna sig åt. Accepteras det, är samhället inte demokratiskt.
    Accepteras det och 51% av befolkningen är för, är det demokratiskt.

Vi bör utgå ifrån att rättsystemet har rätt, eller ska vi avskaffa det, för att någon kan bli oskyldigt dömd?

Tror du verkligen att en registrering inte kommer att hjälpa mer än det stjälper ?
    Varför dalta med sexbrotslingar, dom har gjort sitt val, nu får dom leva efter det.

Handlingar får chockerande nog konsekvenser, kan man inte leva med dom, gör inte handlingen.

Svar på tråden Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?