• Faile

Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?

Nej. 

Visst skulle jag naturligtvis vilja veta om det fanns någon dömd pedofil i området, men jag tycker samtidigt det är fel att hänga ut pedofiler offentligt. Och den åsikten överväger mitt personliga behov av att veta, så därför blev det nej.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • MissMurrig

Ja.

Tror jag... Men jag kanske inte måste veta vem eller exakt adress... Men jag skulle vilja kunna släppa ut mitt barn och veta att det iaf inte finns någon DÖMD pedofil, men man vet ju aldrig... drmmer dock att mitt barn ska kunna ha det som jag hade det när jag var liten. JAg kom och gick lite som jag ville, vi lekte på gårdarna med alla barnen, i skogen.. Ja halva stadsdelen, och kom hem hela och orörda. Och då fanns det inga mobiler som föräldrarna kunde ringa opch kolla, de kunde lita på oss, och kände sig trygga med att inget skulle hända. Känns inte som det är så nu... Äh jag vet inte.. SKulle nog inte kunna slappna av även om jag visste att det inte fanns någon dömd pedofil häromkring... 

• Faile
    lykantrophona skrev 2011-01-21 19:52:18 följande:
    Okej.

Det finns pedofiler som är medvetna om att barn inte vill ha sexuell kontakt med dem. Dessa pedofiler brukar inte förgripa sig på barn. Det finns en skillnad på läggning och handling. Och tydligen finns det psykiatriska metoder som minskar återfallsrisken hos de som blivit dömda för sexbrott mot barn (detta fanns i en länk tidigare i tråden).

btw:

"(...)men i fallet med sexualbrott mot barn så är det statistiskt felaktigt att anta att personen är en pedofil då majoriteten av alla övergrepp mot barn inte är begångna av pedofiler utan av heterosexuella män. En sammanställning av över 5800 sexualförbrytare som begått brott gentemot barn så visade endast en minoritet, stark sexuell attraktion till barn (Seto, 2004). Detta kan tillsynes trotsa normal logik men skälet bakom är att de flesta som begår sexualbrott mot barn är s.k. situationsförövare där barnet får agera som substitut för en könsmogen kvinna och där förövarens huvudsakliga attraktion är till kvinnor."
    pedofil.se/forskning/pedofiler.html
    Just den sidan är kanske inte den mest objektiva....
  • lykantrophona
    Faile skrev 2011-01-21 20:18:10 följande:
    Just den sidan är kanske inte den mest objektiva....
    Kanske inte. Men å andra är forskarna de citerar ... ja, forskare. Och just när det gäller att "vuxensexuella" ibland skulle, av olika anledningar, ta ett barn istället pga tillfälliga kriser, känns inte osannolikt.
  • hannis

Nej jag vill inte veta. I så fall skulle jag även vilja veta var det bodde dömda mördare och andra våldsbrottslingar och bodde någon farlig person i mitt område så skulle jag ändå vilja flytta. Det skulle alla andra med och inga skulle vilja flytta in i närheten så huset skulle inte gå att sälja. Det skulle också bli svårt att hitta något nytt hus utan dömda brottslingar i närheten så nej, jag tycker inte det är någon bra idé att registrera dömda brottlingars adresser. 

• Mariohn

Nope. Jag skulle aldrig vara elak mot, eller trakassera någon som uppenbarligen inte sitter i fängelse. Och mina barn lämnas inte ensamma med en vänlig granne så jag ser inte vad jag skulle göra med den informationen. 

• Livisu

Nej. För det första så skapar det onödig oro. Är han dömd för brottet behöver han inte göra om det, och är han dömd harn han sonat sitt brott. Dessutom finns det risk för att han blir utsatt för trakassier och våld. Och slutligen så ger det en falsk trygghet - jag vet att Olle där borta är pedofil, så jag undviker honom och aktar mina barn för honom, sen har vi Ulla i huset brevid som utnyttjat barn sexuellt men inte är dömd för det, som jag inte vet om men som framstår som mycket bättre för mina barn än Olle.

• Faile
    lykantrophona skrev 2011-01-21 21:42:41 följande:
    Kanske inte. Men å andra är forskarna de citerar ... ja, forskare. Och just när det gäller att "vuxensexuella" ibland skulle, av olika anledningar, ta ett barn istället pga tillfälliga kriser, känns inte osannolikt.
    Naturligtvis är källorna säkert seriösa, men det hade ju varit trevligt om de inte bara letat efter källor som är till pedofilernas fördel.
    Man kan bevisa det mesta med undersökningar om man vet vad man vill hitta.
  • Plutteli

Nej.

Jag skulle inte ha någon nytta av den informationen faktiskt, dessutom ökar risken för att jag även om jag egentligen vet bättre skulle bli för fokuserad vid den jag vet är pedofil och därmed glöma att hålla koll på alla de som inte är dömda pedofilet...

• Plutteli
    Cloudy skrev 2011-01-21 17:06:57 följande:
    Ja för att någon då ska ska kunna åka dit och ge honom så mycket stryk att han aldrig mer vågar titta mot ett barn.

Sådana ska bort helt och hållet från jordens yta, de ska inte få finnas ute i samhället och det ska inte slösas skattepengar på dem genom att ha dem fängslade. Eventuelt så skulle man väl kunna lobotomera dem så att de blev till grönsaker fast då måste man ju ha en lokal att förvara dem i och även det vore slöseri.

Nej dödsstraff för pedofiler ser jag gärna att det blir i framtiden.
    Menar du att om man startade ett register för alla som dömts för sexualbrott mot minderåriga så skulle du vilja döda alla som står på listan?
Svar på tråden Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?